Posthuman Feminism
Pariahs, Defectors, Parvenus and Rebels in Science Fiction Novels of Three Galician Women Writers
DOI:
https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.1.1450Keywords:
Figures of exclusion, modern pariahs, posthumanism, dystopia, Galician women writersAbstract
In a system of binary thought, the periphery conditions the existence of the center, the hegemonic culture and subjects are defined by exclusion, but at the same time such figures as pariahs, dissidents and defectors (Varikas 2017) define themselves by means of the non-ascription, non-belonging and disobedience with respect to hegemonic discourses and practices. The above figures of exclusion come from contemporary political theory (Arendt 2004; Leibovici 2011; Varikas 2017); however, literary production is particularly suitable for rewriting, individualizing and embodying these figures, as well as the mechanisms of marginalization and estrangement that construct them. Thus, this article emphasizes the figures of exclusion to analyze the ideological dimension of three critical dystopias written by Galician science fiction women writers: Despois do cataclismo, by María Alonso Alonso (2015); Natura, by Iolanda Zúñiga (2018); and Cobiza, by María Reimóndez (2021). We will analyze the means by which of narrations of marginalization and the destabilization of inside/outside categories are represented and negotiated in these dystopian science fiction novels, in a period marked by border porosity and dramatic migration flows, extreme precariousness, the reconfiguration of urban spaces, but also for considering that periphery as a non-hegemonic space of opportunity.
References
Alonso Alonso, María (2015). Despois do cataclismo. Santiago de Compostela: Urco Editora.
Arendt, Hannah (1998). Los orígenes del totalitarismo. España: Taurus.
Arendt, Hannah (2000). Rahel Varnhagen: historia de una judía. Barcelona: Lumen.
Arendt, Hannah (2004). La tradición oculta. Barcelona: Paidós.
Berlant, Lauren (2011). Cruel Optimism. Durham, Londres: Duke University Press. DOI: <https://doi.org/10.1515/9780822394716>.
Braidtotti, Rosi (2013). The Posthuman. Cambridge: Polity Press.
Braidotti, Rosi (2017). “Four Theses on Posthuman Feminism”, in Anthropocene Feminism, ed. Richard Grusin. Minneapolis: University of Minnesota Press, 21-48.
Butler, Judith (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.
Butler, Judith (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.
Cavarero, Adriana (2009). Horrismo. Nombrando la violencia contemporánea. México: Anthropos.
Dopico, Montse (2019). “Iolanda Zúñiga: ‘Son os desacertos, os fracasos, os traumas, as carencias, o que nos forxa como Humanos’”, Praza, <https://praza.gal/cultura/iolanda-zuniga-son-os-desacertos-os-fracasos-os-traumas-as-carencias-o-que-nos-forxa-como-humanos> (14 de julio de 2021).
Fernández Vázquez, Vicente (2003). “Localización del Monte Medulio en la Sierra de La Lastra (León/Orense)”, Argutorio, 10: 5-9.
Foucault, Michel (1994). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión.
Foucault, Michel (2002). Dichos y escritos. Madrid: Nacional.
Giorgi, Gabriel (2014). Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Haraway, Donna (1985). “Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist Feminism in the 1980s”, Socialist Review, 80: 65-108.
Hicks, H. J. (2016). The post-apocalyptic novel in the twenty-first century. Nueva York: Palgrave MacMillan. DOI: <https://doi.org/10.1057/9781137545848>.
Leibovici, Martine (2011). “Le ‘Verstehen’ narratif du transfuge: Incursions chez Richard Wright, Albert Memmi et Assia Djebar”, Tumultes, 36: 91-109. DOI: <https://doi.org/10.3917/tumu.036.0091>.
López López, Lorena (2018). “O poder nas marxes: post-humanismo tecnolóxico, monstros e subversión na narrativa de Cristina Pavón”, in Identidade(s) e xénero(s) na cultura galega: unha achega interdisciplinaria, ed. Maria Boguszewicz, Ana Garrido González y Dolores Vilavedra Fernández. Varsovia: Universidad de Varsovia: 115-144.
López-Pellisa, Teresa (2018). “Introducción: del inicio a la naturalización”, in Historia de la ciencia ficción en la cultura española. Madrid: Iberoamericana, 9-46. DOI: <https://doi.org/10.31819/9783954877102-001>.
López-Pellisa, Teresa (2019a). “Alucinadas I y II: el retorno de Metis y las escritoras españolas de ciencia ficción”, Hélice, 2: 75-96.
López-Pellisa, Teresa (2019b). “La historia de la ciencia ficción española escrita por mujeres desde finales del siglo XIX hasta el siglo XXI”, in Poshumanas y Distópicas. Antología de escritoras españolas de ciencia ficción, vol. 1 y vol. 2, ed. Teresa López-Pellisa y Lola Robles. León: Eolas, 9-37. DOI: <https://doi.org/10.31819/9783954877102-001>.
López-Pellisa, Teresa (2020). “El paradigma de Hefesto. Heterotopologíaposthumanismo(s), (xeno) feminismos y ciencia ficción”, in Intersecciones. Relaciones de la Literatura y la Teoría, ed. Javier García Rodríguez. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo, 247-276.
Lorenzo Gil, Cesar (2021). “O ocaso da literatura fantástica en Galicia”, Biosbardia, <https://biosbardia.wordpress.com/2021/05/25/o-ocaso-da-literatura-fantastica-en-galicia/> (14 de julio de 2021).
Moreda, Eva (2020). “Evidencias e lagoas no estudo da distopía galega”, Biosbardia, <https://biosbardia.wordpress.com/2020/04/30/evidencias-e-lagoas-no-estudo-da-distopia-galega/> (14 de julio de 2021).
Moreno, Fernando Ángel (2010). Teoría de la Literatura de Ciencia Ficción: Poética y Retórica de lo Prospectivo. Vitoria: Portal Editions.
Moreno, Fernando Ángel (2018). “Narrativa 2000-2015”, in Historia de la ciencia ficción en la cultura española, ed. Teresa López-Pellisa. Madrid: Iberoamericana, 177-194. DOI: <https://doi.org/10.31819/9783954877102-006>.
Moylan, Thomas (2000). Scraps of the Untainted Sky. Oxford: Westview Press.
Murphy, Patrick D. (2015). Persuasive Aesthetic Ecocritical Praxis: Climate Change, Subsistence, and Questionable Futures. Washington: Lexington Books.
Preciado, Beatriz (2002). Manifiesto contra-sexual. Madrid: Opera Prima.
Regueira, Mario (sin fecha). “A ciencia ficción. Distopía e discurso nacional”, in Historia de la literatura gallega de la AS-PG, <http://literaturagalega.as-pg.gal/etapas/a-etapa-contemporanea-iii/a-ciencia-ficcion-distopia-e-discurso-nacional> (13 de julio de 2021).
Reimóndez, Maria (2021). Cobiza. Vigo: Xerais.
Sargent, Lyman, T. (1994). “The Three Faces of Utopianism Revisited”, Utopian, 5.1: 1-37.
“Schle¬mihl, der”, in Das Onlinewörterbuch Duden, <https://www.duden.de/ Schlemihl> (1 de julio de 2021).
Segato, Rita (2013). La escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en Ciudad Juárez. Buenos Aires: Ediciones Tinta y Limón.
Seoane, Antía y Sanmartín, Maite (2019). As mulheres que amavam os videojogos. Santiago de Compostela: Através editora.
Varikas, Eleni (2017). Las escorias del mundo. Figuras del paria. Xalapa: Universidad Veracruzana.
Vilavedra, Dolores (2010). A narrativa galega na fin de século. Vigo: Editorial Galaxia.
Zúñiga, Yolanda (2018). Natura. Vigo: Galaxia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.