(Not so) out of Here. Reflexive Counterpoints in Latin American Literature in Enrique Vila-Matas’ Essays
DOI:
https://doi.org/10.37536/preh.2018.6.2.787Keywords:
Enrique Vila-Matas, Latin American Literature, Transatlantic Studies, Poetic Art, Literary EssayAbstract
This essay reviews an important part of critical essays like El viajero más lento (1992), Aunque no entendamos nada (1997), Para acabar con los números redondos (1997) and Desde la ciudad nerviosa (2000), to analyze the way in which Latin American Literature is assumed by Enrique Vila-Matas (Barcelona, 1948), with the objective of systematizing the narrative ways and customs used by the Catalan author, which he would later apply in his own work. To start, it is possible to assure that Latin American Literature is important in his narrative because it is offered as counterweight to other literatures mentioned (Central European, French, Anglosaxon, etc.); second, it can be assured that it allows him to crystalize the way in which metafiction and self conscience function in his own pages; and, third, that he definitely establishes his “solitary place” within Spanish literature, which was his intention and ideal during the decades between 1970 and 1990, but wasn’t really a constituent element in his work. This would be fixed into his work once he had a grasp of the transatlantic discoveries he made as an avid reader.
References
Aira, César (2009): El congreso de literatura. México, Era.
Alazraki, Jaime (1994): Hacia Cortázar: Aproximaciones a su obra. Barcelona, Anthropos.
Bloom, Harold (2002): Cómo leer y por qué. Barcelona, Anagrama.
Della Paolera, Félix, y Cross, Esther (2007): Adolfo Bioy Casares. Sobre la escritura: conversaciones en el taller literario. Madrid, Ediciones Fuentetaja.
Enrigue, Álvaro (2012): “Cuatro postulados sobre una máquina soltera”. En Felipe Adrián Ríos Baeza (ed.): Enrique Vila-Matas: Los espejos de la ficción. México, Eón, pp. 33-38.
Fresán, Rodrigo (2007): “Historia abreviada de un Vila-Matas portátil”. En Margarita Heredia (ed.): Vila-Matas portátil. Un escritor ante la crítica. Barcelona, Candaya, pp. 165-167.
Palma Castro, Alejandro et. al (2012): “Enrique Vila-Matas, autor de la obra de Enrique Vila-Matas”. En Felipe Adrián Ríos Baeza (ed.): Enrique Vila-Matas: Los espejos de la ficción. México, Eón, pp. 443-464.
Pitol, Sergio (2007): “Vila-Matas, premiado”. En Margarita Heredia (ed.): Vila-Matas portátil. Un escritor ante la crítica. Barcelona, Candaya, pp. 172-176.
Ríos Baeza, Felipe Adrián (2012): “Vila-Matas: ese okupa literario”. En Felipe Adrián Ríos Baeza (ed.): Enrique Vila-Matas: Los espejos de la ficción. México, Eón, pp. 71-92.
Sada, Daniel (2007): “El viajero más lento”. En Margarita Heredia (ed.): Vila-Matas portátil. Un escritor ante la crítica. Barcelona, Candaya, pp. 93-99.
Sánchez Carbó, José (2012): La unidad y la diversidad. Teoría e historia de las colecciones de relatos integrados. Puebla, Universidad Iberoamericana.
Vila-Matas, Enrique (1997): Para acabar con los números redondos. Valencia, Pre-Textos.
Vila-Matas, Enrique (2001): El viajero más lento. Barcelona, Anagrama.
Vila-Matas, Enrique (2003): Aunque no entendamos nada. Santiago de Chile, J. C. Sáenz Editor.
Vila-Matas, Enrique (2007): Exploradores del abismo. Barcelona, Anagrama.
Vila-Matas, Enrique (2000a): Desde la ciudad nerviosa. Madrid, Alfaguara.
Vila-Matas, Enrique (2000b): Bartleby y compañía. Barcelona, Anagrama.
Vila-Matas, Enrique (2011): En un lugar solitario. Narrativa 1973-1984. México, DeBolsillo.
Vila-Matas, Enrique (2013): Fuera de aquí. Conversaciones con André Gabastou. Barcelona, Galaxia Gutemberg.
Vila-Matas, Enrique (2017): “Sergio Pitol, mi maestro”. En Centro Virtual Cervantes, <https://cvc.cervantes.es/literatura/escritores/pitol/vila_matas.htm>.
Warnken, Cristián (2002): “Entrevista con Enrique Vila-Matas”. La belleza de pensar. Canal 13 Cable. Televisión. [60 minutos].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.