Metastesis of Simulacra and Digital Metadiegesis in Carmen Boullosa's "La novela perfecta"
DOI:
https://doi.org/10.37536/preh.2013.1.2.640Keywords:
Virtual Reality, Cyberculture, Literary Theory, Science Fiction, Carmen Boullosa, La novela perfectaAbstract
This article applies the concept of "metastasis of the simulacra" to Carmen Boullosa's novel La novela perfecta. With this concept I refer to a pathology in some texts dealing with virtual reality that becomes particularly evident when we analyze the increase in levels of simulation. In order to dissect the different levels of virtuality and virtual reality generated by digital machines in literary and cinematic sci-fi texts, and starting from Gérard Genette's notion of "metadiegesis," I refer to all second-level texts generated by digital technology as "digital metadiegesis," that is, whenever part of the action of a character occurs in a virtual reality environment or in cyberspace, different levels of textual reality (real and digital) coexist, digital metadiegesis being the narrative level produced by the machine.
References
Aira, César (1998): El sueño. Buenos Aires, Emecé.
Baudrillard, Jean (2000): El crimen perfecto. Barcelona, Anagrama.
Baudrillard, Jean (2001): Cultura y simulacro. Barcelona, Editorial Kairós.
Boullosa, Carmen (2006): La novela perfecta. México, Alfaguara.
Broncano, Fernando (2009): La melancolía del ciborg. Barcelona, Herder.
Carrera, Liduvina (2001): La metaficción virtual. Caracas, Universidad Católica Andrés Bello.
Cronenberg, David (1999): eXistenZ. Canadá, Reino Unido, Alliance Atlantis, Serendipity Point Films, Natural Nylon Entertainment.
Denon, Vivant (1995): Sin futuro. Barcelona, Destino.
Genette, Gérard (1989): Figuras III. Barcelona, Lumen.
Gubern, Román (1987): El simio informatizado. Madrid, Fundesco.
Gubern, Román (1996): Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona, Anagrama.
Haraway, Donna (1991): “Manifiesto para cyborgs: ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo XX”. En: Haraway, Donna: Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Cátedra, Madrid.
Ihde, Don (2002): Los cuerpos en la tecnología. Nuevas tecnologías: nuevas ideas acerca de nuestro cuerpo. Barcelona, Editorial UOC.
Koval, Santiago (2008): La condición posthumana. Buenos Aires, Editorial Cinema.
Lanier, Jaron (1988): “A Vintage Virtual Reality Interview”. En: <http://www.jaronlanier.com/vrint.html>. Última visita: 15.08.2009.
Lanier, Jaron (2004): “The Top Eleven Reasons VR Has Not Yet Become Commonplace”. En: <http://www.jaronlanier.com/topeleven.html>. Última visita: 16.08.2009.
Le Lionnais, Françoise (1973): “Le second manifeste”. En: OULIPO: La littérature potentielle. Gallimard, pp. 19-23.
López Pellisa, Teresa (2011): Patologías de la realidad virtual. La invención de Morel de Adolfo Bioy Casares. Tesis doctoral inédita. Universidad Carlos III de Madrid.
Maldonado, Tomás (1994): Lo real y lo virtual. Barcelona, Gedisa.
Murray, Janet H. (1999): Hamlet en la holocubierta: El futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona, Paidós.
Nolan, Christopher (2010): Origen. nReino Unido, Warner Bros. Pictures & Legendary Pictures.
Palacios, Jesús (2004): “La caverna de cristal. Realidades virtuales del pasado”. En: Sánchez Navarro, Jordi (2004): Realidad virtual. Visiones sobre el ciberespacio. Barcelona, Devir Contenidos S. L., pp. 33-50.
Quéau, Philippe (1993): Lo virtual. Virtudes y vértigos. Barcelona, Paidós.
Quesada Gómez, Catalina (2009): La metanovela hispanoamericana en el último tercio del siglo XX. Madrid, Arco Libros.
Rheingold, Howard (1994): Realidad virtual. Barcelona, Gedisa.
Rivera, Alex (2008): Sleep Dealer. Estados Unidos, Méjico, Likely Story, Maya Entertainment.
Rodríguez de las Heras, Antonio (2004): “Espacio Digital. Espacio Virtual”. En: Debats, n.º 84, pp. 63-67.
Ryan, Marie-Laure (2003): “Inmersión o interacción: realidad virtual y teoría literaria”. En: Vega, María José (ed.): Literatura hipertextual y teoría literaria. Madrid, Marenostrum, pp. 107-119.
Ryan, Marie-Laure (2004a): La narración como realidad virtual. La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos. Barcelona, Paidós.
Ryan, Marie-Laure (2004b): “Ciberespacio, la virtualidad y el texto”. En: Sánchez Mesa, Domingo (ed.): Literatura y Cibercultura. Madrid, Arco Libros, pp 73-115.
Wachowski, Andy y Wachowski, Larry (1999): The Matrix. Estados Unidos, Warner Bros.
Woolley, Benjamin (1994): Universo Virtual. Madrid, Acento.
Yehya, Naief (2001): El cuerpo transformado. Cyborgs y nuestra descendencia tecnológica en la realidad y en la ciencia ficción. Barcelona, Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.