Reality and Fiction in “Soldados de Salamina”: Autofictional Mechanisms and Hybridization of Genres in the Film Adaptation.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.2.1289

Keywords:

Autofiction, fiction, film adaptation, reality, Soldados de Salamina

Abstract

Since the emergence of the neologism “autofiction” by the author Serge Doubrovsky in the 70s, the critical study of the works named under this term has been on the rise. Most of these studies have been carried out in books belonging to literature; the studies carried out in the field of cinema do not abound in the same way. An excellent method to explore the autofictional device in the audiovisual medium could lie in the film adaptation. Soldados de Salamina (2001), considered one of the paradigmatic works of autofiction in Spanish, was adapted by David Trueba to the big screen in 2003. The director had to transpose some of these hybrids' characteristics between truth and invention, initially conceived in the literary sphere. For example: the question of nominal identity or the statute of fiction implied by the autofictional genre. Through adaptation, it is possible to verify these mechanisms transferred from the literary to the filmic medium and check whether these precepts are still in force. Furthermore, this incursion into the plane of reality that autofiction entails supposes a fluctuation in the film genre, within the cinematographic field, with the documentary being the primary genre in the introduction of real events. In this research, I propose exploring these filmic devices used to interweave reality and fiction, thus helping define autofiction in film studies.

References

Aguilar Alcalá, Sergio José (2020). "Del falso documental a lo falso de los documentales: el falso documental como síntoma del documental", AdComunica, 19: 41-60. DOI: https://doi.org/10.6035/2174-0992.2020.19.4

Alarcón, Javier Ignacio (2014). "Una autoficción sin identidad: reflexiones en torno a la autoficción especular", in El yo fabulado: nuevas aproximaciones críticas a la autoficción, ed. Ana Casas. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 107-125. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878154-006

Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Alberca, Manuel (2012). "Umbral o la ambigüedad autobiográfica", Círculo de lingüística aplicada a la comunicación, 50: 3-25. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CLAC.2012.v50.40619

Alberca, Manuel (2014). "De la autoficción a la antificción: Una reflexión sobre la autobiografía española actual", in El yo fabulado: nuevas aproximaciones críticas a la autoficción, ed. Ana Casas. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 149-168. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878154-008

Bernini, Emilio (2008). "Tres ideas de lo documental. La mirada sobre el otro". Kilómetro 111. Ensayos sobre cine, 7: 89-107.

Bórquez, Néstor Horacio (2008, 1, 2 y 3 de octubre). "Documental y literatura: En torno a Soldados de Salamina", in I Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas Contemporáneas. Buenos Aires: Universidad de La Plata.

Bruss, Elizabeth W. (1983). "L'autobiographie au cinéma. La subjectivité devant l'objectif", Poétique, 56: 14-26.

Calsamiglia, Helena, y Empar Tuson (1980). "Ús i alternança de llengües en grups de joves d'un barri de Barcelona: Sant Andreu de Palomar". Treballs de sociolingüística catalana, 3: 11-82.

Casas, Ana (2012). "El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual", in La autoficción: reflexiones teóricas Casas, ed. Ana Casas. Madrid: Arco Libros, 9-42.

Casas, Ana (2014). "La autoficción en los estudios hispánicos: perspectivas actuales", in El yo fabulado: nuevas aproximaciones críticas a la autoficción, ed. Ana Casas. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 7-21. DOI:

https://doi.org/10.31819/9783954878154-001

Casas, Ana (2018). "De la novela al cine y el teatro: operatividad teórica de la autoficción", Revista de literatura, 80.159: 67-87. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2018.01.003

Cercas, Javier (1987). El móvil. Barcelona: Sirmio.

Cercas, Javier (1989). El inquilino. Barcelona: Sirmio.

Cercas, Javier (1999). "Un secreto esencial", El País versión online. <https://elpais.com/diario/1999/03/11/catalunya/921118042_850215.html> (17 de febrero de 2020).

Cercas, Javier (2000). Relatos reales. Barcelona: El Acantilado.

Cercas, Javier (2001). Soldados de Salamina. Barcelona: Tusquets.

Cercas, Javier (2015). Soldados de Salamina. Barcelona: Debolsillo.

Cercas, Javier y David Trueba (2003). Diálogos de Salamina: un paseo por el cine y la literatura. Madrid: Plot Ediciones.

Colonna, Vincent (1990). L'autofiction. Essai sur la fictionalisation de soi en litterature. ANRT (microfiches n.º 5650).

Colonna, Vincent (2004). Autofiction & autes mythomanies littéraires. Auch: Tristram.

Cuevas Álvarez, Efrén (2005). "Diálogo entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica", in Documental y vanguardia, ed. Casimiro Torreiro y Josetxo Cerdán. Madrid: Cátedra, 219-250.

Cuevas Álvarez, Efrén (2013). "Fronteras del yo en el documental español contemporáneo", in Ficción y no ficción en los discursos creativos de la cultura española, ed. Norberto Mínguez Arranz. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 115-128. DOI:

https://doi.org/10.31819/9783954872084-006

Darrieussecq, Marie (2012). "La autoficción, un género poco serio", in La autoficción: reflexiones teóricas, ed. Ana Casas. Madrid: Arco Libros, 65-82.

Diaconu, Diana (2017). "La autoficción: simulacro de teoría o desfiguraciones de un género". La palabra, 30: 35-52. DOI:

https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6964

Doubrovsky, Serge (1977). Fils. París: Galilée.

Escudero, Nel (2000). Las claves del documental. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión, RTVE.

Farray, Ignatius (cr.) (2014). El fin de la comedia. Sayaka Producciones Audiovisuales y Comedy Central: 2014-2017.

Faulkner, Sally (2008). "Lola Cercas en Soldados de Salamina (David Trueba, 2003)". Historia Actual Online, 15: 165-170.

García, Rocío (2003). "Las guerras siempre las pierden gente como nosotros. Entrevista a David Trueba", El País versión online. < https://elpais.com/diario/2003/03/21/cine/1048201203_850215.html> (Consultado en 1 de mayo de 2020).

García-Cardona, Juan e Irene Checa-García (2019). "La coloquialidad en la adaptación cinematográfica del texto teatral: una propuesta de estudio interdisciplinario con el ejemplo de Bajarse al moro", Trasvases entre la literatura y el cine, 1: 129-149.

García-Reyes, David (2020). "Reescrituras en Soldados de Salamina o las sendas de la memoria: desplazamientos de la literatura en el cine y en la narración figurativa", Trasvases entre la literatura y el cine, 2: 174-194. DOI:

https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.9191

Gaudreault, André y François Jost (1995). El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona: Paidós.

Genette, Gérard (1991). Fiction & Diction. New York: Cornell University Press.

Gómez García, Iván (2015). "Mapa(s) sin territorio: un paseo por la autoficción de Elías León Siminiani", Pasavento. Revista de estudios hispánicos, 3.1: 109-122. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2015.3.1.973

Gómez García, Iván (2017). "Espejos audiovisuales. Autofiguraciones del yo en el cine contemporáneo", in El autor a escena. Intermedialidad y autoficción, ed. Ana Casas. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 13-38. DOI:

https://doi.org/10.31819/9783954875931-002

Gómez Gómez, Agustín (2014). "Del autorretrato a una cierta autobiografía", in El cine de Almodóvar: una poética de lo "trans", ed. Pedro Poyato Sánchez. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía, 53-80.

Gómez Tarín, Francisco (2008). "Saber y mirar: propuesta de reformulación de los conceptos de focalización y ocularización en los discursos audiovisuales", in Actas del Congreso Internacional Fundacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC): 255-278. Valencia: Universitat de València.

Gómez Tarín, Francisco y Agustín Rubio-Alcover (2013, 3, 4 y 5 de diciembre). "Narrador fílmico y autoficción. Nuevas posibilidades del punto de vista", in V Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Sociedad Latina de Comunicación Social. Tenerife: Santa Cruz de Tenerife.

Guzmán, Patricio (1999). "La génesis de un documental", in Taller de escritura para televisión, ed. Lorenzo Vilches. Barcelona: Gedisa, 149-184.

Herrera Zamudio, Luz Elena (2007). La autoficción en el cine: una propuesta de definición basada en el modelo analítico de Vicent Colonna. Tesis doctoral inédita. Universidad Autónoma de Madrid.

Lecarme, Jacques (1984). "Fiction romanesque et autobiographie", Universalia. Encyclopaedia Universalis, 417-418.

Lecarme, Jacques (1994). "Autofiction, un mauvais genre?", Autofictions & Cie., 6: 227-249.

Lejeune, Philippe (1975). Le pacte autobiographique. Montrouge: Seuil.

López-Quiñones, Antonio Gómez (2008). "A propósito de las fotografías: políticas de la reconstrucción histórica en La noche de los cuatro caminos, Soldados de Salamina y Enterrar a los muertos", Revista hispánica moderna, 61.1: 89-105. DOI:

https://doi.org/10.1353/rhm.2008.0003

Malpartida Tirado, Rafael (2012). "Apuestas de riesgo: el último cine de autor español", in Cine y autor: reflexiones sobre la teoría y la praxis de creadores fílmicos, ed. Francisco José Salvador Ventura. Santa Cruz de Tenerife: Intramar, 11-30.

Malpartida Tirado, Rafael (2018). "La recepción y el canon de la literatura y el cine: sugestiones y replanteamientos", in Recepción y canon de la literatura española en el cine, ed. Rafael Malpartida Tirado. Madrid: Síntesis, 17-53.

Man, Paul de (1991). "La autobiografía como desfiguración", Suplementos Anthropos, 29.1: 113-117.

Martínez Díaz, Eva (2009). "Las motivaciones del cambio de código: del Español a la lengua Catalana", Revista Electrónica de Estudios Filológicos, 18, <https://www.um.es/tonosdigital/znum18/secciones/estudio-14-espanol_catalan.htm> ( 4 de mayo de 2020).

Martínez-Cano, Francisco Julián, Begoña Ivars-Nicolás y Emilio Roselló-Tormo (2020). "Cine memoria. Intersecciones entre documental y ficción en la práctica cinematográfica latinoamericana contemporánea: estudio de caso de Roma", Fotocinema: revista científica de cine y fotografía, 20: 111-136. DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7594

Martínez-Carazo, Cristina (2012). "Cine, literatura y política", in Teoría y práctica de la adaptación fílmica, ed. Barbara Zecchi. Madrid: Editorial Complutense, 137-157.

Mecke, Jochen (2010). "La mentira de las verdades: una crítica de la docuficción", in Docuficción. Enlaces entre ficción y no-ficción en la cultura española actual, ed. Christian von Tschilschke y Dagmar Schmelzer. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, 201-220. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964561725-011

Pérez Bowie, José Antonio (2013). "La presentificación de la instancia narradora en el relato cinematográfico", in Imágenes conscientes. AutoRepresentacioneS #2, ed. Marta Álvarez. París: Orbis Tertius, 47-71.

Plantinga, Carl (2007). "Caracterización y ética en el género documental", Archivos de la Filmoteca, 57: 46-67.

Pozuelo Yvancos, José María (2010). Figuraciones del yo en la narrativa: Javier Marías y E. Vila-Matas. Valladolid: Cátedra Miguel Delibes.

Pugni Reta, María Emilia y Andrea Scroca (2015). "La entrevista en el documental. De cuestionamientos y reivindicaciones", Anuario de Investigación USAL, 2: 1-42.

Quílez Esteve, Laia (2009). "Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo en Avi Mograbu, Ross McElwee y Alan Berliner", in La risa oblicua. Tangentes, paralelismos e intersecciones entre documental y humor, ed. Elena Oroz y Gonzalo Pedro. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 117-133.

Romerto, Berto (cr.) (2018). Mira lo que has hecho. Movistar +: 2018-2020.

Ruifernández-Conde, Virginia (2013). Figuraciones transatlánticas: visiones globales de la narrativa hispánica contemporánea. Tesis doctoral inédita. Michigan State University.

Siminiani, Elías León (dir.) (2012). Mapa. Madrid: Avalon P.C y Pantalla Partida Producciones: España.

Siminiani, Elías León (dir.) (2018). Apuntes para una película de atracos. Pandora Cinema: España.

Stam, Robert (2014). Teoría y práctica de la adaptación, trad. de L. Zavala. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Székely, Louis (cr.) (2010). Louie. FX Network, 2010-2015.

Tornero, Angélica (2017). Yo-grafías: Autoficción en la literatura y el cine hispánicos. Madrid: Síntesis.

Torre Espinosa, Mario de la (2015). "Cines del yo: el documental autoficcional contemporáneo español", Bulletin of Hispanic Studies, 92.5: 567-582. DOI: https://doi.org/10.3828/bhs.2015.33

Torre Espinosa, Mario de la (2017). "La autoficción en el cine documental español: teoría y práctica", in Yo-grafías: Autoficción en la literatura y el cine hispánicos, ed. Angélica Tornero. Madrid: Síntesis, 109-124.

Trueba, David (dir.) (2003). Soldados de Salamina. Zima Entertainment: México.

Truffaut, François (2002). El placer de la mirada. Barcelona: Paidós.

Vila Sánchez, José Antonio (2015). "La autoficción como dialéctica entre lo histórico y lo biográfico en la obra de Javier Cercas", Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 3.1: 123-135. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2015.3.1.974

White, Hayden (2003). El texto histórico como artefacto literario. Barcelona: Paidós.

Wolf, Sergio (2001). Cine/literatura: ritos de pasaje. Buenos Aires: Paidós.

Zecchi, Barbara (2012). "Introducción. La adaptación multiplicada", in Teoría y práctica de la adaptación fílmica, ed. Barbara Zecchi. Madrid: Editorial Complutense, 19-62.

Published

2022-11-03

How to Cite

García-Cardona, J. (2022). Reality and Fiction in “Soldados de Salamina”: Autofictional Mechanisms and Hybridization of Genres in the Film Adaptation. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 10(2), 509–533. https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.2.1289

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.