Fictional Advertising Heterotopías: “La IslaTM”, by Javier Fernández, and the Literary Genre of the Fictional Advertising Brochure

Authors

  • Mariano Martín Rodríguez Universitatea Babeş-Bolyai

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.2.890

Keywords:

Advertising, Advertising Discourse, Fiction, Heterotopia, Javier Fernández

Abstract

Fictions for advertising purposes have existed for a long time. Inversely, there is a textual form that uses advertising for literary purposes: fictional advertising texts. Among them, there are advertisements of imaginary institutions and goods written, for instance, by Coelho Neto, Rigaut and Arreola, as well as "The IslaTM", a part of the cyberpunk work entitled Absolute Zero (2005), by Javier Fernandez. This mock tourist brochure reveals through fiction the (anti-)utopian dimension of the kind of advertising that sells heterotopian spaces. This text stands out due to its consistency and autonomy, and generates a complete fictional world through the signs and the discourse of advertising, thus illustrating the semiotic exchange between advertisement and literary fiction.

References

AA.VV. (1900): Huit contes à Mariani. En: <http://www.bmlisieux.com/litterature/bibliogr/mariani01.htm> [última visita: 13.10.2015].

Adaval, Rashmi; Wyer, Jr.; y Robert, S. (1998): “The Role of Narratives in Consumer Information Processing”, Journal of Consumer Psychology, vol. 7, n.º 3, pp. 207-245.

Álvarez Villar, Alfonso (1972): “Visite España año 2000”. En: Antología de novelas de anticipación (ciencia-ficción Española). Decimoséptima selección. Barcelona, Acervo, pp. 5-20.

Amaral, Adriana da Rosa (2006): “Visões Perigosas: Para uma genealogia do cyberpunk: Os Conceitos de Cyberpunk e sua Disseminação na Comunicação e na Cibercultura”, Razón y palabra, n.º 52. Disponible en <http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n52/6Amaral.pdf> [última visita: 13.10.2015].

Arreola, Juan José (1997): “Baby H. P.”, “Anuncio”. En: Carmen de Mora (ed.): Confabulario definitivo. Madrid, Cátedra, pp. 121-122, 123-128.

Atienza, Juan G. (1967): “Las tablas de la Ley”. En: Antología de novelas de anticipación (ciencia-ficción). Séptima selección. Barcelona, Acervo, pp. 301-322.

Ballard, J. G. (2009): “A Guide to Virtual Death”. En: The Complete Short Stories. Nueva York / Londres, W. W. Norton and Company, pp. 1173-1174.

Ballard, J. G. (2013): “Guía para una muerte virtual”. En: Cuentos completos. Manuel Manzano y Rafael González del Solar (trads.). Barcelona, RBA, pp. 1260-1261.

Balzac, Honoré de (1975): “Double Pâte des Sultanes et Eau Carminative de César Birotteau, découverte merveilleuse approuvée par l’Institut de France”. En: S. de Sacy y André Wurmser (eds.): César Birotteau. París, Gallimard, pp. 72-74.

Balzac, Honoré de (1982): “Doble crema de las sultanas y agua carminativa de César Birotteau – Maravilloso descubrimiento aprobado por el Instituto de Francia”. En: César Birotteau. Luis Romero y Carlos Pujol (trads.). Barcelona, Planeta, pp. 37-39.

Bouteaud, Jean-Jacques (2000): “Entre Balzac et Barthes: Du temps de l’annonce à la rhétorique de l’image”, Médiation et Information, n.º 12-13, pp. 47-61.

Brescia, Pablo (2008): “Dos escritores y un bebé: ansiedades tecnológicas transamericanas”. En: Wolfram Nitsch, Matei Chihaia y Alejandra Torres (eds.): Ficciones en los medios en la periferia. Técnicas de comunicación en la ficción hispanoamericana moderna. Colonia, Universitäts und Stadtbibliothek Köln, pp. 309-320.

Brescia, Pablo (2012): “La era de los tecnobebés: Juan José Arreola y el modelo crítico de la cienciaficción”, Revista Iberoamericana, vol. lxxviii, n.º 238-239, pp. 91-107.

Bunnell, Noah (2015): “Oscillating from a Distance: A Study of Metamodernism in Theory and Practice”, Undergraduate Journal of Humanistic Studies, vol. i, pp. 1-7.

Cáceres Sánchez, Manuel (1994): “Lenguaje, cultura, semiosfera”. En: José Angel Fernández Roca, Carlos J. Gómez Blanco y José María Paz Gago (eds.): Semiótica y modernidad: actas del v Congreso Internacional de la Asociación Española de Semiótica, La Coruña, 3-5 de diciembre de 1992, 1. A Coruña, Universidade da Coruña, pp. 129-136.

Calles Hidalgo, Jara (2011): “Cero absoluto (Berenice, 2005), de Javier Fernández”. En: Literatura de las nuevas tecnologías. Aproximación estética al modelo literario español de principios de siglo (2001-2011). Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 801-807.

Castro Vicente, Félix Francisco (2006): “Rosendo Pons, escritor y ocultista”, Hibris: Revista de Bibliofilia, n.º 32 y n.º 33, pp. 13-25 y 32-41.

Coelho Neto, Henrique Maximiano (1898): “Nova Companhia”. En: Anselmo Rivas (pseudónimo): Lanterna mágica. Rio de Janeiro, Domingos de Magalhães, pp. 129-131.

Coelho Neto, Henrique Maximiano (2015): “Nueva Compañía” (trad. Felipe Cervantes Corazzina), Hélice: Reflexiones críticas sobre ficción especulativa, vol. ii, n.º 5, p. 83.

Cortés Zaborras, Carmen, y Turci Moreno, Isabel (2007): “Estrategias publicitarias en las revistas de viajes”. En: María A. Borrueco Rosa (ed.): El lenguaje publicitario en el turismo. Sevilla, Junta de Andalucía, pp. 49-80.

Denis, Christian (1993): “César Birotteau et la communication publicitaire”, L’Année balzacienne, nouvelle série, vol. 14, pp. 157-170.

Devaux, Guy (2000): “Le vin Mariani et sa publicité: un intéressant recueil de contes”, Revue d’histoire de la pharmacie, vol. xxviii, n.º 325, pp. 131-132.

Dueñas Lorente, José D. (2007): “Discurso publicitario y discurso literario: algunas notas acerca de la configuración del receptor”, Lenguaje y Textos, n.º 26, pp. 161-170.

Dupuis, Danielle (2008): “César Birotteau: De la publicité à la littérature”, L’Année balzacienne, troisième série, vol. 9, pp. 283-300.

Fargeaud, Madeleine (1974): “Balzac, le commerce et la publicité”, L’Année balzacienne, pp. 187-198.

Feliu García, Emilio (1984): Los lenguajes de la publicidad. Alicante, Universidad de Alicante.

Fernández, Javier (2005): “La IslaTM”. En: Cero absoluto. Córdoba, Berenice, pp. 59-65.

Fernández, Javier (2007): “Cero absoluto”. En: Julio Ortega y Juan Francisco Ferré (eds.): Mutantes. Narrativa española de última generación. Córdoba, Berenice, pp. 165-195.

Ferradáns, Carmela (2001): “De seducción, perfume y ropa interior: Poesía y publicidad en la España contemporánea”, Anales de la Literatura Española Contemporánea, vol. 26, n.º 2, pp. 499-517.

Ferrer Rodríguez, Eulalio (1987): “Lenguaje publicitario, una poética del consumo”, Chasqui, n.º 23, pp. 6-11.

Foucault, Michel (2009): “Les Hétérotopies”. En: Daniel Defert (ed.): Le Corps utopique, Les Hétérotopies. Fécamp, Lignes, pp. 21-36.

García Oliveros, Elena, y Suárez, María Pilar (1998): “El hombre y sus lenguajes: El discurso publicitario”. En: María Pilar Suárez y Margarita Alfaro (eds.): En torno a Montaigne: Una reflexión contemporánea sobre el humanismo. Madrid, Almacén Central de Librería/ UAM, pp. 83-97.

García López, Javier; Hellín Ortuño, Pedro A. (2014): “Cronotopos y estereotipos de la ficción publicitaria. Un análisis sobre la identificación del receptor con el relato publicitario”, Historia y Comunicación Social, n.º 19, pp. 759-769.

García-Teresa, Alberto, y Santiago, Juan Manuel (2015): “Mirar al futuro para comprender el presente. Novela española contemporánea de ciencia ficción crítica”. En: David Becerra Mayor (ed.): Convocando al fantasma: Novela crítica en la España actual. Ciempuezuelos, Tierradenadie, 2015, pp. 421-470 (sobre Cero absoluto, de Javier Fernández, pp. 441-445).

Gertken, Jan, y Köppe, Tilmann (2009): “Fiktionalität”. En: Simone Winko, Fotis Jannidis y Gerhard Lauer (eds.): Grenzen der Literatur: Zu Begriff und Phänomen des Literarischen. Berlín / Nueva York, Walter de Gruyter, pp. 228-266.

Gonzálbez, José Alberto (1980): “Cierta guía de conciertos de la orquesta filarmónica de Plutón”. En: Sobre otros mañanas. Valencia, Fernando Torres, pp. 163-164.

González de Sande, Mercedes (2003): “El lenguaje publicitario y su proyección en el lenguaje poético de la Neovanguardia italiana y española”, Revista de la Sociedad de Estudios Italianistas, n.º 1, pp. 57-70.

Guardamagna, Daniela (1980): Analisi dell’incubo. L’utopia negativa da Swift alla fantascienza. Roma, Bulzoni.

Hernando Cuadrado, Luis Alberto (1984): El lenguaje de la publicidad. Madrid, Coloquio.

Horsley, Lee (1995): Fictions of Power in English Literature: 1900-1950. Londres / Nueva York, Longman.

Kadagishvili, Dali (2013): “Metamodernism as We Perceive It (Quick review)”, European Scientific Journal, special number 2, pp. 559-565.

Kipling, Rudyard (1994): “With the Night Mail”. En: David G. Hartwell y Kathryn Cramer (eds.): The Ascent of Wonder: The Evolution of Hard SF. Nueva York, Tom Doherty Associates, pp. 758-787.

Lanza, Silverio (1908): “¡No más anhidros!”. En: Cuentos escogidos. Madrid, Asociación de Escritores y Artistas, pp. 74-76.

Lewin, Ralph A. (1983): “Humor in the Scientific Literature”, BioScience, vol. 33, n.º 4, pp. 266-268.

López Esteve, Luis Eduardo (1992): “Una variante final de Don Quijote de Jules Clarétie”, Revista de Filología Francesa, n.º 1, pp. 189-208.

López Mora, Pilar (2007): “La intertextualidad como característica esencial del discurso publicitario”, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, n.º 30, pp. 45-67.

Martín Rodríguez, Mariano (2013): “La fictohistoria o historiografía imaginaria en las literaturas románicas desde el siglo xix: ensayo de tipología y panorama de un género formal insospechado (i)”, Revista de Filología Románica, vol. 30, n.º 2, pp. 285-308.

Martín Rodríguez, Mariano (2015): “Discurso prescriptivo, ficción literaria y cacotopía: La hora de la verdad, de Santiago Eximeno, en su contexto genérico”, Signa, n.º 24, pp. 425-441.

Mick, David G., y Mcquarrie, Edward F. (2010): “Narrative and Persuasion in Narrative Advertising”, Journal of Consumer Research, n.º 37, pp. 368-392.

Millán Barroso, Pedro Javier (2003-2004): “Publicidad, retórica y sociedad: Perfiles argumentativos del discurso publicitario”, Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, n.º 2, pp. 115-128.

Suvin, Darko (1979): “SF and the Novum”. En: Metamorphosis of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre. New Haven / Londres, Yale University Press, pp. 63-84.

Versins, Pierre (1972): “Publicité”. En: Encyclopédie de l’utopie, des voyages extraordinaires et de la science-fiction. Lausana, L’Âge d’Homme, pp. 705-708.

Vilas, Manuel (2008): España. Barcelona, DVD.

Villalonga, Llorenç (1974): Andrea Víctrix. Barcelona, Destino.

Zipfel, Frank (2001): Fiktion, Fiktivität, Fiktionalität: Analysen zur Fiktion in der Literatura und zum Fiktionsbegriff in der Literaturwissenschaft. Berlín, Erich Schmidt.

Zola, Émile (2008): “Une victime de la réclame”. En: François-Marie Mourad (ed.): ontes et nouvelles 1 (1864-1874). París, Garnier-Flammarion, pp. 124-127.

Suvin, Darko (1979): “SF and the Novum”. En: Metamorphosis of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre. New Haven / Londres, Yale University Press, pp. 63-84.

Versins, Pierre (1972): “Publicité”. En: Encyclopédie de l’utopie, des voyages extraordinaires et de la science-fiction. Lausana, L’Âge d’Homme, pp. 705-708.

Vilas, Manuel (2008): España. Barcelona, DVD.

Villalonga, Llorenç (1974): Andrea Víctrix. Barcelona, Destino.

Zipfel, Frank (2001): Fiktion, Fiktivität, Fiktionalität: Analysen zur Fiktion in der Literatura und zum Fiktionsbegriff in der Literaturwissenschaft. Berlín, Erich Schmidt.

Zola, Émile (2008): “Une victime de la réclame”. En: François-Marie Mourad (ed.): Contes et nouvelles 1 (1864-1874). París, Garnier-Flammarion, pp. 124-127.

Published

2016-09-01

How to Cite

Martín Rodríguez, M. (2016). Fictional Advertising Heterotopías: “La IslaTM”, by Javier Fernández, and the Literary Genre of the Fictional Advertising Brochure. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 4(2), 357–387. https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.2.890

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.