Pain and glory, autobiography, autofiction or audiovisual autobiographical fiction?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.2.1059

Keywords:

Pedro Almodóvar, autobiography, autofiction, autobiographical fiction, self-reference

Abstract

Pain and Glory (2019) by Pedro Almodóvar is a self-referential work of fiction. Our objective is to establish which category it belongs to, especially from the three most frequent forms: autobiography, autofiction and autobiographical fiction. We start from the postulates of Philippe Lejuene and the theory of autofiction to carry out a filmic analysis, and we have also considered some texts by Almodóvar himself and interviews which, as paratexts, help us to understand what is personal in his films. We will also take into account The Law of Desire (1984) and Bad Education (2004) as two previous works with which Pain and Glory would form a trilogy. From The Law of Desire, where the empirical author appears on the scene, he will no longer have a presence in his works and the previous self-portraits will disappear, but he will maintain the representation of some experiences through delegated characters. In this first stage we find self-portraits and later we will see autobiographical moments and autofictions in which some of his characters adopt those experiences. The result of our study is that it transforms own, close and of others experiences into fictional narratives. The conclusions are that there is no autobiographical account, in some cases we find autofiction and, mainly, there is autobiographical fiction.

References

Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Allen, Woody (2020). A propósito de nada. Autobiografía. Madrid: Alianza.

Almodóvar, Pedro (2000). “Discurso del Excmo. Sr. D. Pedro Almodóvar Caballero”, in Investidura como Doctor Honoris Causa por la Universidad de Castilla La Mancha del Excmo. Sr. D. Pedro Almodóvar. Ciudad Real: Universidad de Castilla La Mancha, 18-23.

Almodóvar, Pedro (2005). “Epílogo”, in Almodóvar: el cine como pasión. Cuenca: Universidad de Castilla La Mancha, 479-485.

Almodóvar, Pedro (2011). Patty Diphusa. Barcelona: Anagrama.

Almodóvar, Pedro (2019). Dolor y gloria (guion). Barcelona: Reservoir Books.

Almodóvar, Pedro (2019a). “Prólogo”, in Dolor y gloria (guion). Barcelona: Reservoir Books, 7-11.

Almodóvar, Pedro (2019b). “Memoria de las historias”, in Dolor y gloria (guion). Barcelona: Reservoir Books, 189-217.

Almodóvar, Pedro (2019c). “Pedro Almodóvar nos habla de 'Dolor y gloria', su película más íntima”, Fotogramas. https://www.fotogramas.es/noticias-cine/a26905764/dolor-y-gloria-pedro-almodovar-entrevista/ (1 de septiembre de 2020).

Almodóvar, Pedro (2020a). “Warren Beatty, Madonna y yo”, eldiario.es. https://www.eldiario.es/tribunaabierta/Warren-Beatty-Madonna_6_1012158791.html (1 de abril de 2020).

Almodóvar, Pedro (2020b). “El largo viaje hacia la noche”, eldiario.es. https://www.eldiario.es/tribunaabierta/largo-viaje-noche_6_1011458860.html (30 de marzo de 2020).

Bazin, André (1957). “La politique des auteurs”, Cahiers du Cinéma, 70: 2-11.

Casas, Ana (2017). “La autoficción audiovisual. Series de televisión, intermedialidad y autoconciencia paródica”, in El autor a escena. Intermedialidad y autoficción ed. Ana Casas. Madrid: Iberoamericana – Vervuert, 39-58.

Corona, Alberto (2019). “Pedro Almodóvar frente al espejo: todas las referencias que hay en Dolor y gloria a la vida y las películas del director”, Espinof, 6 de abril. https://www.espinof.com/directores-y-guionistas/pedro-almodovar-frente-al-espejo-todas-referencias-que-hay-dolor-gloria-a-vida-peliculas-director (1 de septiembre de 2020).

Colonna, Vincent (1989). L’autofiction (essai sur la fictionalisation de soi en Littérature). Doctorat de l’École des Hautes Études en Sciences Sociales. París. http://tel.archives- ouvertes.fr/docs/00/04/70/04/PDF/tel-00006609.pdf

Colonna, Vincent (2012). “Cuatro propuestas y tres deserciones (tipologías de la autoficción)”, in La autoficción. Reflexiones teóricas, ed. Ana Casas. Madrid: Arco/Libros, 85-122.

Cuevas, Efrén (2005). “Diálogo entre el documental y la vanguardia en clave autobiográfica, in Documental y vanguardia, ed. Josetxo Cerdán y Casimiro Torreiro. Madrid: Cátedra, 219-250.

Gómez Gómez, Agustín (2014). “Del autorretrato a una cierta autobiografía”, in El cine de Almodóvar. Una poética de lo ‘trans’, ed. Pedro Poyato. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía, 53-80.

Gómez Gómez, Agustín y Parejo, Nekane (2020). Autorretrato, retrato de familia y autoficción en Días de agosto (2005) de Marc Recha, Revista de Comunicación, 19, 1: 109-123. DOI: https://doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A7

Gómez Tarín, F. Javier y Rubio-Alcover, Agustín (2013). “Narrador fílmico y autoficción. Nuevas posibilidades del punto de vista”, in V Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, 1-28. http://www.revistalatinacs.org/13SLCS/2013_actas/033_Gomez.pdf

Grazzini, Giovanni (1994). Conversaciones con Fellini. Algún día haré una bella historia de amor. Barcelona: Gedisa.

Hernández Martínez, Eva (2021). Atragantamiento en el cine de Pedro Almodóvar. Análisis de Dolor y Gloria, Miguel Hernández Communication Journal, 12, 1: 243-266. DOI: https://doi.org/10.21134/mhcj.v12i.347

Herrara Zamudio, Luz Elena (2007). La autoficción en el cine. Una propuesta de definición basada en el modelo analítico de Vincent Colonna. Tesis de doctorado. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Lejeune, Philippe (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion.

Lejeune, Philippe (1999). “Ciné-moi”, La faute à Rousseau. Dossier Autobiographie et cinema, 22: 22.

Martín Garzo, Gustavo (2019). “Epílogo”, in Dolor y gloria (guion). Barcelona: Reservoir Books, 219-223.

Meizoz, Jerôme (2007). Postures littéraires. Mises en scène modernes de l’auteur. Ginebra: Slatkine.

Rodríguez Fuentes, Carmen (2011). “Ocho y medio. Fellini, el gran mentiroso”, in Solos ante la cámara eds. Ramón Esparza y Nekane Parejo. Barcelona: Luces de Gálibo, 131-138.

Sánchez-Arce, Ana María (2020). The Cinema of Pedro Almodóvar. Manchester: Manchester University Press.

Sánchez Noriega, José Luis (2017). Universo Almodóvar. Estética de la pasión de un cineasta posmoderno. Madrid: Alianza Editorial.

Smith, Paul Julian (2019). “Stardust Memories”, Sight and Sound, 29, 9: 34–37.

Zumalde Arregui, Imanol (2021). “Auctor in fabula. Modos y figuras de la autoalusión fílmica”, Revista Signa, 30: 271-286.

Published

2022-09-05

How to Cite

Gómez Gómez , A. . (2022). Pain and glory, autobiography, autofiction or audiovisual autobiographical fiction? . Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 9(2), 405–423. https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.2.1059

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.