Intermediality and Dissidence in "Última rumba en La Habana"

Authors

  • Roberta Tennenini Université de Toulouse – Jean Jaurès

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2017.5.2.849

Keywords:

Fernando Velázquez Medina, Dirty Realism, Intermediality, Cuba, Exile

Abstract

In the novel Última rumba en La Habana (2001), Fernando Velázquez Medina explores the darkest and most miserable aspects of Cuba’s special period by means of a discursive construction based on intermediality. The work belongs to the so-called “dirty realism” and it stages a prostitute’s monologue whose dream is to go into exile. The novel is dotted with literary, musical, cinematographic and artistic references that contribute to deconstruct the revolutionary meta-narrative that the protagonist criticizes. According with the views of Mitchell, Rajewsky and Müller on intermediality and following Foucault's reflections on power, this article analyses the counter-hegemonic potential of intermediality.

References

Agamben, Giorgio (2006): Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia, Pre–Textos.

Agamben, Giorgio (2001): Medios sin fin. Notas sobre la política. Valencia, Pre–Textos.

Amiel, Vincent (2010): Esthétique du montage. París, Armand Colin.

Buford, Bill (1983): https://granta.com/dirtyrealism/ [última visita: 11.6.2017]

Díaz–Infante, Duanel (2014): “‘Visión sobre los escombros’ ruina y melancolía en la narrativa cubana del ‘periodo especial’”, Revista Iberoamericana, vol. lxxx, n.º 247, pp. 511–531.

Didi–Huberman, Georges (2009): Quand les images prennent position. L’oeil de l’histoire I. París, Les Éditions de Minuit.

Esteban, Ángel (2011): Madrid habanece: Cuba y España en el punto de mira transatlántico. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.

Fornet, Jorge (2006): Los nuevos paradigmas. Prólogo narrativo al siglo xxi. La Habana, Letras Cubanas.

Foucault, Michel (1999): Los anormales. Curso en el Collège de France. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

López, Magdalena (2015): Desde el fracaso: narrativas del Caribe insular hispano en el siglo XXI. Madrid, Verbum.

Ludmer, Josefina (2004): “Ficciones cubanas de fin de siglo”. En Anke Birkenmaier y Roberto González Echevarría (eds.): Cuba, un siglo de literatura (1902–2002). Madrid, Colibrí, pp. 357–371.

Mateo Palmer, Margarita (2007): “Postmodernismo y Criterios: prólogo para una antología y para un aniversario”. En Desiderio Navarro (ed.): El Postmoderno, el postmodernismo y su crítica en Criterios. La Habana, Centro Teórico–Cultural Criterios, pp. 7–18. Disponible en http://www.criterios.es/pdf/mateopost.pdf [última visita: 10.6.2017].

Mitchell, William J.T. (2005): “There Are No Visual Media”, Journal of Visual Culture, vol. 4, n.º 2, pp. 257–266.

Montoya Suárez, Jesús (2013): Narrativas del simulacro: videocultura, tecnología y literatura en Argentina y Uruguay. Murcia, Editum / Ediciones de la Universidad de Murcia.

Montoya Suárez, Jesús y Esteban, Ángel (eds.) (2008): Entre lo local y lo global. La narrativa global en el cambio de siglo. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.

Müller, Jürgen (2006): “Vers l’intermédialité. Histoire, positions et options d’un axe de pertinence”, http://documents.irevues.inist.fr/bitstream/handle/2042/23499/2006_16_99.pdf [última visita: 14.6.2017].

Oosterling, Henk Oosterling y Plonowska–Ziarek, Ewa (2011): Intermedialities. Philosophy, Arts, Politics. Lexington Books, Lanham.

Ortega, Julio (2003): “Post–teoría y estudios transatlánticos”, Revista Iberoamericana, vol. iii, n.º 9, pp. 109–117, http://journals.iai.spk–berlin.de/index.php/iberoamericana/article/view/591/275 [última visita: 10.6.2017]

Portela, Ena Lucía (2003): “Con hambre y sin dinero”, <http://www.pedrojuangutierrez.com/Ensayos_ensayos_Ena–Portela.htm> [última visita: 15.6.2017]

Rajewsky, Irina O. (2005): “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality”, Intermédialités: histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques / Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies, n.° 6 (“Remédier/Remediation”), pp. 43–64. Disponible en <http://www.erudit.org/revue/im/2005/v/n6/1005505ar.pdf> [última visita: 18.6.2017].

Rodríguez Coronel, Rogelio (2009): “Avatares de la narrativa cubana más reciente”. En Jesús Montoya Suárez y Ángel Esteban (eds.): Miradas oblicuas en la narrativa latinoamericana: límites de lo real, fronteras de lo fantástico. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/ Vervuert.

Sánchez Becerril, Ivonne (2012): “Consideraciones teórico–críticas para el estudio de la narrativa cubana del periodo especial”, Literatura: teoría, historia, crítica, vol. 14, n.º 2, pp. 83–112.

Santiago, Silviano (2000): “O entre–lugar do discurso latino–americano”. En Uma literatura nos trópicos. Ensaios sobre dependência cultural. Río de Janeiro, Rocco, pp. 9–26.

Velázquez Medina, Fernando (2009): Última rumba en La Habana. 2a ed. Tenerife, Baile del Sol.

Published

2017-09-01

How to Cite

Tennenini, R. (2017). Intermediality and Dissidence in "Última rumba en La Habana". Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 5(2), 425–442. https://doi.org/10.37536/preh.2017.5.2.849

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.