Neomysticism in postsecular hispanic poetry. Contextualization and methodological proposal
DOI:
https://doi.org/10.37536/preh.2023.11.2.1706Keywords:
Poetry, neomysticism, Postsecular, Method, Hispanic AreaAbstract
In recent decades, the concept of secularization has been revised in the West. In a context of “reenchantment” of the world in which religiosity has changed (hybridity, individualism, spirituality on paper), there is a need to embrace by theories of postsecularity. Artistic expressions, including literature, have contributed to this blending and new spiritual experience. This paper not only establishes the theoretical framework for analyzing the new mystical poetry but also argues for the use of two tools enabling a socio-aesthetic approach to the phenomenon. First, it advocates for the use of the terms 'neomystic' or 'neomysticism' for postsecular aesthetics. In the second place, it emphasizes the need for a method to classify neomystic poets. In this regard, four parameters are presented: the poet's belief and confession state, the religious substrate and literary sources of their creation, constructive procedures of the poem, levels of transcendent experience for both author and receiver, leading to tentative taxonomic classifications. These parameters are investigated across numerous poets (Cadenas, Cardenal, Cross, Eielson, Janés, Gervitz, Maillard, Mujica, Negroni, Paz, Valente, Scala, etc.) from various Spanish-speaking countries. This article aims to reconsider the paradigm of studies on poetic neomysticism and establish a methodology that should be applied to new literary works. Therefore, it seeks feedback from the academic community to confirm, refine, or reformulate its proposal.
References
Obra literaria
Cadenas, Rafael (2016). En torno a Basho y otros asuntos. Valencia: Pre-Textos.
Cardenal, Ernesto (1989). Cántico cósmico. Managua: Editorial Nueva Nicaragua.
Clarín, Leopoldo Alas (1896). Cartas a Hamlet (Revista de ideas). La ilustración española e hispanoamericana, XV(13): 214-215.
Cross, Elsa (1986). Baniano. México: Editores Mexicanos Unidos / ISSSTE.
Cross, Elsa (1991). Jaguar. México: Ediciones Toledo.
Cross, Elsa (2004). El vino de las cosas. Ditirambos. Ciudad de México: Ediciones Era.
Eielson, Jorge Eduardo (2000). Sin título. Valencia: Pre-Textos.
Gervitz, Gloria (1979). Shajarit. México: Imprenta Madero.
Gómez Carrillo, Enrique (1893). Sensaciones de arte. París: G. Richard.
Janés, Clara (2010). Río hacia la nada. Barcelona: Plaza Janés.
Maícas García-Asenjo, Pilar y Soriano P.-Villamil, Mª. Enriqueta (ants.) (2004). La voz del silencio: poesía monástica femenina del siglo XX. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Rodríguez, Claudio (1953). Don de la ebriedad. Madrid: Rialp.
Salas, Ada (1994). Variaciones en blanco. Madrid: Hiperión.
Santiago, Miguel de (ed.) (1998). Antología de mística española. Barcelona: Verón.
Silva, José Asunción (2015). De sobremesa. Bogotá: Ministerio de Cultura / Biblioteca Nacional de Colombia. <https://www.bibliotecadigitaldebogota.gov.co/resources/2546522/> (1 de marzo de 2022).
Unamuno, Miguel de (2017). Epistolario I (1880-1899). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Valente, José Ángel (1980). Tres lecciones de tinieblas. Barcelona: La Gaya Ciencia.
Obra crítica
Blancarte, Roberto (2008). “Introducción”, in Los retos de la laicidad y la secularización en el mundo contemporáneo, coord. Roberto Blancarte. México: Colegio de México, 9-27.
Bosetti, Giancarlo (ed.), Jürgen Habermas y Papa Benedictus (2005). Ragione e fede in dialogo. Venecia: Marsilio.
Bremond, Henri (1926). Prière et poésie. París: Grasset.
Canteli, Marcos (2008). Del parpadeo: 7 poéticas. José-Miguel Ullán, Carlos Piera, Pedro Provencio, Ildefonso Rodríguez, Olvido García Valdés, Miguel Casado. Madrid: Libros de la Resistencia.
Certeau, Michel de (2010). La fábula mística. Siglos XVI-XVII. México: Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente.
Charbonell, Victor (1897). Les mystiques dans la littérature présente. París: Edition du Mercure de France.
Chardin, Teilhard de (1971). Christianity and Evolution: Reflections on Science and Religion. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
Cirlot, Victoria y Amador Vega (eds.) (2006). Mística y creación en el siglo XX. Tradición e innovación en la cultura europea. Madrid: Siruela.
Conte, David (2006). La palabra de lo singular: figuraciones del origen entre lírica y filosofía (Martin Heidegger, Claudio Rodríguez, J. Ángel Valente). Tesis doctoral. Universidad Carlos III de Madrid.
Corominas, Joan (1987). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos.
Eder, Klaus (2002). “Europäische Säkularisierung— ein Sonderweg in die postsäkulare Gesellschaft?”. Berliner Journal für Soziologie, 12(3): 331-343. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03204061
Eliade, Mircea (1995). El vuelo mágico. Madrid: Siruela.
Evdokimov, Paul (2003). Las edades de la vida espiritual. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Frank, Manfred (1994). El Dios venidero. Lecciones sobre la Nueva Mitología. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Funes, Patricia (2006). Salvar la nación. Intelectuales, cultura y política en los años 20 latinoamericanos. Buenos Aires: Prometeo.
Galeana, Patricia (coord.) (2010). Secularización del Estado y la Sociedad. 150 aniversario de las leyes de la Reforma. México: Siglo XXI.
García Canclini, Ernesto (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo.
Giusti, Miguel y Salomón Lerner Febres (eds.) (2017). Postsecularización: nuevos escenarios del encuentro entre culturas. Lima: Pontificia Universidad Católica de Perú. DOI: https://doi.org/10.18800/9786123172480
Graef, Hilda (1970). Historia de la mística. Barcelona: Herder.
Haas, Alois Maria (2009). Viento de lo absoluto. ¿Existe una sabiduría mística de la posmodernidad? Madrid: Siruela.
Habermas, Jürgen (2001). “Fe y saber. Discurso de agradecimiento pronunciado por Jurgen Habermas en la Pauskirche de Frankfurt el día 14 de octubre de 2001, con motivo de la concesión del ‘premio de la paz’ de los libreros alemanes”. <http://www.cis.puc-rio.br/cis/cedes/PDF/06abril/anexo%20II%20dossie.pdf> (29 de marzo de 2022).
Hulin, Michel (2007). La mística salvaje: en las antípodas del espíritu. Madrid: Siruela.
Lapesa, Rafael (1967). “Las odas de Fray Luis de León a Felipe Ruiz”, in De la Edad Media nuestros días. Estudios de historia literariax. Madrid: Gredos, 172-192.
Le Breton, David (2001). El silencio. Madrid: Sequitur.
Legorreta Zepeda, José de Jesús (coord.) (2010). Religión y secularización en una sociedad postsecular. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
Lenoir, Frédéric (2005). Las metamorfosis de Dios. La nueva espiritualidad occidental. Madrid: Alianza Editorial.
León Vega, Margarita (ed.) (2014). La palabra inspirada. Mística y poesía en México en América Latina. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Filológicas.
León Vega, Margarita (ed.) (2018). Los ríos sonorosos de la palabra (Mística y poesía). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Filológicas.
Lipovetsky, Gilles (1986): La era del vacío. Barcelona: Anagrama.
López-Baralt, Luce (ed.) (2017). El sol a medianoche. La experiencia mística: tradición y actualidad. Madrid: Trotta.
Luckmann, Thomas (1973). La religión invisible. El problema de la religión en la sociedad moderna. Salamanca: Sígueme.
Maffesoli, Michel (2002). “El reencantamiento del mundo”. Sociológica, 17(48): 213-241.
Mardones, José María (1996a). ¿Hacia dónde va la religión? Postmodernidad y Postsecularización. México: Universidad Iberoamericana.
Mardones, José María (1996b). ¿Hacia dónde va la religión? Cristianismo y religiosidad en nuestro tiempo. Santander: Sal Terrae.
Maritain, Jacques (1948). Distinguer pour unir ou Les degrés du savoir. París: Desclée de Brouwer et Cie Éditeurs.
Martelli, Stefano (1990). La religione nella società postmoderna tra secolarizzazione e de-secolarizzazione. Bolonia: Dehoniane.
Martín Velasco, Juan (1999). El fenómeno místico. Estudio comparado. Madrid: Trotta.
Martínez-Falero Galindo, Luis (2014). “Del silencio a la palabra: la nueva mística en la segunda mitad del siglo XX”, Castilla. Estudios de Literatura, 5: 67-85. DOI: https://doi.org/10.24197/cel.5.2014
Merlo, Vicente (1999). Simbolismo en el arte hindú. De la experiencia estética a la experiencia mística. Madrid: Biblioteca Nueva.
Müller-Armack, Alfred (1986). El siglo sin Dios. México: Fondo de Cultura Económica.
Muñiz-Huberman, Angelina (2002). El siglo del desencanto. México: Fondo de Cultura Económica.
Noguera de Echeverri, Ana Patricia (2004). El reencantamiento del mundo. México: Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente/PNUMA/Oficina Regional para América Latina y el Caribe.
Onfray, Michel (2006). Tratado de ateología. Física de la metafísica. Barcelona: Anagrama.
Ossola, Carlo (2006). “Caminos de la mística: siglos XVII-XX”, in Mística y creación en el siglo XX. Tradición e innovación en la cultura europea, ed. Victoria Cirlot y Amador Vega. Barcelona: Siruela, 13-62. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7kp.4
Oviedo, José Miguel (2012). Historia de la literatura hispanoamericana. Vol. 4. De Borges al presente. Madrid: Alianza.
Palau de Nemes, Graciela (1968). Tres momentos del neomisticismo poético del siglo modernista: Darío, Jiménez, Paz. México: Fondo de Cultura Económica.
Panikkar, Raimon (2014). La religión, el mundo y el cuerpo. Barcelona: Herder. DOI : https://doi.org/10.2307/j.ctvt9jzn8
Paulhan, Frédéric (1891). Le nouveau mysticisme. París: F. Alcan.
Ramos, Raymundo (ed.) (2003). Deíctico de poesía religiosa mexicana. México: Lumen.
Roldán, Isabel (2017). “Lo postsecular: un concepto normativo”. Política y sociedad, 54(3): 851-867. DOI: https://doi.org/10.5209/POSO.54589.
Rubia, Francisco J. (2004). La conexión divina. La experiencia mística y la neurobiología. Barcelona: Crítica.
Sánchez de la Yncera, Ignacio y Marta Rodríguez Fouz (eds.) (2012). Dialécticas de la postsecularidad: pluralismo y corrientes de secularización. Barcelona: Anthropos / Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de México.
Sanz Pastor, Marta (2007). “Introducción”, in Metalingüísticos y sentimentales. Antología de la poesía española (1966-2000). 50 poetas hacia el nuevo siglo, ant. Marta Sanz Pastor. Madrid: Biblioteca Nueva, 11-87.
Sebold, Russell (2005). “Manuel Gahete, poeta neomístico”. Ánfora nova: Revista literaria, 61-62: 57-59.
Tamayo, Juan José (2017). Teologías del sur. El giro descolonizador. Madrid: Trotta.
Taylor, Charles (2014). La era secular. Tomo I. Barcelona: Gedisa.
Weber, Max (2003). El político y el científico. Buenos Aires: Prometeo libros.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Javier Helgueta Manso
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.