Photographs Incorporation in the Spanish Novel of XXI Century: beyond Illustrated Book

Authors

  • Teresa Gómez Trueba Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2017.5.1.869

Keywords:

Intermediality, Iconotext, Illustration, Literature and Photography, Contemporary Spanish Novel

Abstract

As part of intermedial studies that suggest relationship between text and picture, analysis of complex and baffling relationships between the verbal and the visual, in some recent Spanish novels (Manuel Vilas and Agustín Fernández Mallo, among others), is proposed. In some cases it is played to create an unstable and disconcerting relationship between textual and photographic reference, in other different photos of the same reference are opposed, until make us doubt about stability and accuracy of itself. Hence, it is concluded that, in all analyzed novels, photography will work neither as illustration nor as explanation of the text, but rather as a fundamental part of the metafictional mechanism of work.

References

Alberca, Manuel (2007): El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva.

Ansón, Antonio (2000): Novelas como álbumes. Fotografía y literatura. Murcia, Mestizo.

Ansón, Antonio (2009): “Esto no es una foto. Fotografía y literatura en español”. En: Ferdinando Scianna y Antonio Ansón (eds.), Las palabras y las fotos. Literatura y fotografía. Madrid, Ministerio de Cultura, pp. 108-145.

Barthes, Roland (1980): La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona, Paidós.

Bauman, Zygmunt (1999): Modernidad líquida. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Casas, Ana (ed.) (2012): La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libro.

Cercas, Javier (2014): El impostor. Barcelona, Literatura Random House.

Cuenca Sandoval, Mario (2014): Los hemisferios. Barcelona, Seix Barrral.

Fernández Mallo, Agustín (2011): El hacedor (de Borges). Remake. Madrid, Alfaguara.

Fernández Mallo, Agustín (2012): Blog up. Selección de textos y prólogo de Teresa Gómez Trueba. Valladolid, Universidad de Valladolid.

Fernández Mallo, Agustín (2014): Limbo. Madrid, Alfaguara.

Franco Harnache, Andrés (2012): “Fotografía, realidad y ficción en Sebald”, en <http://www.kienyke.com/kien-bloguea/fotografia-realidad-y-ficcion-en-sebald/> [última visita: 01.09.2015].

Hirsch, Marianne (2009): “La novela familiar en la época de la fotografía”. En: Ferdinando Scianna y Antonio Ansón (eds.), Las palabras y las fotos. Literatura y fotografía. Madrid, Ministerio de Cultura, pp. 20-43.

Hunter, Jefferson (1987): Image and Word. The Interaction of Twentieth-Century Photographs and Texts. Cambridge, MA, Harvard University Press.

Marías, Javier (2008): “Autorretrato farsante”. En: Aquella mitad de mi tiempo. Al mirar atrás. Barcelona, Galaxia Gutenberg / Círculo de lectores, pp. 321-327.

Miller, Sthepen (2011): “Hacia una teoría de la narración ilustrada: objeciones”. En: Borja Rodríguez Gutiérrez y Raquel Gutiérrez Sebastián (eds.), Literatura ilustrada decimonónica, 57 perspectivas. Santander, PUBLICan, pp. 463-470.

Mitchell, William John Thomas (1994): Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago, University of Chicago Press.

Mora Perdomo, Leticia (2008): “Literatura y fotografía en Cuaderno de Sarajevo y El sitio de los sitios de Juan Goytisolo”. En: Siglos XX y XXI. Memoria del i Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas Contemporáneas. Accesible en [última visita: 01.09.2015].

Nerlich, Michael (1990): “Qu’est-ce un iconotexte? Réflexions sur le rapport texte-image photographique dans ‘La femme se découvre’ d’Evelyne Sinnassamy”. En: Alain Montandon (ed.), Iconotextes. París, Ophrys, pp. 255-303.

Orejudo, Antonio (2011): Un momento de descanso. Barcelona, Tusquets.

Pérez Fontdevila, Aina (2011): “Velar al autor: una reflexión en torno a la autoría literaria y retrato fotográfico”, Revista FronteiraZ (Sao Paulo), n.º 7, pp. 1-8. Accesible en http://cositextualitat.uab.cat/web/wp-content/uploads/2015/03/fronteiraz.pdf [última visita: 01.09.2015].

Perkowska, Magdalena (2013): Pliegues visuales: narrativa y fotografía en la novela latinoamericana contemporánea. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.

Pozuelo Yvancos, José María (2010): Figuraciones del yo en la narrativa. Javier Marías y E. Vila-Matas. Valladolid, Cátedra Miguel Delibes / Universidad de Valladolid.

Sontag, Susan (2000): “W.G. Sebald: el viajero y su lamento”. En: <http://www.herreros.com.ar/melanco/sontag.htm> [última visita: 01.09.2015].

Vélez, Pilar (1996): “La ilustración del libro en España en los siglos XIX y XX”. En: Hipólito Escolar (ed.), La edición moderna. Siglos XIX y XX. Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, pp. 195-237.

Vilas, Manuel (2008): España. Barcelona, DVD.

Vilas, Manuel (2009): Aire nuestro. Madrid, Alfaguara.

Vilas, Manuel (2013): El luminoso regalo. Madrid, Alfaguara.

Vilas, Manuel (2015): Setecientos millones de rinocerontes. Madrid, Alfaguara.

Wagner, Peter (1996): “Introduction: Ekphrasis, Iconotexts, and Intermediality - the State(s) of the Art(s)”. En: Icons-Texts-Iconotext: Essays on Ekphrasis and Intermediality. Berlín/Nueva York, Walter de Gruyter Verlag, pp. 1-40.

Published

2017-03-01

How to Cite

Gómez Trueba, T. (2017). Photographs Incorporation in the Spanish Novel of XXI Century: beyond Illustrated Book. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 5(1), 83–98. https://doi.org/10.37536/preh.2017.5.1.869

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.