The subversion of the female gender in Solitario de amor by Cristina Peri Rossi

Authors

  • Samy Reyes García Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.1966

Keywords:

Queer theory, Feminism, Spanish-American Literature, Gender Theory

Abstract

Through queer theory derived from the thought of Judith Butler and Paul Preciado, we will analyze Solitario de amor (1988) by Cristina Peri Rossi, aiming to show how Aída, the female character in the novel, subverts gender and enables a new way of living with herself and others. The narrative poses a direct criticism of the patriarchal system in which the character lives, and also of the current world. Our analysis attempts to do a non-hegemonic, queer reading of Peri Rossi's novel in order to construct new readings of Spanish-American literature, especially that written by women, so that we start dialogues with perspectives that are not frequently used for the analysis of literary works written in Spanish. Likewise, we seek to contribute to the critique of Peri Rossi's narrative work that often goes unnoticed, unlike her poetic work, and that can provide new post-patriarchal, alternative imaginaries to the sex/gender binary system which still prevails in our society --an issue that seems to be of direct interest to the author. Thus, the analysis of this work will show how identity, gender and love can have new expressions that break with what is culturally expected, reaching an agential freedom that the act of love invites to experience.

References

Álvarez, Cristina (2011). “La subversión de la identidad en El amor es una droga dura de Cristina Peri Rossi”, Pucara, 1(23): 83-98. <https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2537> (10 de mayo de 2022).

Bourdieu, Pierre (2010). La dominación masculina, trad. Joaquín Jordá. Barcelona: Anagrama.

Butler, Judith (2001). “Fundamentos contingentes: el feminismo y la cuestión del ‘postmodernismo’”, La Ventana, 13: 7-41.

Butler, Judith (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”, trad. Alcira Bixio. Buenos Aires: Paidós.

Butler, Judith (2007). El género en disputa, trad. María Antonia Muñoz García. Barcelona: Paidós.

Butler, Judith (2021). Deshacer el género, trad. Patrícia Soley-Beltran. México: Paidós.

Corbalán, Ana (2008). “Cuestionando la tradición patriarcal: La narrativa breve de Cristina Peri Rossi”, Chasqui, 37(2): 3-14.

Cosse, Rómulo (1995). Cristina Peri Rossi. Papeles críticos. Montevideo: Linardi y Risso.

De Lauretis, Teresa (2000). Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo, trad. María Echániz Sans. Madrid: Horas y Horas.

Deleuze, Gilles (2016). Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama.

Dominijanni, Ida (2017). “Después del patriarcado. Feminismo y cuestión masculina”, trads. Fina Birulés, Lorena Ángela y Ángels Vivas, Lectora. Revista de Dones i Textualidat, 23: 229-253. https://doi.org/10.1344/Lectora2017.23.20

Dos Santos, Valentina. “La Naturaleza, régimen establecido”, in 56 años viviendo con Cristina Peri Rossi, eds. Claudia Pérez y Néstor Sanguinetti. Montevideo: Universidad de la República, 113-121.

Foucault, Michel (1976). Histoire de la sexualité. 1. La volonté de savoir. París: Gallimard.

Foucault, Michel (1991). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. México: Siglo XXI.

Gilmour, Nicola (2000). “Una entrevista con Cristina Peri Rossi”, Journal of Iberian and Latin American Studies, 6(1): 117-135. DOI: https://doi.org/10.1080/13260219.2000.10429582

Hernández Martínez, Margarita. (2007). “El incendio de la imagen: mujer, mito, sacralización y erotismo en Solitario de amor, de Cristina Peri Rossi”, Letras Hispánicas, 4(2): 87-94.

Izaguirre Fernández, Belén (2017). “El derecho a sentir el cuerpo. Cristina Peri Rossi y su disección del deseo en ‘La destrucción o el amor’”, Les Ateliers du SAL, 11: 106-116. <https://lesateliersdusal.files.wordpress.com/2018/04/11-lads11-izaguirre.pdf> (10 de mayo de 2022).

Kosofky Sedwick, Eve (1998). Epistemología del armario, trad. Teresa Bladé Costa. Barcelona: Ediciones de la Tempestad.

Lipovetsky, Gilles (2012). La tercera mujer, trad. Rosa Alapont. Barcelona: Anagrama.

Malabou, Catherine (2021). El placer borrado. Clítoris y pensamiento, trad. Horacio Pons. Adrogué: La Cebra.

Mérida Jiménez, Rafael (2015). “Cristina Peri Rossi en ‘Triunfo’: género y sexualidad en la prensa de la transición española”, Cuadernos de Investigación Filológica, 41: 129-139. DOI: https://doi.org/10.18172/cif.2736

Millington, Mark (2002). “Historias de deseo, amor y masculinidad en Cristina Peri Rossi y Elena Poniatowska”, Dossiers feministes, 6: 37-49. <https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102436> (10 de mayo de 2022).

Munguía Zatarain, Martha Elena (2007). “El discurso amoroso en la memoria literaria. Permanencia y transformación en ‘Solitario de amor’”, Hispanófila, 150: 55-74. <https://www.jstor.org/stable/43807468> (10 de mayo de 2022).

Pasetti, Pía (2020). “Escritura y vacío. Solitario de amor de Cristina Peri Rossi y El discurso vacío de Mario Levrero”, Telar, 25: 125-147. <http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/500> (10 de mayo de 2022).

Pérez Fondevila, Aina (2005). “Del deseo y sus accesos. Una entrevista a Cristina Peri Rossi”, Lectora. Revista de dones i textualitat, 11: 181-194.

Pérez-Sánchez, Gema y Cristina Peri Rossi (1995). “Entrevista”, 24(72): 59-72.

Peri Rossi, Cristina (1978a). “Pornografía y sociedad”, Triunfo, 794, 15 de abril: 42-43.

Peri Rossi, Cristina (1978b). “Mujeres bajo la lente”, Triunfo, 785, 11 de febrero: 36-37.

Peri Rossi, Cristina (1978c). “Virginia Woolf: tres guineas de feminismo”, Triunfo, 808, 22 de julio: 44-45.

Peri Rossi, Cristina (1979). “Hacia el desorden amoroso”, Triunfo, 857, 30 de junio: 42-43.

Peri Rossi, Cristina (1980). “Divorciémonos, amor mío”, Triunfo, 911, 12 de julio: 12.

Peri Rossi, Cristina (1990). Solitario de amor [1988]. México: Consejo para la Cultura y las Artes, Grijalbo.

Peri Rossi, Cristina (1994). Otra vez Eros. Barcelona: Lumen.

Peri Rossi, Cristina (1999). El amor es una droga dura. Barcelona: Seix Barral.

Preciado, [Paul] Beatriz. (2005). “Multitudes queer. Nota para una política de los ‘anormales’”. Nombres, 19: 157-166. <https://revistas.unc.edu.ar/index.php/NOMBRES/article/view/2338> (10 de mayo de 2022).

Preciado, [Paul] Beatriz. (2009). “Género y performance: 3 episodios de un cybermanga feminista queer trans...”, Debate Feminista, 40: 111-123. DOI: https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2009.40.1442

Preciado, [Paul] Beatriz. (2010). Pornotopía. Arquitectura y sexualidad en “Playboy” durante la guerra fría. Barcelona: Anagrama.

Preciado, Paul, B. (2019). Un apartamento en Urano. Barcelona: Anagrama.

Preciado, Paul, B. (2020a). Testo yonqui. Barcelona: Anagrama.

Preciado, Paul, B. (2020b). Yo soy el monstruo que os habla. Barcelona: Anagrama.

Reyes, Samy. (2023). Territorios queer. Localizar las sexodisidencias. España: Cántico.

Roffé, Reina. (1998). “Entrevista a Cristina Peri Rossi”, Cuadernos Hispanoamericanos, 581: 93-106.

Sánchez Fernández, Monique (2005). “El amor y la mirada en Solitario de amor de Cristina Peri Rossi”, in La literatura hispanoamericana con los cinco sentidos, ed. Eva Varcárcel. V Congreso Internacional de la AEELH. A Coruña: Universidad da Coruña, 635-643. <https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/11412> (10 de mayo de 2022).

Tanna, Natasha (2019). Queer Genealogies in Transnational Barcelona: Maria-Mercè Marçal, Cristina Peri Rossi, and Flavia Company. Oxford: Legenda, Modern Humanities Research Association. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv16kkxbq

Published

2024-05-23

How to Cite

Reyes García, S. (2024). The subversion of the female gender in Solitario de amor by Cristina Peri Rossi. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 12(1). https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.1966

Issue

Section

Miscellaneous

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.