The Memoirists or about Contemporary Heroes
DOI:
https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.1.1090Keywords:
Juan Luis Panero, Josefina Aldecoa, Memoirs, Myth, HeroAbstract
This paper analyses the memoirs of two Spanish authors, Juan Luis Panero and Josefina Aldecoa, witnesses of the Spanish Civil War and/or of the following Francoist repression, focusing on the technique they make use of in order to create their self-portrait. The study of these literary works will show the use of the same pattern that are a characteristic of the hero’s journey. More specifically, we study the affinity between memoirists’ personal recall of the past and the stages through which a myth is usually organized, starting with the initial call to go on adventure, the road of trials he must get over and, finally, the hero’s return to his ordinary world with the treasure he gained. In this way, it will be possible to understand fully not only how an ordinary life is converted into myth, but also the reason why these mythemes revitalise themselves in the contemporary memoirs.
References
Aldecoa, Josefina (2004). En la distancia. Madrid: Alfaguara.
Baena, Rosalía (2000). “Childhoods: la autobiografía de infancia como subgénero narrativo en auge”. Rilce. Revista de Filología Hispánica, 16.3: 479-489. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/5351/1/Baena%2c%20Rosal%c3%ada.pdf [última visita: 16 de septiembre de 2019].
Becerra Mayor, David (2015). La Guerra Civil como moda literaria. Madrid: Clave Intelectual.
Burstin, Haim (1986). “Protagonisti, protagonismo e evento rivoluzionario”, Cheiron, 6: 85-104.
Caballé, Anna (1975). “Figuras de la autobiografía”, Revista de Occidente, 74-75: 103-119.
Caillois, Roger (1988). El mito y el hombre. México: Fondo de Cultura Económica.
Campbell, Joseph (1959). El héroe de las mil caras: psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económica.
Cirlot, Juan-Eduardo (1992). Diccionario de símbolos. 9ª edición. Barcelona: Labor.
Duch, Lluís (1998). Mito, interpretación y cultura. Aproximación a la logomítica. Barcelona: Herder.
Echevarría, José Rafael (1961). “Eritis sicut dii”, Asomante, 17.3: 7-36.
Eliade, Mircea (1999). Mito y realidad. Barcelona: Kairós.
Fernández Prieto, Celia (1997). “Figuraciones de la memoria en la autobiografía”, en Claves de la memoria, ed. Amalio Blanco y José María Ruiz-Vargas. Madrid: Trotta, 67-82.
Mardones, José M.ª (2000). El retorno del mito. La racionalidad mito-simbólica. Madrid: Síntesis.
May, Rollo (1992). La necesidad del mito. La influencia de los modelos culturales en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
Meletinski, Eleazar M. (2001). El mito: literatura y folklore. Tres Cantos (Madrid): Akal.
Molloy, Sylvia (1984). “At Face Value: autobiographical Writing in Hispanoamerica”, Dispositio, 9.24/26: 1-18.
Molloy, Sylvia (1996). Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de cultura económica.
Morán, Gregorio (1991). El precio de la transición. Madrid: Akal.
Navajas, Gonzalo (1987). Teoría y práctica de la novela española posmoderna. Barcelona: Edicions del Mall.
Panero, Juan Luis (2000). Sin rumbo cierto. Memorias conversadas con Fernando Valls. Barcelona: Tusquets Editores.
Pozuelo Yvancos, José María (2004). “Autobiografía: del tropo al acto del lenguaje”, en Autobiografía en España: un balance. Actas del Congreso Internacional celebrado en la Facultad de Filosofía y Letras de Córdoba del 25 al 27 de octubre de 2001, ed. Celia Fernández Prieto y María Ángeles Hermosilla Álvarez. Madrid, Visor, 173-181.
Savater, Fernando (1986). La tarea del héroe (elementos trágicos para una ética trágica). Madrid: Taurus.
Torres, Rafael (2002). Víctimas de la guerra. Madrid: Oberon.
Vigna, Gaetano Antonio (2019). Aproximación crítica a la escritura memorística publicada en España entre los años 2000 y 2018. Tesis doctoral inédita. Universidad de Valladolid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.