Postmodern Monster in the Narrative of Rafael Ángel Herra

Authors

  • Amalia Chaverri Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2013.1.1.621

Keywords:

La guerra prodigiosa, Break, dream, fantasy, monster, postmodern intertextuality

Abstract

The Costa Rican novel was born at the beginning of the 20th century, anchored to a distinct literary realism which, since then, has been the literary canon built into a national sense of identity. Almost a century later, in 1980, a split occurred with the appearance of new topics and literary forms from vanguard movements. A rapprochement to the particular narrative of Rafael Angel Herra, one of the pioneers of this late 20th century vanguard movement, involves an analysis of the themes and forms that gradually drive his break from realism and —with fantastical and mythical resources as well as the erudite usage of intertextuality as a creative principle— build the figure of a monster that distances itself from its realist predecessors and incorporates itself comfortably into postmodern literature. 

References

Badilla, Annie (1993): “Rafael A. Herra. Una nueva pauta en el texto literario costarricense”. En: Revista Comunicación, vol. 7, n.º 1, pp. 1-2.

Burgos, Fernando (ed.) (1997): El cuento hispanoamericano en el siglo xxi. Madrid, Castalia.

Chacón, Albino (coord.) (2007): Diccionario de la Literatura Centroamericana. San José, Editorial Costa Rica / EUNA.

Chaves, José Ricardo (1987): “Herra: la escritura prodigiosa”. En: La Nación (29 de diciembre), p. 15.

Chaves, José Ricardo (2012a): “Atavismos góticos”. En: La Nación (12 de febrero).

Chaves, José Ricardo (ed.) (2012b): Voces de la sirena. Antología de literatura fantástica de Costa Rica. Primera mitad del siglo xx. San José, Uruk.

Chaverri, Amalia (1986): Introducción a una titulología de la novelística costarricense. Tesis de Licenciatura inédita. Universidad de Costa Rica.

Chaverri, Amalia (1999): “Ciudades en la literatura: en ‘Calipso’ y ‘Viaje al reino de los deseos’”. En: Córdoba, Saray (ed.): La ciudad y sus historias. San José, Universidad de Costa Rica, pp. 83-98.

Cortés, Carlos (1991): “Literatura y fin de siglo (La nostalgia de la realidad y la poética del vacío)”. En: Flores, Juan Carlos (ed.): Memoria, Percepción y Moda (Ensayos críticos sobre literatura y artes visuales). San José, EUNED, pp. 27-31.

Cortés, Carlos (1998): “Las (nuevas) fronteras de la literatura nacional (En busca de la aplicación ‘Froylán Ledezma’)”. En: Áncora. La Nación (19 de diciembre).

Cortés, Carlos (2010): “José Ricardo Chaves y la ‘otra’ literatura costarricense”. En: Áncora. La Nación (19 de diciembre).

D’Angelo, Graciela (coord.) (2004): Obras maestras del relato breve. Barcelona, Océano.

Dodds, Eric R. (1994): Los griegos y lo irracional. Madrid, Alianza.

Eco, Umberto (1988): “Los mundos de la ciencia ficción”. En: De los espejos y otros ensayos. Barcelona, Lumen, pp. 185-192.

Eco, Umberto (2007): Historia de la fealdad. Barcelona, Random House Mondadori.

Herra, Rafael Ángel (1983a): El soñador del penúltimo sueño. San José, Editorial Costa Rica.

Herra, Rafael Ángel (1983b): Había una vez un tirano llamado Edipo. San José, EUNED.

Herra, Rafael Ángel(1986): La guerra prodigiosa. San José, Editorial Costa Rica.

Herra, Rafael Ángel (1988): Lo monstruoso y lo bello. San José, Universidad de Costa Rica.

Herra, Rafael Ángel (1990): El genio de la botella. Relato de relatos. San José, Universidad de Costa Rica.

Herra, Rafael Ángel (1992): Viaje al reino de los deseos. San José, Universidad de Costa Rica.

Hoek, Leo H. (1981): La marque du titre. Dispositifs sémiotiques d’une pratique textuelle. La Haya, Mouton.

Huyseen, A. (1992): “Discurso artístico y posmodernidad”. En: Picó, Josep (ed.): Modernidad y Posmodernidad. Madrid, Alianza, pp. 189-240.

Mora, Sonia Marta (1988): “La palabra ante el espejo: la novela costarricense contemporánea”. [Texto mimeografiado entregado por la autora]

Núñez, Francisco María (1947): Itinerario de la novela costarricense. San José, Imprenta Española.

Ortega, Julio (1995): “Identidad y posmodernidad en América Latina” En: Unión. Revista de Literatura y Arte, n.º 20, pp. 33-39.

Pfister, Manfred (1991): “¿Cuán posmoderna es la intertextualidad?”. En: Criterios, vol. vii, n.º 29, p. 13.

Picó, Josep (ed.) (1992): Modernidad y Posmodernidad. Madrid, Alianza.

Quesada Soto, Álvaro (2008): “Globalización y Posmodernidad”. En: Breve historia de la literatura costarricense. San José, Editorial Costa Rica, pp. 121-144.

Sotela, Rogelio (1942): Escritores de Costa Rica. San José, Imprenta Lehmann.

Todorov, Tzvetan (1974): Introducción a la literatura fantástica (1970). Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo.

Vattimo, Gianni et al. (1994): En torno a la posmodernidad. Barcelona, Anthropos.

Zamora, Álvaro y Jiménez, Alexander (1997): “El sisma escritural (Acercamiento a la escritura de Rafael Ángel Herra)”. En: de Toro, Alfonso (ed.): Posmodernidad y Postcolonialismo. Breves reflexiones sobre Latinoamérica. Leipzig: Vervuert/ Iberoamericana, pp. 233-252.

Published

2013-03-01

How to Cite

Chaverri, A. (2013). Postmodern Monster in the Narrative of Rafael Ángel Herra. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 1(1), 75–93. https://doi.org/10.37536/preh.2013.1.1.621

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.