Place of Rage

Dis-Location of the Pariah Position in Albertina Carri's "The Daughters of Fire"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.1.1459

Keywords:

Paria, Albertina Carri, The Daughters of Fire, queer pornography, aesthetic-conceptual figures

Abstract

The underlying assumption or premise concern the notion of privilege which seems to be included in reverse of the notion of pariah. I propose to reflect on the intersection of the figure of the pariah with the notion of knowledge situated from the political space of the “place of rage” (Halberstam 1993). My question is: how to build a privileged partial perspective without reactivating that Christian and romantic genealogy, or reviving the fantasy of vocation? Some answers may arise from the analysis of the figure of the pariah, its ambivalences and its contemporary variations, within the place of queer/cuir rage opened by the pariah/daughters-of-fire that Albertina Carri builds in her porn film (2018). First of all, following the guidelines of the essay of Varikas (2007) I will return to some observations of Flora Tristan and Hannah Arendt. In a second moment, I propose to specify and contextualize my questioning of the figure of the pariahs from the analysis of Albertina Carri's film, The Daughters of Fire, to suggest the critical productivity of some aesthetic-conceptual figures.

 

References

Acosta Fermin y Milano Laura (2018). “Territorios obscenos y márgenes del placer: Introducción al dossier sobre pornografía, post-pornografía y audiovisual en Latinoamérica”, Imagofagia. Revista de la asociación argentina de estudios de cine y audiovisual, 18: 459-464.

Aiello, Julieta (2018). Entrevista a la directora Albertina Carri y la actriz Carolina Alamino. Buenos Aires: Pickle Audiovisuales registro y edición para IndieHoy. Accesible en <https://www.youtube.com/watch?v=Zq3mdQUt6i4>.

Arendt, Hannah (1973). Sur l’antisémitisme – Les origines du Totalitarisme [1951]. París: Calmann-Lévy.

Arendt, Hannah (2005). La tradición oculta, tard. R. S. Carbó & Vicente. Buenos Aires: Paidós.

Butler, Judith (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea [2015], trad. María José Viejo. Barcelona: Espasa Libros.

Carbajal, Mariana (2019). “Manual de Educación Sexual hecho por los propios estudiantes. Sex Education, no en Netflix sino de verdad”, Página 12, 17 de marzo, <https://www.pagina12.com.ar/181515-manual-de-educacion-sexual-hecho-por-los-propios-estudiantes> (27 de abril de 2019).

Carri, Albertina (2001). Barbie también puede eStar triste. Argentina: Albertina Carri.

Carri, Albertina (2003). Los Rubios. Argentina: Albertina Carri y Barry Elsworth.

Carri, Albertina (2005). Géminis. Argentina: Matanza Cine – Slot Machine.

Carri, Albertina (2008). La Rabia. Argentina: Matanza Cine – Betaplus Broadcasting.

Carri, Albertina (2010). Restos. Argentina: Albertina Carri.

Carri, Albertina (2012). 23 pares. Unitario de ficción para TV – 13 episodios – 48 min. Argentina: Wanka Cine.

Carri, Albertina (2013). Pets. Argentina: Albertina Carri.

Carri, Albertina (2017). Animales puros. Argentina (performance – videoinstalación): Bienal de Performance 17 de Buenos Aires.

Carri, Albertina (2017). Cuatreros. Argentina: Albertina Carri – Diego Schipani.

Carri, Albertina (2018). Las hijas del fuego. Argentina: Eugenia Campos Guevara.

Carri, Albertina (2013). “Cuestión de imagen”, Cinémas d’Amérique latine, 21: 31-41. DOI: <https://doi.org/10.4000/cinelatino.123>.

Denegri, Francesca (2003). “Estudio introductorio. La insurrección comienza por una confesión”, in Flora Tristan, Peregrinaciones de una Paria, trad. Emilia Romero de Valle. Lima: UNMSM – Fondo Editorial, 35-69.

F.R.I.A. Blog (2018). “Manifiesto FRIA: respuesta a las difamaciones al Feminismo Radical o Rad-fem”, 26 de febrero, <https://friargentina.wordpress.com/2018/02/26/manifiesto-fria-difamaciones-feminismo-radical-radfem/> (4 de abril de 2019).

F.R.I.A. Blog (2019). “Por una ESI feminista”, 26 de agosto. <https://friargentina.wordpress.com/?s=ley+ESI> (4 de abril de 2019).

Faur, Eleonor (2018). “La ESI en disputa”, Página 12, 14 de septiembre, <https://www.pagina12.com.ar/142001-la-esi-en-disputa> (4 de abril de 2019).

Ferraro, Daiana Paola et al. (2020). “Mujeres científicas del Museo Argentino de Ciencias Naturales: ‘Las Cuatro de Melchior’”, Revista del Museo Argentino de Ciencias Naturales, Nueva Serie, Diciembre: 249-264. DOI: <https://doi.org/10.22179/REVMACN.22.708>.

flores, valeria (2009). “‘Fugitivas en el desierto’: voces lesbianas en un paisaje heterosexual”. Blog Escritos heréticos. 26 de abril de 2009, <http://escritoshereticos.blogspot.com/2009/04/fugitivas-en-el-desierto-voces.html> (29 de julio de 2021).

flores, val (2021). Romper el corazón del mundo. Madrid: Continta Me Tienes.

Gilman, Sander L. (1996). L’autre et le moi. Stéréotypes occidentaux de la race, de la sexualité et de la maladie. París: PUF.

Guillaumin, Colette (1992). Sexe, Race et Pratique du pouvoir. L’idée de Nature. París: Côté-femmes.

Guzmán Useche, Nataly (2015). “Flora Tristán: una viajera de su tiempo”, Ciencia Política, 10.20: 131-149. DOI: <https://doi.org/10.15446/cp.v10n20.53921>.

Halberstam, Judith (1993). “Imagined Violence/Queer Violence: Representation, Rage and Resistance”, Social Text, 37: 187-201. DOI: <https://doi.org/10.2307/466268>.

Hall, Stuart (1997): “The Spectacle of the ‘Other’”, in Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Londres: SAGE, 223-279.

Haraway, Donna (1988). “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective”, Feminist Studies, 14.3: 575-599. DOI: <https://doi.org/10.2307/3178066>.

Huarte, Guillermina (2019). “El nuevo nombre del transodio y el abolocionismo: radfem”, Enfant terrible, 28 de enero, <https://enfant-terrible.info/feminismos/el-nuevo-nombre-del-transodio-y-el-abolicionismo-radfem/> (9 de agosto de 2021).

Jeannelle, Jean Louis y Audrey Lasserre (eds.) (2020). Se réorienter dans la pensée. Femmes, philosophie et arts, autour de Michèle Le Dœuff. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Jiménez España, Paula (2020). “Albertina Carri: ‘Los límites que no están penados son los que pesan en el cuerpo’”, The praxis journal, 23 de septiembre, <https://thepraxisjournal.com/albertina-carri-los-limites-que-no-estan-penados-son-los-que-pesan-en-el-cuerpo/> (19 de agosto de 2021).

Kohan, Marisa (2021). “La ley ‘trans’: muy esperada por el colectivo LGTBI, muy discutida por una parte del feminismo”, Público, 28 de junio, <https://www.publico.es/sociedad/ley-trans-ley-trans-esperada-colectivo-lgtbi-discutida-parte-feminismo.html> (23 de julio de 2021).

Kosofsky Sedgwick, Eve (2018). Tocar la fibra: Afecto, pedagogía, performatividad [2003], ed. y trad. M. J. Belbel Bullejos, trad. R. Martínez Ranedo. Madrid: Alpuerto.

Laqueur, Thomas (1990). Making sex: body and gender from the Greeks to Freud. Cambridge/Londres: Harvard University Press.

Le Dœuff, Michèle (1989). L’étude et le rouet. París: Seuil.

Le Dœuff, Michèle (1998). Le sexe du savoir. París: Aubier.

Le Dœuff, Michèle (2020). “Femmes – Philosophie – Féminisme. Un post-scriptum” [1982], in Se réorienter dans la pensée. Femmes, philosophie et arts, autour de Michèle Le Dœuff, ed. Jean Louis Jeannelle y Audrey Lasserre. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 233-244.

Lencina, Victoria (2018). “Fuego del Sur. Entrevista a Albertina Carri”, HLC – Hacerse la crítica, <http://hacerselacritica.com/fuego-del-sur-entrevista-a-albertina-carri-por-victoria-lencina/> (9 de julio de 2021).

Leonardi, Carla (2018). “Indagación sobre el goce femenino: Las hijas del fuego”, HLC – Hacerse la crítica, <https://www.hacerselacritica.com/indagacion-sobre-el-goce-femenino-las-hijas-del-fuego-por-carla-leon> (9 de julio de 2019).

Lorde, Audre (2002). “The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s [1981]” , in This Bridge Call My Back. Writing by Radical Women of Color, ed. Cherrie Moraga y Gloria Anzaldúa. Berkeley: Third Woman Press, 94-101.

Lorde, Audre (2007). Sister Outsider [1984]. Berkeley: Crossing Press.

Lorusso, Silvia (2017). “La misogynie littéraire. Le cas Sand”, Revue italienne d’études françaises, 7. DOI: <https://doi.org/10.2307/3178066>.

Ludmer, Josefina (1985). “Las tretas del débil”, in La sartén por el mango, ed. Patricia González y Eliana Ortega. San Juan de Puerto Rico: El Huracán, 47-54.

Maingueneau, Dominique (2004). Le discours littéraire. Paratopie et scène d’énonciation. París: Armand Colin.

Mercado, Noelia (2018). Entrevista a Albertina Carri. 9º Festival REC, canal YouTube FDA a la carta, 17 de octubre, <https://www.youtube.com/watch?v=C2JfKLtb8Ek> (6 de agosto de 2021).

Milano, Laura (2014). Usina posporno. Disidencia sexual, arte y autogestión en la pospornografía. Buenos Aires: Editorial Título.

Milano, Laura (2017). “En el culo del mundo: festivales, autogestión y sexualidad en la pospornografía producida en Argentina”, Kamchatka. Revista de análisis cultural, 9: 485-504. DOI: <https://doi.org/10.7203/KAM.9.10100>.

Milano Laura (2019). “El viaje porno: charla con las hijas del Fuego”, Gualichos 1. Revista del Centro Cultural Paco Urondo: 33-37, <http://revistas.filo.uba.ar/index.php/gualichos/article/view/3322/2185> (13 de julio de 2020).

Mulvey, Laura (1975). “Visual pleasure and narrative cinema”, Screen, 16.3: 6-18. DOI: <https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6>.

Ordynans, Sofía (2018): “Los jardines cutáneos. Entrevista con Albertina Carri”, Intersecciones. Teoría y crítica social, <http://www.intersecciones.com.ar/index.php/articulos/65-los-jardines-cutaneos-entrevista-con-albertina-carri> (12 de diciembre de 2018).

Paveau, Marie Anne (2014). “Sluts and goddesses. Discours de sexpertes entre pornographie, sexologie et prostitution”, Questions de communication, 26. DOI: <https://doi.org/10.4000/questionsdecommunication.9253>.

Peker, Luciana (2018). “Con la ESI no se metan”, Página 12, 2 de noviembre, <https://www.pagina12.com.ar/152583-con-la-esi-no-se-metan> (4 de abril de 2019).

Pichardo, Camila (2019). “Las hijas del fuego: el deseo como protagonista. Entrevista a Albertina Carri”, Revista Mantis, 8 de junio, <https://www.revistamantis.com/post/las-hijas-del-fuego-el-deseo-como-protagonista> (9 de julio de 2021).

Riot-Sarcey, Michèle (2003). “L’impossible sujet de l’histoire ou l’utopie du paria”, Tumultes, 21-22: 57-67. DOI: <https://doi.org/10.3917/tumu.021.0057>.

Riot-Sarcey, Michèle y Éléni Varikas (1988). “Réflexions sur la notion d’exceptionnalité”, Les Cahiers du GRIF, 37-38: 77-89. DOI: <https://doi.org/10.3406/grif.1988.1756>.

Santoro, Estefanía (2020). “Separadas por el útero”, Página 12, 9 de septiembre, <https://www.pagina12.com.ar/290972-separadas-por-el-utero> (9 de agosto de 2021).

Solís, Raúl (2021). “No es la Ley trans, es la lucha por el control del feminismo”, Huffingtonpost, 4 de febrero, <https://www.huffingtonpost.es/entry/no-es-la-ley-trans-es-la-lucha-por-el-control-del-feminismo_es_601bf1e6c5b6c0af54d14d87> (27 de julio de 2021).

Soriano, Michèle (2014a). “23 pares de Albertina Carri: de l’intime à l’histoire”, in Transmissions textuelles, ed. Jeanne Raimond y Jean Louis Brunel. Nîmes: Institut International de Sociocritique & Université de Nîmes, 157-172.

Soriano, Michèle (2014b). “Animación: distanciar, desnaturalizar, experimentar. Dispositivos híbridos de Albertina Carri”, in De cierta manera. Cine y género en América latina, dir. y ed. Laurence Mullaly y Michèle Soriano. París: L’Harmattan, 197- 222.

Soriano, Michèle (2016). “Cinéma féministe argentin: les questionnements épistémologiques et politiques d’Albertina Carri”, Genre en série: cinéma, télévision, médias, 3. DOI: <https://doi.org/10.4000/ges.2133>.

Soriano, Michèle (2019). “Screening sex. Agencia y pornografía en las obras de Albertina Carri”. Coloquio Internacional “Des-posesión. Pospornografía feminista en América latina y España”, 5-6 de diciembre, Universidad Bordeaux-Montaigne (en prensa).

Soriano, Michèle (dir.) (2020). Féminismes latino-américains en traduction. Territoires dis-loqués. París: L’Harmattan.

Sosa, Cecilia (2021). “Mourning, Activism, and Queer Desires: Ni Una Menos and Carri’s Las hijas del fuego”, Latin American Perspectives, 237.48-2: 137-154. DOI: <https://doi.org/10.1177/0094582X20988699>.

Sprinkle, Annie (1998). Post-porn Modernist. My 25 Years as a Multimedia Whore. San Francisco: Cleis Press.

Tejada, Azúl (2019). “8M: el tercer paro de mujeres. El feminismo marcha contra el ajuste y el machismo”, Página 12, 8 de marzo, <https://www.pagina12.com.ar/179467-8-m-el-tercer-paro-de-mujeres> (9 de agosto de 2021).

Tristan, Flora (1838). Pérégrination d’une paria (1833-1834). París: Arthus Bertrand Libraire-Éditeur.

Tristan, Flora (2003). Peregrinaciones de una Paria [1838], trad. Emilia Romero de Valle. Lima: UNMSM – Fondo Editorial.

Varikas, Eleni (2003a). “La figure du paria: une exception qui éclaire la règle”, Tumultes, 21-22: 87-105. DOI: <https://doi.org/10.3917/tumu.021.0087>.

Varikas Eleni (2003b). “L’institution embarrassante. Silences de l'esclavage dans la genèse de la liberté moderne”, Raisons politiques, 11: 81-96. DOI: <https://doi.org/10.3917/rai.011.0081>.

Varikas, Eleni (2007). Les rebuts du monde. Figures du paria. París: Stock.

Wayar, Marlène (2019). “Contra la tibieza. Un sector del feminismo radical rechaza la presencia trava/trans en sus filas”, Página 12, 6 de febrero, <https://www.pagina12.com.ar/173328-contra-la-tibieza> (4 de abril de 2019).

Walters, Elly (2020). “Vanishing Vaginas, Diving Dildos: Albertina Carri’s The Daughters of Fire”, Blog BLISTER, 18 de noviembre, <https://www.blistercollective.co.uk/post/albertina-carri-s-the-daughters-of-fire> (9 de agosto de 2021).

Published

2022-03-01

How to Cite

Soriano, M. (2022). Place of Rage: Dis-Location of the Pariah Position in Albertina Carri’s "The Daughters of Fire". Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 10(1), 145–170. https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.1.1459

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.