MUSICAL HERITAGE AND ITS TEACHING AT UNIVERSITY DEGREES FOR TEACHERS IN SPAIN.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/quodlibet.2022.77.1574

Keywords:

music, musical heritage, teacher training, historiy of music, didactic of music, musical ability

Abstract

The richness of the Spanish musical heritage, both in its historical and traditional aspects, integrates transversally the contents and competences that are developed in the Curricula, through various subjects of the Degrees of Teaching. This chapter reviews the presence of these issues in public universities, in order to know the state of the subject in question. On the other hand, categories
are enunciated within the broad field of musical heritage. The main contributions of research on them are reviewed, and lines of action (conceptual and methodological) are proposed to contribute to the improvement in the training of teachers in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Thais, Cèlia Bertran, Ari Thaís Álvarez, Cèlia Bertran, Ariadna Caballero, Aina Cebrián, Laura Gómez. «La música vista a través de futuros docentes: ¿la formación musical sirve a los maestros generalistas de Primaria?». Artseduca nº. 14, 2016.

Aguilar, María del Carmen. «Herencia cultural: supervivencia de las tradiciones culturales en un mundo globalizado». XXIV Congreso Internacional de la International Society of Music Education (ISME), 2000. https://www.mariaguilar.com/escrito.php?id=2000a

Berstein, Basil. Pedagogy, symbolic control and identity: Theory, research, critique. Londres: Taylor and Francis, 1996.

Bühler, Karl. Teoría del lenguaje. Traducido por Julián Marías. Madrid: Revista de Occidente, 1950.

Díaz, Maravillas y Cristina Arriaga. «Canciones tradicionales en el aula de infantil: en busca del patrimonio heredado», en Espacio y Tiempo n.º 27 (2013): 107-122.

Frega, Ana Lucía. Pedagogía del arte. Buenos Aires: Bonum, 2006.

Hall, Stuart. «Estudios culturales: dos paradigmas», Causas y azares n.º 1 (1994): 27-44.

MacDonald, Raymond, David Hargreaves y Dorothy Miel. Musical identities. Oxford: Oxford University Press, 2002.

Madrid, Rodrigo. «Técnicas y métodos aplicados a la investigación del patrimonio musical». Libro de Actas del I Congreso Internacional «Investigación en Música» (2010): 9-13.

Nettl, Bruno. “Some contributions of ethnomusicology”. En The Oxford Handbook of Music Education, editado por Graham F. Welch, Gary E. McPherson, 105–124. Nueva York: Oxford University Press, 2012. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199730810.013.0007

Sarfson, Susana. «Reflexiones sobre la recuperación de patrimonio musical histórico y su integración en la enseñanza». En Arte y Memoria 5, 187-194. Teruel: Fundación Universitaria Antonio Gargallo, Observatorio Aragonés de Arte en la Esfera Pública e Instituto de Investigación en Patrimonio y Humanidades de la Universidad de Zaragoza, 2021.

Shippers, Huib y Patricia Shehan Campbell. “Cultural Diversity: Beyond ‘Song from Every Land’”, The Oxford Handbook od Music Education, editado por Graham F. Welch, Gary E. McPherson, 87–104. Nueva York: Oxford University Press, 2012. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199730810.013.0006

Smith, Jean. “Are we denying our students their musical heritage”. American Music Teacher vol. 21, n.º 3 (1972): 23.

Stenou, Katérina, ed. Declaración Universal sobre la Diversidad Cultural: una visión, una plataforma conceptual, un semillero de ideas, un paradigma nuevo. Lima: UNESCO Office, 2003. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127162_spa

Szekely, Michael. “Musical education: from identity to becoming”. En The Oxford Handbook of Philosophy in Music Education, editado por Wayne Bowman y Ana Lucía Frega, 163–179. Oxford: Oxford University Press, 2012. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195394733.013.0009

Trevarthen, Colwyn y Stephen Malloch. “Musicality and Musical Culture: sharing narratives of sound from early childhood”. En The Oxford Handbook of Music Education, editado por Graham F. Welch, Gary E. McPherson, 248–260. Nueva York: Oxford University Press, 2012. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199730810.013.0015

VVAA, «ISME, Política sobre la música de las culturas del mundo». Documento preparado por ISME Panel on Music of the World’s Cultures y aprobado el 15 de Marzo de 1994. Traducido por María del Carmen Aguilar, acceso el 15 de noviembre de 2021, https://www.mariaguilar.com/escrito.php?id=1994a

Published

2022-12-23

Issue

Section

Monographic

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.