Exocanonical Memory. Memorialist Counterpoints And Militant Counter-Nationalism In Los Huérfanos by Jorge Carrión

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.2204

Keywords:

Los huérfanos, Jorge Carrión, Postnational Narrative, Memorialist Narrative, Exocanon

Abstract

The present article addresses the way in which Jorge Carrión’s novel, Los huérfanos, as a work inscribed in a series of novels by the same author, becomes a non-normative memorial story and, consequently, exocanonical as a dissident execution of the subgenre, while remaining rooted in its traditions. This denomination is perceived based on how Carrión’s work distinguishes itself from the typical characterization of this type of novel within the national context. These novels are primarily crafted under the premise of remembrance of Spain’s traumatic past, or of another national reference in the cases of authors associated with different lines of tradition. Although the critique of memory itself should be regarded as one of the weighty characteristics that places this novel outside the strict and defined conservative canon of memorialist narrative in the past two decades (and, by extension, the 21st century), it is the post-national and counter-national discourse that permeates the entire novel that becomes the most determining factor when discussing a memorialist work with an exocanonical essence, which fluctuates between the centers and peripheries of its traditions.

References

Adorno, Theodor W. (2004). Dialéctica negativa. La jerga de la autenticidad. Madrid: Akal.

Adorno, Theodor W. y Max Horkheimer (2005). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

Assmann, Aleida (2011). Cultural Memory and Western Civilization. Functions, Media, Archives. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511996306

Bauman, Zygmunt (2013). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Benjamin, Walter (2008). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Benson, Ken y Juan Carlos Cruz Suárez (2020). “La identidad como problema en las ‘Españas’ de Manuel Vilas”, Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 8(1): 193-207. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2020.8.1.692.

Billig, Michael (1995). Banal Nationalism. Nueva York: SAGE Publications.

Brea, José Luis (2007). Cultura Ram. Barcelona: Gedisa.

Carrión, Jorge (2009). Norte es Sur. Crónicas americanas. Caracas: Debate Venezuela.

Carrión, Jorge (2010). Los muertos. Barcelona: Literatura Random House.

Carrión, Jorge (2014a). Librerías. Barcelona: Anagrama.

Carrión, Jorge (2014b). Los huérfanos. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Carrión, Jorge (2015a). Los difuntos. Badajoz: Aristas Martínez.

Carrión, Jorge (2015b). Los turistas. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Carrión, Jorge (2017). Barcelona: libro de los pasajes. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Carrión, Jorge (2019). Contra Amazon. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Carrión, Jorge (2020). Lo viral. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Carrión, Jorge y Sagar Forniés (2015). Barcelona. Los vagabundos de la chatarra. Barcelona: Norma Editorial.

Castany Prado, Bernat (2007). Literatura posnacional. Murcia: EDITUM.

Cercas, Javier (2001). Soldados de Salamina. Barcelona: Tusquets.

Cruz Suárez, Juan Carlos (2021). “Narrativa contranacional y supraterritorial en el tiempo del postnacionalismo baldío. Globalización, cosmopolitismo y cosmopoética en Yo mataré monstruos por ti, de Víctor Balcells Matas”, in Territorios in(di)visibles. Dilemas en las literaturas hispánicas actuales, eds. Ken Benson y Juan Carlos Cruz Suárez. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 163-194. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968691848-006

Domínguez Quintas, Susana Elisa y Lorena Arévalo Iglesias (2020). “La evolución del reportaje en televisión: infoentretenimiento y espectacularización de la realidad. Un nuevo género en el cambio de milenio”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2): 519-528. DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.67793

Erll, Astrid (2011). Memory in Culture. Nueva York: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230321670

Escandell Montiel, Daniel (2022). “Fugas y centros de la altermodernidad: ante la perspectiva de lo exocanónico”, in Escrituras hispánicas desde el exocanon, ed. Daniel Escandell Montiel. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 7-21. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968693422-001

Fernández Castillo, José Luis (2015). “Espectros de España: desmontaje y reciclaje de imágenes en la literatura mutante de Manuel Vilas”, in Encrucijadas globales. Redefinir España en el siglo XXI, ed. José Colmeiro. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 335-358. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954872503-015

Ferré, Juan Francisco (2007). “La literatura del post. Instrucciones para leer literatura española de última generación”, in Mutantes. Narrativa española de última generación, eds. Julio Ortega y Juan Francisco Ferré. Córdoba: Berenice, 7-21.

Gómez Trueba, Teresa y Carmen Morán Rodríguez (2017). Hologramas. Realidad y relato del siglo XXI. Gijón: Ediciones Trea.

Gordo, Alberto (2015). “Jorge Carrión, el hombre de la multitud”, El Cultural. <https://www.elespanol.com/el-cultural/letras/20150204/jorge-carrion-hombre-multitud/8499500_0.html> (10 de mayo de 2023).

Habermas, Jürgen (2000). La constelación posnacional. Ensayos políticos. Barcelona: Paidós.

Habermas, Jürgen (2008). Más allá del Estado nacional. Madrid: Trotta.

Hirsch, Marianne (2008). “The Generation of Postmemory”, Poetics Today, 29(1): 103-128. DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019

Huyssen, Andreas (2003). Present Past. Urban Palimpsests and the Politic of Memory. Redwood City: Standford University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503620308

Ilasca, Roxana (2019). “La narrativa expandida de Jorge Carrión y Agustín Fernández Mallo: prácticas intermediales en la época postdigital”, ILCEA. Revue de l’Institut des langues et cultures d’Europe, Amérique, Afrique, Asie et Australie, 35: 1-16. DOI: https://doi.org/10.4000/ilcea.6171

Kosselleck, Reinhart (2003). Aceleración, prognosis y secularización. Madrid: Pre-textos.

Juan-Cantavella, Robert (2016). La realidad. Crónicas canallas. Barcelona: Malpaso Ediciones.

Laddaga, Reinaldo (2008). Estética de la emergencia. Madrid: Adriana Hidalgo Editora.

Laddaga, Reinaldo (2010). Estética de laboratorio. Madrid: Adriana Hidalgo Editora.

Lauge Hansen, Hans y Juan Carlos Cruz Suárez (2012). “Literatura y memoria cultural en España”, in La memoria novelada. Hibridación de géneros y metaficción en la novela española sobre la guerra civil y el franquismo (2000-2010), eds. Hans Lauge Hansen y Juan Carlos Cruz Suárez. Berna: Peter Lang, 19-40.

Mate, Reyes (2009). La herencia del olvido. Madrid: Errata naturae.

Mora, Vicente Luis (2021). “Tensiones glocales de la literatura hispánica. Entre la extraterritorialidad y el localismo”, in Territorios in(di)visibles. Dilemas en las literaturas hispánicas actuales, eds. Ken Benson y Juan Carlos Cruz Suárez. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 23-161.

Ortega, Julio, y Juan Francisco Ferré (eds.) (2007). Mutantes. Narrativa española de última generación. Córdoba: Berenice.

Ricoeur, Paul (2000). La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Rothberg, Michael (2009). Multidirectional Memory. Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Redwood City: Standford University Press.

Salvador Agra, Saleta de (2014). “Tiempos de hibridación. Espectacularización y politización en el espacio blográfico”, Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 125: 60-66. DOI: https://doi.org/10.16921/chasqui.v1i125.44

Sapir, Edward (1923). “Communication”, in Encyclopaedia of the Social Sciences vol. 4, ed. Edwin R.A. Seligman. Toronto: The MacMillan Company, 78-80.

Sibilia, Paula (2008). La intimidad como espectáculo. El Salvador: Fondo de Cultura Económica.

Tisseron, Serge (2001). L’intimité superexposée. París: Ramsay.

Todorov, Tzvetan (2013). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.

Tortosa, Virgilio (2008a). “Pro-Logo: La irrupción de una nueva era”, in Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual, ed. Virgilio Tortosa. San Vicente del Raspeig: Publicaciones Universidad de Alicante, 11-34.

Tortosa, Virgilio (2008b). “Sujetos mutantes: nuevas identidades en la cultura”, in Literaturas del texto al hipermedia, eds. Dolores Romero López y Amelia Sanz Cabrerizo. Barcelona: Anthropos, 257-72.

Velasco, Juan Carlos (2002). “Patriotismo constitucional y republicanismo”, Claves de Razón Práctica, 125: 33-40.

White, Hayden (2003). El texto histórico como artefacto literario y otros escritos. Barcelona, Paidós.

Published

2024-05-23

How to Cite

Escandell, D., & Cruz Suárez, J. C. (2024). Exocanonical Memory. Memorialist Counterpoints And Militant Counter-Nationalism In Los Huérfanos by Jorge Carrión. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 12(1), 31–48. https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.2204

Issue

Section

Miscellaneous

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.