Between the crisis of the "human", trans(fuge) autofiction and "the queer art of failure": Camila Sosa Villada’s "Las malas"

Authors

  • Katarzyna Moszczyńska-Dürst

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.2.1058

Keywords:

transgender, (non)identity narratives, vulnerability, the promise of happiness, the queer art of failure

Abstract

Las malas, written by Camila Sosa Villada (2019), is a story of life constructed as an defector´s autofiction that evolves into a critique of patriarchal violence based on the binary, phalogocentric system of thought that always depended on its own exterior. In the normative disciplinary discourses that Camila must face, the exterior is materialized in the form of the non-human or the “no-livable life” (Butler 2002, Braidotti 2015). The text activates and deactivates the dialectics identity/alterity, inside /outside, human/non-human which underlies all (non)identity narratives. Likewise, we will analyse the representation of performative (un)happiness as it was codified in Las malas, with its mandates, promises, taboos and failures. Finally, the concept of “the queer art of failure” will allow us to see that the (trans)discursive practices produced and reproduced in the novel do not always comply with the uses propagated by trans* theories (Halberstam 2018), creating striking ideological encounters and discounters.

References

Ahmed, Sara (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra.

Ahmed, Sara (2015). La política cultural de las emociones. México: UNAM.

Anderson, Linda (2011). Autobiography. Londres: Routledge.

Arfuch, Leonor (2018). La vida narrada. Memoria, subjetividad y política. Villa María: Eduvim.

Arfuch, Leonor (2013). Memoria y autobiografía. Exploraciones en los límites. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Arfuch, Leonor (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Arendt, Hannah (2004). La tradición oculta. Barcelona: Paidós.

Braidotti, Rosi (2015). Lo posthumano. Barcelona: Gedisa.

Butler, Judith (2009). Dar cuenta de sí mismo. Violencia ética y responsabilidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Butler, Judith (2006a). Deshacer el género. Buenos Aires: Paidós.

Butler, Judith (2006b). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.

Butler, Judith (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.

Casas, Ana (2020). “El detenido-desaparecido y la autoficción de los “nietos”: Honrarás a tu padre y a tu madre de Cristina Fallarás”, Letral, 23: 168-191.

Casas, Ana (2012). “El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual”, in La autoficción. Reflexiones teóricas, ed. Ana Casas. Madrid: Arco Libros, 9-42.

Drucaroff, Elsa (2011). Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes de la dictadura. Buenos Aires: Emecé.

Fernández, Josefina (2004). Cuerpos desobedientes: travestismo e identidad de género. Buenos Aires: Edilasa.

Halberstam, Jack (2018a). El arte queer del fracaso. Barcelona/Madrid: Egales.

Halberstam, Jack (2018b). Trans*. Una guía rápida y peculiar de la variabilidad de género. Barcelona/Madrid: Egales.

Leibovici, Martine (2013). Autobiographies de transfuges, Karl Philipp Moritz, Richard Wright, Assia Djebar. París: Éditions Le Manuscrit.

Leibovici, Martine (2011). “Le ‘Verstehen’ narratif du transfuge: Incursions chez Richard Wright, Albert Memmi et Assia Djebar”, Tumultes, 36: 91-109.

Montes, Alicia (2021). Devenir travesti: el cuerpo como intervalo problemático (en prensa).

Preciado, Paul B. (2019). Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.

Sosa Villada, Camila (2019). Las malas. Buenos Aires: Tusquets.

Sosa Villada, Camila (2015). La novia de Sandro. Córdoba: Caballo Negro Editora.

Sosa Villada, Camila, Gelós, Natalia (2019). “Cómo es el recorrido trans en un pueblo”. Entrevista a Camila Sosa Villada a cargo de Natalia Gelós, Clarín, 8628, s/p. <https://www.clarin.com/cultura/camila-sosa-villada-defecto-progresismo-siempre-ve-enemigo-afuera_0_Gqpa7ZFqu.html> (3 de abril de 2019).

Wayar, Marlene (2019). Travesti/Una teoría lo suficientemente buena. Buenos Aires: Muchas nueces.

Published

2021-09-01

How to Cite

Moszczyńska-Dürst, K. . (2021). Between the crisis of the "human", trans(fuge) autofiction and "the queer art of failure": Camila Sosa Villada’s "Las malas". Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 9(2), 309–322. https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.2.1058

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.