"Nobody Heard the Cries". Football, Chronicle and Repression in Hispanic Crime Fiction During the 21st Century

Authors

  • David García Cames Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.923

Keywords:

Football and Literature, Crime Fiction, Rafael Reig, Santiago Roncagliolo

Abstract

Football is made of heroes but is also made of gangs, gambling, corruption and violence. Crime fiction has used everything that surrounds football as a theme and inspiration. This paper examines the presence of football in Hispanic crime novels during the 21st century. Specifically, the article analyses the role of football as a background employed to describe the mechanisms of power in the novels Todo está perdonado (2011), by the Spanish Rafael Reig, and La pena máxima (2014), by the Peruvian Santiago Roncagliolo. The fusion of football chronicle and hard-boiled reveals the social criticism of these novelists. The literary use of football provides a gateway to construct an autonomous discourse on repression during certain historical periods.

References

Alabarces, Pablo (2000): “Los estudios sobre deporte y sociedad: objetos, miradas, agendas”. En: Peligro de gol. Estudios sobre deporte y sociedad en América Latina. Buenos Aires, CLACSO, pp. 8-27.

Antezana, Luis H. (1998): “Fútbol y novela negra”. En: Un pajarillo llamado “Mané”. Notas al pie de su fútbol. La Paz, Plural Editores, pp. 77-97.

Atxaga, Bernardo (2008): El hombre solo. Madrid, Punto de Lectura.

Bromberger, Christian (1999): “El revelador de todas las pasiones”. En: Santiago Segurola (ed.): Fútbol y pasiones políticas. Madrid, Debate, pp. 26-36.

Colomer, Juan Carlos (2012): “«Todo está casi perdonado» a propósito de la Transición, debate historiográfico y propuestas metodológicas”, Studium. Revista de Humanidades, n.º 18, pp. 257-272.

Díaz Arenas, Ángel (1997): Quién es quién en la obra narrativa de Manuel Vázquez Montalbán. Kassel, Reichenberger.

Eco, Umberto (1996): “La cháchara deportiva”. En: La estrategia de la ilusión. Barcelona, Lumen, pp. 182-187.

Ferreira, Carlos (2010): “Mundial”. En: Francisco J. Uriz (ed.): El gol nuestro de cada día. Madrid, Vaso Roto, p. 97.

Galeano, Eduardo (1995): El fútbol a sol y sombra. Madrid, Siglo XXI.

García Candau, Julián (1996): Épica y lírica del fútbol. Madrid, Alianza.

Izquierdo, José María (2013): “Construcción de la conciencia crítica e hibridación: dos constantes en la obra de Manuel Vázquez Montalbán”, Cuadernos de estudios de Manuel Vázquez Montalbán, vol. 1, n.º 1, pp. 3-18.

Jara, Maximiliano (2012): Historia del secuestro de una pasión. Santiago de Chile, RIL .

Kohan, Martín (2011): Dos veces junio. Buenos Aires, Debolsillo.

Maristain, Mónica (2012): “Mi novela parece el evangelio de los indignados. Entrevista con Rafael Reig”, Página/12, 9 de enero. Disponible en <http://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/4-24025-2012-01-10.html> [última visita: 15.04.2015].

Márkaris, Petros (2011): Con el agua al cuello. Barcelona, Tusquets.

Mena, Miguel (2006): Días sin tregua. Barcelona, Destino.

Noguerol, Francisca (2006): “Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino”, Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, n.º 15. Disponible en <http://www.lehman.edu/faculty/guinazu/ciberletras/v15/noguerol.htm> [última visita: 30.03.2015].

Olguín, Sergio (2008): Lanús. Barcelona, Tusquets.

Padilla, Toni (2013): “Videla y el Mundial’78: no solo fue culpa de Argentina”, Panenka. El fútbol que se lee, 17 de mayo. Disponible en <http://www.panenka.org/reportajes/videla-y-el-mundial78-no-solo-fue-culpa-de-argentina/> [última visita: 4.04.2015].

Pardo, Pedro Javier (2010): “Teoría y práctica de la reescritura filmoliteraria”. En: José Antonio Pérez Bowie (ed.): Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 45-102.

Pérez, Leandro (2014): Las cuatro torres. Barcelona, Planeta.

Perilli, Carmen (2010): “Todas las sangres. La narrativa peruana de posguerra”, Telar. Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, n.º 7-8, pp. 76-91.

Reig, Rafael (2011): Todo está perdonado. Barcelona, Tusquets.

Revuelta, Laura (2014): “La literatura se olvidó del fútbol. Ahora hemos salido del armario. Entrevista con Santiago Roncagliolo”, ABC Cultural, 10 de mayo, pp. 4-6.

Roncagliolo, Santiago (2014): La pena máxima. Madrid, Alfaguara.

Ros, Violeta (2013): “Representaciones de la transición española en la novela actual: una indagación en la configuración de la cultura democrática”, Olivar, vol. 14, n.º 20, pp. 149-169.

Sacheri, Eduardo (2014): “Los malditos”, El Gráfico, n.º 4452. Disponible en <http://www.elgrafico.com.ar/2014/12/14/C-5860-los-malditos-un-texto-de-eduardo-sacheri.php> [última visita: 10.04.2015].

Salinas, Alexander (2007): “Novela negra y memoria en Latinoamérica”, Poligramas. Revista literaria, n.º 27. Disponible en <http://poligramas.univalle.edu.co/27/NOVELA%20NEGRA%20Y%20MEMORIA%20EN%20LATINOAMERICA.pdf> [última visita: 10.04.2015].

Savater, Fernando (1983): La tarea del héroe. Madrid, Taurus.

Silva Romero, Ricardo (2009): Autogol. Bogotá, Alfaguara.

Vázquez Montalbán (1988): El delantero centro fue asesinado al atardecer. Barcelona, Planeta.

Vázquez Montalbán (2005): Fútbol. Una religión en busca de un Dios. Barcelona, Debate.

Verdú, Vicente (1980): El fútbol: mitos, ritos y símbolos. Madrid, Alianza.

Verdú, Vicente (2010): “La exultación y el azar”, Revista de Occidente, n.º 351, pp. 5-9.

Villoro, Juan (2006): Dios es redondo. Barcelona, Anagrama.

Villoro, Juan (2014): Balón dividido. México, Planeta.

Published

2016-03-01

How to Cite

García Cames, D. (2016). "Nobody Heard the Cries". Football, Chronicle and Repression in Hispanic Crime Fiction During the 21st Century. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 4(1), 39–62. https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.923

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.