Figures of Enchantment in "La dimensión desconocida" by Nona Fernández and "El nervio óptico" by María Gainza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.1.1475

Keywords:

Materia, Subjectivity, Object, Enchantment, Memory

Abstract

Inspired by new materialist approaches to the interaction between subject and object, in this article I propose a reading of the representations of the “vibrant matter” of the different objects exhibited in the museums and galleries that the protagonists visit in La dimensión desconocida (2016) by the Chilean author Nona Fernández and in El nervio óptico (2017) by the Argentine novelist María Gainza. The proposed reading will address the affective dimension of the interaction between subjects and objects, an approach that implies a reconsideration of subjectivity and memory, central notions of the conceptualization of the different variants of the first person narratives, as expressions of humanism.

References

Acuña, Nicolás (dir.) (2011). Los Archivos Del Cardenal. Promocine. 2011-2014.

Agamben, Giorgio (2000). Remnants of Auschwitz: The Witness and the Archive. Nueva York: Zone Books.

Amado, Ana María, Nora Domínguez y Adriana Astutti (2004). Lazos de familia: herencias, cuerpos, ficciones. Buenos Aires: Paidós.

Barril, Claudia y Sebastián Moreno (dirs.) (2015). Habeas Corpus. Documental. Las Películas del Pez. Chile.

Bennett, Jane (2001). The Enchantment of Modern Life: Attachments, Crossings, and Ethics. Princeton: Princeton University Press.

Bennett, Jane (2010). Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham, NC: Duke University Press. DOI: <https://doi.org/10.1215/9780822391623>.

Castro, Azucena (2020). Ecologías Extrañas: Lecturas Postnaturales de Poemas Extensos Latinoamericanos Del Siglo XXI (Roxana Miranda Rupailaf, Daniel Samoilovich y Luigi Amara). Estocolmo: Romanska och klassiska institutionen, Stockholms universitet.

Fernández, Nona (2017). La dimensión desconocida. Madrid: Penguin Random House.

Fisher, Jennifer y Helena Reckitt (2015). ”Introduction: Museums and Affect”, Journal of Curatorial Studies, 4.3: 361-362. DOI: <https://doi.org/10.1386/jcs.4.3.361_2>.

Gainza, María (2017). El nervio óptico. Barcelona: Anagrama.

Goble, Erika (2017). “Beyond Human Subjectivity and Back to the Things Themselves: Jane Bennett’s Vibrant Matter”, Phenomenology & Practice, 11.2: 70-78. DOI: <http://dx.doi.org/10.29173/pandpr29352>.

Hebrero, Virginia (2019). “Muñoz Molina, Vilas y Nona Fernández: la responsabilidad de narrar lo real”, eldiario.es, 3 de mayo, <https://www.eldiario.es/cultura/Munoz-Molina-Vilas-Nona-Fernandez_0_895210720.html> (1 de junio de 2021).

Hirsch, Marianne (2008). “The Generation of Postmemory”, Poetics Today, 29.1: 103-128. DOI: <https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019>.

Hirsch, Marianne (2012). The Generation of Postmemory: Visual Cultures after the Holocaust. Nueva York: Columbia University Press.

Hoyos, Héctor (2016). “La cultura material en las literaturas y culturas iberoamericanas de hoy”, Cuadernos de Literatura, 20.40: 254-261. DOI: <https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl20-40.cmlc>.

Huyssen, Andreas (2016). “Memory Things and Their Temporality”, Memory Studies, I.9: 107-110. DOI: <https://doi.org/10.1177%2F1750698015613977>.

Illingworth, Dustin (2019). “What to Do When Art Leaves You Speechless”, 8 de abril, <https://www.thenation.com/article/archive/maria-gainza-optic-nerve-novel-review/> (1 de junio de 2021).

Labanyi, Jo (2010). “Doing Things: Emotion, Affect, and Materiality”, Journal of Spanish Cultural Studies, 11.3-4: 223-233. DOI: <https://doi.org/10.1080/14636204.2010.538244>.

Longoni, Ana (2011). “(Sobre Lucila Quieto, Arqueología de la ausencia) Apenas, nada menos”, in Arqueología de la ausencia: ensayo fotográfico 1999-2001. Buenos Aires: Casa Nova, sp.

Martínez, José María (2010). “¿Subversión u oxímoron?: La literatura fantástica y la metafísica del objeto”, Rilce: Revista de Filología Hispánica, 26.2: 363-382. Accesible en <https://hdl.handle.net/10171/20738> (1 de junio de 2021).

Quieto, Lucila (2011). Arqueología de la ausencia: ensayo fotográfico 1999-2001. Buenos Aires: Casa Nova.

Richard, Nelly (2010). Crítica de la memoria (1990-2010). Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

Shklovski, Víctor (1978). “El arte como artificio”, in Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Tzvetan Todorov, ed. Ana María Nethol. Mexico: Siglo veintiuno, 55-70.

Published

2022-03-01

How to Cite

Forné, A. (2022). Figures of Enchantment in "La dimensión desconocida" by Nona Fernández and "El nervio óptico" by María Gainza. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 10(1), 275–288. https://doi.org/10.37536/preh.2022.10.1.1475

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.