Photosensitive Imagery. Guadalupe Santa Cruz and the Poetics of Engraving

Authors

  • Francisca García Universität Potsdam

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2017.5.1.867

Keywords:

Guadalupe Santa Cruz, Photoengraving, Writing, Transference, Movement, Body

Abstract

Starting from the suggested metaphor “photosensitive imagery“, this essay explores how the photoengraving affects the creative writing by Chilean authoress Guadalupe Santa Cruz. Here we understand the photoengraving in its transit from a technique to a critical imagination about movement, traces and collective memory. Through a revision of Santa Cruz’s literary program (ars poetica), it is possible to affirm that the photoengraving activates and roots the literacy, in the context of a generalized social alienation in the Chilean post-dictatorial times (90’s). Although I argue the photoengraving’s imagination be present in her whole literary project, I focus in two specific novels which add iconographic series: Quebrada: las cordilleras en andas (2007) and the recently and posthumous, Esta parcela (2015).

References

Acevedo, Rafael (2009): “El contagio de Guadalupe Santa Cruz: ficcionalización y contexto urbano autoritario”. En: Maribel Ortiz y Vanessa Vilches (eds.), Escribir la ciudad, San Juan, P.R., Fragmentoimán, pp. 163-172.

Barrientos, Mónica (2013): “La fisura del espacio y la toxicidad de los cuerpos: El Contagio de Guadalupe Santa Cruz y Fruta podrida de Lina Meruane”, Chasqui. Revista de Literatura Latinoamericana, vol. 44, n.º 1. Accesible en <http://letras.s5.com/gscr190316.html> [última visita: 29.12.2016]

Cocchiarale, Fernando (1984): “Gravura”. En: Local da ação. Anna Bella Geiger. Múnich, Galerie Maeder, s.p. [catálogo]; García, Francisca (2013): “Poétesses chiliennes sous la dictature (1973-1990)”. En : Dictionnaire des Femmes créatrices. Tomo iii. París, Éditions des Femmes, pp. 3484-3485.

Lombardo, Francesca (2004): “De grafías e incisiones: dos novelas de Guadalupe Santa Cruz”. En: Pulsiones estéticas: escritura de mujeres en Chile. Santiago de Chile, Centro de Estudios de Género y Cultura en América Latina (Cegecal) / Facultad de Filosofía y Humanidades / Universidad de Chile / Editorial Cuarto Propio. Accesible en <http://letras.s5.com/gsc131209.html> [última visita: 29.12.2016]

Mellado, Justo Pastor (1995): La novela chilena del grabado. San Antonio, Editorial Economías de Guerra. Accesible en <http://www.memoriachilena.cl/archivos2/pdfs/MC0055093.pdf> [última visita: 04.04.2016].

Ojeda, Cecilia (1999): “Recuperando el sujeto femenino exiliado: ‘Salir (la balsa)’ de Guadalupe Santa Cruz“, Acta literaria, vol. 24, pp. 93-107.

Olea, Raquel (1998): Lengua víbora / producciones de lo femenino en la escritura de mujeres chilenas. Santiago de Chile, Cuarto Propio.

Ortega, Julio (2010): “Guadalupe Santa Cruz desde los márgenes”. En: La imaginación crítica. Prácticas de innovación en la narrativa contemporánea. Santiago de Chile, Ediciones Universidad Alberto Hurtado, pp. 587-592.

Oyarzún, Kemy (2001): “Los fuegos de la memoria: Los conversos de Guadalupe Santa Cruz”, Revista de Crítica Cultural, n.° 23. Accesible en <http://letras.s5.com/gscr090215.html> [última visita: 29.12.2016]

Rojas, Sergio (2009): “La 'epoché' de las quebradas”. En: Las obras y sus relatos ii. Santiago de Chile, Ediciones Departamento de Artes Visuales / Universidad de Chile, pp. 215-224.

Santa Cruz, Guadalupe (2006): Quebrada. Las cordilleras en andas. Santiago de Chile, Francisco Zegers Editor.

Santa Cruz, Guadalupe(2013): Lo que vibra por las superficies. Santiago de Chile, Sangría Editora.

Santa Cruz, Guadalupe (2015): Esta parcela. Santiago de Chile, Alquimia Ediciones.

Published

2017-03-01

How to Cite

García, F. (2017). Photosensitive Imagery. Guadalupe Santa Cruz and the Poetics of Engraving. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 5(1), 53–62. https://doi.org/10.37536/preh.2017.5.1.867

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.