Postporn Scene. Disciplinary Overflows in the Postpornographic Artistic Practices

Authors

  • Mª Eugenia Romero Baamonde Universidad de Vigo

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2019.7.2.734

Keywords:

Postpornography, Scenic, Performance, Sexualities, Gender

Abstract

This article focuses on the study of the scenic medium used by various postpornographic practices in the Spanish territory that reflect in their work different points of view supported by the use of various disciplinary tools. The stage medium will be used as a battlefield for a discourse that proposes new ways of representing sexuality and gender. This scene in the expanded field will be driven by practices like pornoterrorismo by Diana Torres or the stage experimentation by ArmsIdea, with its Cabaret Borrador Battonz. The stage space overflows the streets, with performances like Oh-Kaña realized by the union of diverse collectives and artists taking to Ramblas of Barcelona a true postpornographic cyberfeminist parade. Artistic disciplines are used as a provisional and flexible framework, in which the guidelines and principles at the time of materializing artistic practice are open to possible negotiation, breaking the usual frameworks of academic disciplines and transgressing the hierarchies of values ​​that, generally, they delegitimize, in teaching, themes such as gender, race and sexuality

References

Bermúdez, Juanjo (2014): Arte y Terrorismo: de la trasgresión y sus mecanismos discursivos. Madrid, UCM. Ext 23.

Butler, Judith (2011): “Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del ‘sexo’”. En Diana Taylor y Marcela Fuentes (eds.): Estudios avanzados de performance. México, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University, pp. 51-89.

Egaña, Lucía (2017): “Posporno”. En R. Lucas Platero, María Rosón y Esther Ortega (eds.): Barbarismos Queer y otras esdrújulas. Barcelona, Ediciones Bellaterra, pp. 364-373.

García, Alberto (2011): “Asalto al poder en el porno. Apropiación y empoderamiento en las narraciones pospornográficas”, Revista Icono, vol. 9 especial, n.º 14, pp. 361-377.

Gómez, Lupe (1999): Os teus dedos na miña braga con regra. Vigo, Xerais. Colección Ablativo Absoluto.

Gómez, Lupe (2004): Levantar as tetas. La Coruña, Espiral Maior Poesía.

Sáez, Javier (2003): El macho vulnerable: Pornografía y sadomasoquismo. Barcelona, Maratón Posporno / MACBA.

Llopis, María (2010): El posporno era eso. Barcelona, Melusina.

Macaya, Laura (2011): “Introducción”. En Valerie Solanas et al. (eds.): Manifiesto SCUM. Edición comentada. Barcelona, Herstory, pp. 11-21.

Pavis, Patrice (2002): Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética y semiología. Madrid, Paidós.

Preciado, Beatriz (2008): Feminismo porno punk. Donostia, Arteleku.

Reckitt, Helena; Phelan, Peggy (2001): Art and Feminism. Londres, Phaidon.

Salanova, Marisol (2012): Pospornografía. Murcia, D. Nuevo Ensayo / CENDEAC.

Sentamans, Tatiana (o.r.g.i.a.) (2013): “Redes transfeministas y nuevas políticas de representación sexual (I). Diágramas y flujos”. En Miriam Solá y Elena Urko (comps.): Transfeminismos. Epistemes, fricciones y flujos. Tafalla, Txalaparta, pp. 31-44.

Solanas, Valerie (2011): Manifiesto SCUM. Edición comentada. Barcelona, Herstory.

Taylor, Diana; Fuentes, Marcela (2011): Estudios avanzados de performance. México, Instituto Hemisférico de Performance y Política / Tisch School of the Arts / New York University.

Torres, Diana (2011): Pornoterrorismo. Tafalla, Txalaparta.

Torres, Diana (2015): Coño potens. Manual sobre su poder, su próstata y sus fluidos. Tafalla, Txalaparta.

Vidiella, Judit (2009): “Escenarios y acciones para una teoría de la performance”, Zehar, Revista de Arteleku-ko aldizkaria, n.º 65, pp. 106-116.

W.I.T.C.H. (2015): W.I.T.C.H. Conspiración Terrorista Internacional de las Mujeres del Infierno. Comunicados y Hechizos. Madrid, La Felguera Editores.

Ziga, Itziar (2014): Malditas. Una estirpe transfeminista. Tafalla, Txalaparta.

Published

2019-09-01

How to Cite

Romero Baamonde, M. E. . (2019). Postporn Scene. Disciplinary Overflows in the Postpornographic Artistic Practices. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 7(2), 399–423. https://doi.org/10.37536/preh.2019.7.2.734

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.