Analysis of Contextualization in Ramiro Pinilla’s Detective Novel: the Post Civil War Getxo

Authors

  • Javier Feijoo Morote UNED

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.922

Keywords:

Crime Novel, Historical Memory, Ramiro Pinilla, Euskadi, Spanish Civil War

Abstract

The narrative work of Ramiro Pinilla has recently been acknowledged with an increasing appreciation by academic criticism and public in general. His crime novel series, consisting of Sólo un muerto más (2009), El cementerio vacío (2013) and Cadáveres en la playa (2014) provide the proper structures to his aim to participate in the building of “critical memory novel”: the search for truth and knowledge as the only mean to build a common future and to defeat oblivion. The present article analyses the effects of the choice of spatiotemporal locations to recreate a time lost in the Spanish collective memory and to transmit the echoes of a meditated intransigence and of an unresolved contradiction between the past and the present of Spain.

References

Agud, Manuel,y Tovar, Antonio (1991): Diccionario etimológico vasco, tomo VI . Guipúzcoa, Diputación Foral.

Alonso, Santos (1998): “El espejo de la memoria”, Revista de Libros, n .º 19-20. Disponible en <http://www.revistadelibros.com/articulos/el-espejo-de-la-memoria> [última visita: 30.07.2015].

Alonso, Santos (2007): “Una fábula dialéctica”, Revista de libros, n . º 125. Disponible en: <http://www.revistadelibros.com/articulos/una-fabula-dialectica> [última visita: 30.07.2015].

Arriaga, Emiliano (1896): Lexicón etimológico, naturalista y popular del bilbaíno neto / compilado por un chimbo, con apéndice a sus vuelos cortos. Bilbao, Tipografía de S. De Amorrortu.

Auden, W. H. (1999): “La vicaría de la culpa”. En: La mano del teñidor. Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora.

Azancot, Nuria (2010): “Las ciegas hormigas fue mi explosión de libertad”, El cultural, 8 de enero. Disponible en <http://www.elcultural.es/revista/letras/Ramiro-Pinilla/26416> [última visita: 30.07.2015].

Bal, Mieke (2009): Teoría de la narrativa [1985]. Madrid, Cátedra.

Balló, Jordi, y Pérez, Xavier (2005): Yo ya he estado aquí. Ficciones de la repetición. Barcelona, Anagrama.

Bautista Naranjo, Esther (2011): “Sólo un muerto más, de Ramiro Pinilla, o el Quijote en clave detectivesca”, Espéculo. Revista de Estudios Literarios, nº 47. Disponible en <https://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero47/muertomas.html> [última visita: 30.07.2015].

Bilbao, Jon (2010): “Conferencia con objeto de la reedición de Las ciegas hormigas en la librería Troa de Getxo”, latertuliadelagranja.com, 24 de febrero. Disponible en <http://www.latertuliadelagranja.com/?q=book/export/html/182> [última visita: 30.07.2015]

Celaya, Beatriz (2006): “Ramiro Pinilla”, dosdoce.com, 10 de noviembre. Disponible en <http://www.dosdoce.com/articulo/entrevistas/3039/ramiro-pinilla> [última visita: 30.07.2015]

Chacón Delgado, Pedro José (2009): “Las vergüenzas desnudas: el concepto de maketo en la novelística de Ramiro Pinilla”, Letras de Deusto, n.º 39, pp. 167-192.

García Peinado, M. A. (1998): Hacia una teoría general de la novela. Madrid, Arco Libros.

Genette, Gerard (1989): Figuras III [1972]. Barcelona, Lumen.

González, Enric (2012): “Ramiro Pinilla y Enric González o los secretos de la vida”, Jotdown, julio. Disponible en <http://www.jotdown.es/2012/07/ramiro-pinilla-y-enric-gonzalez-o-los- secretos-de-la-vida> [última visita: 30.07.2015]

Landaburu, Ander (2009): “Entrevista a Ramiro Pinilla”, El País. Babelia, 31 de enero. Disponible en http://elpais.com/diario/2009/01/31/babelia/1233363014_850215.html [última visita: 30.07.2015]

López López-Pielow, Fátima (2013): “Estructura indagatoria en la narrativa de Javier Marías de Corazón tan blanco a Los enamoramientos”. En Javier Sánchez Zapatero y Àlex Martín Escribà (eds.): Historia, memoria y sociedad en el género negro: literatura, cine, televisión y cómic. Santiago de Compostela, Andavira, pp. 25-32.

Martín Cerezo, Iván (2006): Poética del relato policiaco (de Edgar Allan Poe a Raymond Chandler). Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.

Martín Escribà, Àlex (2009): “Análisis de un escenario negro: Barcelona como identidad literaria”. En Javier Sánchez Zapatero y Àlex Martín Escribà (eds.): Geografías en negro. Escenarios del negro criminal, Barcelona, Montesinos, pp. 41-54.

Martínez Odriozola, Lucía (2011): “Ramiro Pinilla, el itinerario por Getxo y un queso fresco”, momodice.blogspot.com, 7 de junio. Disponible en <http://momodice.blogspot.co.uk/2011/06/ramiro-pinilla-el-itinerario-por-getxo.html> [última visita: 30.07.2015]

Muñoz López, Ignacio (2009): La reivindicación de la memoria colectiva en la narrativa española contemporánea (1986-2006): Ramiro Pinilla, Rafael Chirbes y Manuel Longares. Tesis doctoral inédita. Universidad Autónoma de Madrid.

Omeñaca, Nuria (2009): “Entrevista a Ramiro Pinilla”, Heraldo de Soria, 9 de julio. Disponible en <https://foroabiertodenovelanegra.wordpress.com/2009/07/12> [última visita: 30.07.2015]

Payne, Stanley (2013): “The history war”, Wall Street Journal, 13 de abril. Disponible en <http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702303302504577325594229771470> [última visita: 30.07.2015]

Pinilla, Ramiro (1944): Misterio de la pensión Florrie. Bil-bao, Moderna.

Pinilla, Ramiro (1960): Las ciegas hormigas [2010]. Barcelo-na, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (1969): En el tiempo de los tallos verdes. Barcelo-na, Destino.

Pinilla, Ramiro (1972): Seno. Barcelona, Planeta.

Pinilla, Ramiro (1977): Antonio B., El ruso, ciudadano de tercera [2007]. Barcelona, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (2004): Verdes valles, colinas rojas. 1. La tierra convulsa. Barcelona, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (2005a): Verdes valles, colinas rojas. 2. Los cuerpos desnudos. Barcelona, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (2005b): Verdes valles, colinas rojas. 3. Las cenizas del hierro. Barcelona, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (2006): La higuera. Barcelona, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (2009): Sólo un muerto más. Barcelona, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (2013): El cementerio vacío. Barcelona, Tusquets.

Pinilla, Ramiro (2014a): Comunicación personal, 19 de julio.

Pinilla, Ramiro (2014b): Cadáveres en la playa, Barcelona, Tusquets.

Poe, Edgar Allan (2006), “El hombre de la multitud”, Bifurcaciones. Revista de estudios culturales urbanos, n.º 6. Disponible en <http://www.bifurcaciones.cl/006/bifurcaciones_006_reserva.pdf.> [última visita: 30.07.2015].

Popper, Karl, y Eccies, J. C. (1980): El yo y su cerebro. Barcelona, Labor.

Preston, Paul (2011): Holocausto español. Barcelona, Debate.

Resina, Joan Ramon (1997): El cadáver en la cocina: la novela criminal en la cultura del desencanto. Madrid, Anthropos.

Sánchez Zapatero, Javier, y Àlex Martín Escribà (2010): “Teoría e historia de las sagas policiales en la literatura española contemporánea”, Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, vol. 28, pp. 289-305.

Saura, Carlos (1998): Tango. Película, Coproducción hispanoargentina.

Trapiello, Andrés (2003): Los amigos del crimen perfecto. Barcelona, Destino.

Trueba, Antonio (1864): Cuentos de color de rosa. Madrid, Librería de Leocadio López.

Vázquez Montalbán, Manuel (1991): “La novela española entre el posfranquismo y el posmodernismo”. En Ivan Lissorgues (ed.): La Rénovation du Roman Espagnol depuis 1975. Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, pp. 13-25.

Published

2016-03-01

How to Cite

Feijoo Morote, J. (2016). Analysis of Contextualization in Ramiro Pinilla’s Detective Novel: the Post Civil War Getxo. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 4(1), 17–37. https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.922

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.