"El volante" or how not to Write a Novell
DOI:
https://doi.org/10.37536/preh.2019.7.1.756Keywords:
Fantastic Autofiction, Humour, Parody, MetalepsisAbstract
This paper will examine the implications derived from the fantastic autofictional statements and its relations with humour in the novel El volante (1992), by the Argentinian author César Aira. The parody and the implausibleness foster a fantastic and absurd reading, where different diegetic levels make the notions of reality more complex through metaleptic games in which the author self-narrates and “acts” as a caricatured character.
References
Aira, César (2002): El mago. Barcelona, Mondadori.
Aira, César (2003): El volante [1992]. Buenos Aires, Beatriz Viterbo.
Alberca, Manuel (2003): “La autoficción hispanoamericana actual: disparate y autobiografía en Cómo me hice monja”. En Jacques Soubeyroux (ed.): Le moi et l’espace. Autobiographie et autofiction dans les littératures d’Espagne et d’Amérique Latine. Saint-Étienne, Université Jean Monnet, pp. 329-338.
Alberca, Manuel (2007): El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva.
Boccuti, Anna (2018): “Humor y fantástico”, Brumal. Revista de investigación sobre lo fantástico, vol. vi, n.º 1, pp. 9-18.
Casas, Ana (2014): “La autoficción en los estudios hispánicos: perspectivas actuales”. En Ana Casas (ed.): El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 7-21.
Colonna, Vincent (2012): “Cuatro propuestas y tres deserciones (tipologías de la autoficción)”. En Ana Casas (ed.): La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libros, pp. 85-122.
Contreras, Sandra (2002): Las vueltas de César Aira. Rosario, Beatriz Viterbo.
De Man, Paul (1991): “La autobiografía como desfiguración”, Suplementos Anthropos, n.º 29, pp. 113-117.
Deleuze, Giles; Guattari, Félix (2016): Rizoma:(introducción). Valencia, Pre-textos.
García, Mariano (2006): Degeneraciones textuales: los géneros en la obra de César Aira. Buenos Aires, Beatriz Viterbo.
Genette, Gerard (1989): “Discurso del relato”. En: Figuras iii. Barcelona, Lumen.
Genette, Gerard (1993): Ficción y dicción. Barcelona, Lumen.
Genette, Gerard (2004): Metalepsis. Barcelona, Lumen.
Premat, Julio (2009), Héroes sin atributos. Figuras del autor en la literatura argentina. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Ródenas de Moya, Domingo (1998): Los espejos del novelista, Madrid, Península.
Toro, Vera; Schlickers, Sabine; Luengo, Ana (eds.) (2010): La obsesión del yo: la auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.
Vax, Louis (1965): Arte y literatura fantásticas. Buenos Aires, Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.