IGOR STRAVINSKY AND BARCELONA: AN UNFULFILLED PROMISE.

Authors

  • Albert Fontelles-Ramonet Universidat de Vic-Universitat Central de Catalunya & Grup de Recerca GRECUM de l'Escola Superior de Música de Catalunya https://orcid.org/0000-0002-1036-2844

DOI:

https://doi.org/10.37536/quodlibet.2023.79.1444

Keywords:

Igor Stravinsky, Neoclassicism, Cobla Barcelona, Catalan Music, Sardana, Twentieth Century

Abstract

Igor Stravinsky (1882-1971) visited Barcelona on six occasions. At the beginning of the 1920s, the musician was immersed in an aesthetic trend focused on the wind instruments and wind ensembles, for which he showed interest in the cobla and the sardana. So much so that, in 1924, after attending a concert by the Cobla Barcelona, he promised its players that he would write a sardana for cobla, a promise that became a myth that has survived to the present day. On the one hand, this article includes a description of Stravinsky’s vital moment and the cultural protocol of his stays, as well as the criticisms related to his concerts, and the links he had with the Cobla Barcelona. On the other hand, it also reflects his enthusiasm and his opinion of the cobla and the sardana. Finally, it explores to what extent this seduction prompted the musician to write a sardana for cobla.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adkins, Montey y Michael Russ. The Roberto Gerhard Companion. Londres: University of Huddershielf, 2013.

Almacellas, Josep Maria. Banda Municipal de Barcelona: 1886-1944: del carrer a la sala de concerts. Barcelona, Arxiu Municipal de Barcelona, 2006.

Alonso, Diego. «La creación musical de Roberto Gerhard durante el magisterio de Arnold Schoenberg: Neoclacisimo, Octatonismo y Organización Proto-Serial (1923-1928)». Tesis doctoral, Universidad de La Rioja, 2015. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=45442

Asensi, Elvira. «Las bandas de música en la democratización de la cultura musical decimonónica». En Bandas de música: contextos interpretativos y repertorios, editado por Nicolás Rincón y David Ferreido, 21-34. Granada: Libargo, 2019.

Berger, Arthur. «No problems of pitch organization in Stravinsky». En Perspectives on Schoenberg and Stravinsky, editado por Benjamin Boretz y Edward T. Cone, 11-42. New York: Norton, 1968.

Bladé, Artur. El senyor Moragas, «Moraguetes». Barcelona: Pòrtic, 1970.

Boucourechliev, André. Igor Stravinsky. Madrid: Ediciones Turner Música, 1982.

Cabañas Guevara, Luis. Cuarenta años de Barcelona (1890-1930). Barcelona: Ediciones Memphis, 1944.

Calmell, Cèsar. «Un ideari per a la música del nou-cents», Recerca Musicològica XIV-XV (2004-2005): 87-106. Disponible en: https://raco.cat/index.php/RecercaMusicologica/article/view/39189/39051

Calvet, Joan Mestres. El Gran Teatro del Liceo visto por su empresario. Barcelona: Edicions Vergara, 1945.

Capmany, Aureli. La sardana a Catalunya. Barcelona: Montaner i Simón, 1948.

Casals, Enric. Pau Casals. Dades biogràfiques inèdites, cartes íntimes i records viscuts. Barcelona: Pòrtic, 1979.

Costal i Fornells, Anna y Bernat Castillejo. «Presentació [text introductori a l’edició]», Juli Garreta (1875-1925): Obra completa ii. Sardanes, vol. 4 (1902-1904). Barcelona: Tritó, 2011.

Costal i Fornells, Anna. «Les sardanes de Pep Ventura i la música popular a Catalunya entre la restauració dels Jocs Florals i la Primera República (1859-1874)». Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona, 2014. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/283433

Craft, Robert (ed.) Dearest Bubushin: The Correspondence of Vera and Igor Stravinsky (1921-1954) with excerpts from Vera Stravinsky’s Diaries (1922-1971). Letters and diaries. New York: Thames & Hudson, 1985.

De Falla, Manuel. Escritos sobre música y músicos. Madrid: Espasa Calpe, 1972.

Fontelles-Ramonet, Albert y Joaquim Rabaseda. «El Ball de Gegants de Solsona i la invenció d’un nou gènere musical». Oppidum 16 (2018): 86-101, acceso el 14 de agosto de 2021. Disponible en: https://raco.cat/index.php/Oppidum/article/view/367639/485946

Fontelles-Ramonet, Albert. «La Cobla Barcelona (1922-1938). Un projecte noucentista» Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona, 2020. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/671112#page=1

Fontelles-Ramonet, Albert. «La sardana segons Joaquín Turina». Revista Catalana de Musicologia 13 (2020): 264-265. DOI: https://dx.doi.org/10.2436/20.1003.01.104

Fontelles-Ramonet, Albert. «Manuel de Falla catalanófilo: la sardana y la sonoridad de la cobla en Atlántida». Cuadernos de Música Iberoamericana 34 (2021): 271-306. DOI: https://dx.doi.org/10.5209/cmib.74679

Fontelles-Ramonet, Albert. «Stravinsky i Barcelona», Revista Musical Catalana 373 (agosto 2021): 30-33. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7972237

Gay, Joan; Marisa Ruiz y Joaquim Rabaseda. «Juli Garreta (1875-1925). Catàleg de l’obra musical», acceso el 14 de agosto de 2021. Disponible en: https://www.socsantfeliudeguixols.com/cataleg-de-lobra-de-juli-garreta-arboix

Gordon, Tom. «Great-Rag-Sketches, source study for Stravinsky’s Piano-Rag Music». En Intersections 26 (2005). 62-85.

Haimo, Ethan y Paul Johnson. Stravinsky retrospectives. Lincoln: University of Nebraska Press, 1987.

Hall, Patricia y Friedemann Sallis. A handbook to twentieth-century musical sketches. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Hess, Carol. Manuel de Falla and Modernism in Spain. Oxford: Oxford University Press, 2005.

León i Royo, Jordi. Mètode bàsic per a l’estudi del Flabiol i Tamborí. Barcelona: DINSIC, 2003.

Levitz, Tamara. Stravinsky and his world. Princeton: University Press, 2013.

Lindlar, Heinrich. Guía de Igor Stravinsky. Traducido por Ambroso Berasain. Madrid: Alianza Editorial, 1995.

Mainar Josep, Albert Jané y Josep Miracle. La sardana: el fet literari, artístic i social, volumen III. Barcelona: Editorial Bruguera, 1970.

Martorell, Oriol. «Stravinsky a Barcelona: Sis visites i dotze concerts». D’art 8 (1983): 99-129.

Mestres Calvet, Joan. El Gran Teatro del Liceo visto por su empresario. Barcelona: Edicions Vergara, 1945.

Miracle, Josep. Llibre de la sardana. Barcelona: Editorial Selecta, 1953.

Morgan, Robert. La música del siglo XX. Una historia del estilo musical en la Europa y la América modernes. Madrid: Edicions Akal, 1999.

Nelson, John. The significance of Rimsky-Korsakov in the development of a Russian National Identity. Helsinki: University of Helsinki, 2013.

Puertas, David. Música encreuada. Els enigmes musicals. Barcelona: Clivis Publicacions, 2004.

Puerto, Jordi. Aproximació a la Cobla Barcelona. Santa Coloma de Farners: GISC, 1998.

Puerto, Jordi. Cròniques del Foment de la Sardana de Barcelona. Santa Coloma de Farners: GISC, 2009.

Rimski-Kórsakov, Nikolái. Chants Nationaux Russes op. 24. Sant Petersburg: W.Bessel & Cie, 1877.

Roig i Rosich, Josep Maria. «L’impacte en el món cultural durant la Dictadura de Primo de Rivera». L’Avenç 72 (1984), 72-83.

Scott, Richard. «Community ensemble music as a means of Cultural Expression in the Catalan-Speaking Autonomies of Spain». En Multicultural Iberia: language, literatur and music, editado por D. Dougherty y M. Azevedo, 230-253. California: University of California at Berkeley, 1999.

Smyth, David. Review of Stravinsky’s Historie du soldat: A facsimile of the sketches. Middleton, Wisconsin: A-R Editions, 2005.

Stravinsky, Igor. Firebird suite, Re-orchestrated by the composer in 1919. London: J. &. W. Chester, 1920.

Stravinsky, Igor. «Some Ideas About My Octour», The Arts, enero de 1924. En Stravinsky: The composer and his works, editado por Eric Walter White. Berkeley y Los Angeles: University of California Press, 1966.

Stravinsky, Igor. Crónicas de mi vida. Traducido por Elena Vilallonga. Barcelona: Alba Editorial, [1935] 2005.

Stravinsky, Igor y Robert Craft. Memorias y comentarios, traducción de Carmen Font. Barcelona: Acantilado, ([1972] 2013).

Taruskin, Richard. «Russian Folk Melodies in “The Rite of Spring”». Journal of the American Musicological Society 33, n.º 3 (1980), 501-543.

Taruskin, Richard. «Chernomor to Kashchei: Harmonic Sorcery; Or, Stravinsky’s Angle». Journal of the American Musicological Society 38 (1985), 72-142.

Taruskin, Richard. «Chapter 8 Pathos is Banned». En The Oxford History of Western Music. New York: Oxford University Press, acceso el 28 de julio de 2023, https://www.oxfordwesternmusic.com/view/Volume4/actrade-9780195384840-chapter-008.xml

Taruskin, Richard. Music in the Early Tewntieth Century: The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press, 2006.

Van den Toorn, Pieter. «Octatonic pitch structure of Igor Stravinsky». En Confronting Stravinsky, editado por Jann Pasler. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1986.

Ventura, Jesús. La sardana a Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2014.

Verdaguer, Mario. Medio siglo de vida íntima barcelonesa. Barcelona: Barna, 1957.

Walsh, Stephen. Apollo in the marketplace: Stravinsky and his manuscripts. Ed. Félix Meyer. Basel: Mainz, Schoot for the Paul Sacher Foundation, 1998.

Walsh, Stephen. A creative spring: Russian and France (1882-1934). California: University of California Press, 2002.

Walther, Eric. La obra de Stravinsky: una interpretación. Traducido por Santiago Martin. Barcelona: Salvat Editors, 1986.

Zemtsovsky, Izaly y Jonathan Powell, «Russian traditional music». En Grove Music Online, acceso el 3 de diciembre de 2019, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.40456

Ziegler, Michelle. Not just for safeskeeping - composer’s sketchbooks as working tolos. Basel: Paul Sacher Foundation, 2019.

Zimmermann, Heidy. Stravinsky in context. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

Published

2023-11-07

Issue

Section

Quodlibet