Photography, Narration and Postemory in Spain and Argentina. Cristina Fallarás y Mariana Eva Perez

Authors

  • Maribel Rams Albuisech Investigadora independiente

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.2207

Keywords:

Imagetext, Photography, Postmemory, Argentinian Dictatorship, Spanish Civil War

Abstract

In today’s Hispanic narrative, a presence of photography is observed in intermedial works that propose original ways of conveying the past of the Spanish Civil War and the dictatorships on both sides of the Atlantic. Diario de una princesa montonera. 110% Verdad (2016) by Mariana Eva Perez, and Honrarás a tu padre y a tu madre (2018) by Cristina Fallarás are written from the perspective of the daughter and granddaughter, respectively, marked by the family legacy of the trauma of dictatorial violence. Both authors rescue stories that have had little visibility through the creative appropriation of a series of photographs from the family album that provide a documentary and intimate dimension to their accounts. This article analyzes how the intermediality or the dialogue between the verbal and the visual in these novels promotes a filiative revision of the past, which evokes the absent, undermining the linearity and reliability of the testimonial narrative. Thus, the comparative study of the works by Perez and Fallarás explores the ways in which the interaction of photographs with verbal discourse brings the novel closer to non-fiction and provides a multiplicity of meanings to the photographic image. A close reading of Diario and Honrarás also seeks to answer what are the differences that characterize the memory discourse of the descendants of the disappeared in the Spanish and Argentine contexts.

References

Barthes, Roland (1990). La cámara lúcida. Nota sobre fotografía. Barcelona: Paidós.

Blejmar, Jordana (2016). Playful Memories. The Autofictional Turn in Post-Dictatorship Argentina. Londres: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-40964-1

Bourdieu, Pierre (2003). Un arte medio: ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.

Casas, Ana (2020). “El detenido-desaparecido y la autoficción de los ‘nietos’: Honrarás a tu padre y a tu madre de Cristina Fallarás”, Revista Letral, 23: 168-191. DOI: https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.11369.

Colectivo de hijos (2010). “Manifiesto”. Colectivo de hijos (CdH). <http://colectivodehijos.blogspot.com/2010/12/manifiesto.html> (1 de abril de 2023).

Didi-Huberman, Georges (1995). “Le lieu malgré tout”, Vingtième Siècle. Revue d’histoire, 46: 36-44. DOI: https://doi.org/10.2307/3771544

Faber, Sebastiaan (2014). “Actos afiliativos y postmemoria: asuntos pendientes”, Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 2(1): 137-155. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.1.663

Faber, Sebastiaan (2017). “La vergüenza de Javier Cercas”, La Marea. <https://www.lamarea.com/2017/03/21/la-verguenza-javier-cercas/> (1 de abril de 2023).

Fallarás, Cristina (2018). Honrarás a tu padre y a tu madre. Barcelona: Anagrama.

Ferrándiz, Francisco (2010). “De las fosas comunes a los derechos humanos: El descubrimiento de las desapariciones forzadas en la España contemporánea”, Revista de Antropología Social, 19: 161-189.

Gatti, Gabriel (2011). Identidades Desaparecidas. Peleas por el Sentido en los mundos de la Desaparición Forzada. Buenos Aires: Prometeo.

Gamerro, Carlos (2015). Facundo o Martín Fierro. Los libros que inventaron la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Gómez López-Quiñones, Antonio (2006). La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954870332

Hirsch, Marianne (2021a). Marcos familiares: Fotografía, narrativa y posmemoria. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Hirsch, Marianne (2021b). La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Madrid: Carpe Noctem.

Kohan, Martín (2014). “Pero bailamos”, Katatay. Revista crítica de literatura latinoamericana, 9(11-12): 23-27.

Kuhn, Annette (2002). Family Secrets: Acts of Memory and Imagination. Londres / Nueva York: Verso.

Mitchell, William J. Thomas (2009). Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid: Akal.

Oleza, Joan (1996). “Un realismo posmoderno”, Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 589-590: 39-42.

Perez, Mariana Eva (2013). “Their Lives After: Theatre as Testimony and the So-Called ‘Second Generation’ in Post-Dictatorship Argentina”, Journal of Romance Studies, 13(3): 6-16. DOI: https://doi.org/10.3828/jrs.13.3.6

Perez, Mariana Eva (2016). Diario de una princesa montonera. 110% Verdad. Barcelona: Marbot.

Perkowska, Magdalena (2013). Pliegues visuales: Narrativa y fotografía en la novela latinoamericana contemporánea. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954871650

Pozuelo Yvancos, José María (2017). Novela española del siglo XXI. Madrid: Cátedra.

Pozuelo Yvancos, José María (2018). “La Guerra Civil en la familia”, ABC Cultural: 8.

Rajewsky, Irina (2020). “Intermedialidad, intertextualidad y remediación: Una perspectiva literaria sobre la intermedialidad iconotext”, Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica, 6: 432-461.

Rebossio, Alejandro (2012). “Desacralizar el dolor de la dictadura argentina a través de la literatura”, El País. (1 de abril de 2023).

Sanz Villanueva, Santos (2018). “Honrarás a tu padre y a tu madre”, El Cultural. <https://www.elespanol.com/el-cultural/letras/novela/20180316/honraras-padre-madre/292472490_0.html> (1 de abril de 2023).

Sánchez, Mercedes (2021). “La Tapia del Cementerio ‘Lugar de Memoria’”, ARMHA Recuperando memoria. <https://www.armharagon.com/la-tapia-del-cementerio-lugar-de-memoria/> (1 de abril de 2023).

Sontag, Susan (2014). Sobre la fotografía. Barcelona: Penguin Random House.

Sosa, Cecilia (2012). “‘Queremos mamá y papá’. Duelo y filiación en la Argentina contemporánea”, Ciencias Sociales, Revista de la Facultad de Ciencias Sociales/UBA, 81: 42-47.

Valverde Gefaell, Clara (2014). Desenterrar las palabras. Transmisión generacional del trauma de la violencia política del siglo XX en el Estado Español. Barcelona: Icaria.

Wagner, Peter (1996). “Introduction: Ekphrasis, Iconotexts, and Intermediality - The State(s) of the Art(s)”, in Icons, Texts, Iconotexts: Essays on Ekphrasis and Intermediality, ed. Peter Wagner. Berlín / Nueva York: Walter de Gruyter, 1-39. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110882599.1

“82 años. Esta foto franquista sobre el fusilamiento republicano contra derechistas de Durango se utiliza paradójicamente como icono antifascista” (2018). Mugakultura. <https://mugakultura.eus/2018/09/27/una-foto-fusilamiento-republicano-derechistas-durango-se-utiliza-paradojicamente-icono-antifascista/> (1 de abril de 2023).

Published

2024-05-23

How to Cite

Rams Albuisech, M. (2024). Photography, Narration and Postemory in Spain and Argentina. Cristina Fallarás y Mariana Eva Perez. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 12(1), 9–30. https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.2207

Issue

Section

Miscellaneous

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.