Image and Reality of Latin American Writer in the Global Age

Authors

  • Aníbal González Yale University

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.2.998

Keywords:

Autofiction, Author, Internet, Remix, Borges, Bolaño

Abstract

This essay examines the evolution of the figure of the Latin American author as a "character" in his fictions and as a real person, involved in the issues of his time and affected by them. Beginning with the Boom period, when the dominant novels flaunted their impersonal writing style even as the novelists themselves were exalted as cultural heroes, the essay ends with early Twenty-First Century narrative, in which through the technique of self-fictionalization authors inscribe themselves more deeply into their fictions. Despite being ever-present in his works, this transformation of the author into a mere character, stimulated by the Internet, blogs, and social networks, erases the barriers between fiction and nonfiction and allows the author to portrays himself with self-critical humility, coming to terms with a new reality that forces him to live side by side on equal terms with his fellow citizens (and readers).

References

Alberca, Manuel (2007): Pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva.

Álvarez, Jesús Timoteo, y Martínez Riaza, Ascención (1992): Historia de la prensa hispanoamericana. Madrid, Editorial MAPFRE.

Barthes, Roland (1977): Image/Music/Text. Nueva York, Hill & Wang.

Bolaño, Roberto (2009): Los detectives salvajes. Barcelona, Anagrama.

Borges, Jorge Luis (1996a): Obras completas I. Barcelona, Emecé.

Borges, Jorge Luis (1996b): Obras completas II. Barcelona, Emecé.

Bryce Echenique, Alfredo (1987): La vida exagerada de Martín Romaña. Barcelona, Plaza & Janés.

Carter, Boyd G. (1974): “Estudio preliminar”. En: Divagaciones y fantasías: Crónicas de Manuel Gutiérrez Nájera. México, SepSetentas, pp. 1-18.

Chihaia, Matei (2010): “Bolaño y yo. Las dos caras de la autoficción en Roberto Bolaño”. En: Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo (eds.): La obsesión del yo: la auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 141-154.

Covarsí, Jaime (2010): “Antecedentes socioculturales del relato autoficcional renacentista”. En: Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo (eds.): La obsesión del yo: la auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 97-110.

Darrieussecq, Marie (1996): “L’autofiction, un genre pas serieux”. En: Poétique, n.º 107, pp. 369-380.

Donoso, José (1983): Historia personal del “Boom”. Barcelona, Seix Barral.

Flaubert, Gustave (1980): The Letters of Gustave Flaubert 1830-1857. Selección, edición y traducción de Francis Steegmuller. Cambridge, MA, Harvard UP.

García Márquez, Gabriel (1981): Crónica de una muerte anunciada. Bogotá, Oveja Negra.

Gasparini, Philippe (2008): Autofiction. Une aventure du langage. París, Seuil.

González, Aníbal (2007): A Companion to Spanish American Modernismo. Londres, Tamesis.

González, Aníbal (2010): Love and Politics in the Contemporary Spanish American Novel. Austin, University of Texas Press.

Gutiérrez-Mouat, Ricardo (1988): “La narrativa latinoamericana del posboom”. En: Revista Interamericana de Bibliografía / Inter-American Review of Bibliography, n.º 38, pp. 3-10.

Knobel, Michelle, y Lankshear, Colin (2011): “Remix: la nueva escritura popular”. En: Cuadernos Comillas: Revista Internacional de Aprendizaje del Español, n.º 1, pp. 105-126.

Koch, Tommaso (2013): “Muchos autores en este momento están escribiendo el mismo libro: El argentino Patricio Pron publica el conjunto de relatos La vida interior de las plantas de interior”. En: El País, 5 de febrero. Disponible en <http://cultura.elpais.com/cultura/2013/01/29/actualidad/1359481827_87779.html>. Última visita: 28.04.2013.

Lejeune, Philippe (1975): Le Pacte autobiographique. París, Seuil.

Lessig, Lawrence (2001): The Future of Ideas: The Fate of the Commons in the Connected World. Nueva York, Vintage Books.

Molero de la Iglesia, Alicia (2000): La autoficción en España: Jorge Semprún, Carlos Barral, Luis Goytisolo, Enriqueta Antolín y Antonio Muñoz Molina. Berna, Peter Lang.

Navas, Eduardo (2012): Remix Theory: The Aesthetics of Sampling. Nueva York / Viena, Springer/Verlag.

Pellón, Gustavo (1996): “The Spanish American Novel: Recent Developments, 1975-1990”. En: Roberto González Echevarría y Enrique Pupo-Walker (eds.): The Cambridge History of Latin American Literature 2: The Twentieth Century. Cambridge, Cambridge UP, pp. 279-302.

Pron, Patricio (2010): “De qué hablamos cuando hablamos de autor: la autoficción de César Aira en Cómo me hice monja”. En: Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo (eds.): La obsesión del yo: la auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 111-122.

Pron, Patricio (2011): El espíritu de mis padres sigue subiendo en la lluvia. Barcelona, Mondadori.

Salazar, Diego (2013): “Juan Gabriel Vásquez: Los informantes. Entrevista”. En: Club Cultura. Disponible en <http://www.clubcultura.com/clubliteratura/jgvasquez>. Última visita: 02.10.2013.

Saldívar, Dasso (1997): Gabriel García Márquez: El viaje a la semilla. La biografía. Madrid: Alfaguara.

Schlickers, Sabine (2010): “El escritor ficcionalizado o la autoficción como autor-ficción”. En: Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo (eds.): La obsesión del yo: la auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 51-72.

Shaw, Donald L. (1994): Antonio Skármeta and the Post-Boom. Hanover, NH, Ediciones del Norte.

Shaw, Donald L. (1998): The Post-Boom in Spanish American Fiction. Nueva York, State University of New York P.

Toro, Vera, Schlickers, Sabine, y Luengo, Ana (eds.): La obsesión del yo: la auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.

Vásquez, Juan Gabriel (2004): Los informantes. Madrid, Alfaguara. (E-Book.)

Villena Garrido, Francisco (2009): Las máscaras del muerto: autoficción y topografías narrativas en la obra de Fernando Vallejo. Bogotá, Editorial de la Pontificia Universidad Javeriana.

Published

2014-09-01

How to Cite

González, A. . (2014). Image and Reality of Latin American Writer in the Global Age. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 2(2), 273–284. https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.2.998

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.