Spanish high fantasy as a canonical exo-genre: audience, consumption, and institutional acceptability (Laura Gallego’s case)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.1997

Keywords:

canon, epic fantasy, polysystem theory, Spanish literature

Abstract

This paper discusses the possible existence of a high fantasy canon in Spain, a literary genre of increasing popular and academic interest. Based on the common element of high fantasy being set in a secondary world and following a review and theoretical synthesis of the controversial issue of the literary canon, Even-Zohar's polysystem theory is used as a methodological tool of analysis. This allows us to verify how the interference of elements from the literary system strive to modify the current canon: the periphery disputes its place with the centre. On the one hand, there is the infiltration of cultural institutions, especially university research, and on the other hand, the push of the book market and new literary consumption prescribers (booktubers) in addition to general and reader social networks. These actors have exalted the successful writer Laura Gallego, who is the source of derivative works such as sequels by her followers and the first Spanish anime on Netflix. Thus, a "canon of the day" emerges, in Harris's terms, in contrast to the traditional notion (valid, but not unique) of the canon as the anthology of an epoch selected with aesthetic criteria, defended by scholars such as Bloom. This dynamic canon facilitates in-depth historical, critical, and sociological research, in its context, of high fantasy literature in Spain.

References

Aeliris (2020). “Dos velas para el diablo 2: Alfa y Omega”, Wattpad. <https://www.wattpad.com/story/143762463-dos-velas-para-el-diablo-2-alfa-y-omega> (18 de diciembre de 2023).

Altieri, Charles (1983): “An Idea and Ideal of a Literary Canon”, Critical Inquiry, 10(1): 37-60. DOI: https://doi.org/10.1086/448236

Attebery, Brian (2022). Fantasy: How it Works. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780192856234.001.0001

Ballester Torrego, Sofía (2019). Concept Art y Artbook de un mundo fantástico para un videojuego. Trabajo de Fin de Grado. Universitat Politècnica de València. <http://hdl.handle.net/10251/126256> (31 de julio de 2022).

Bermejo, Ana (2006). “El triunfo de la saga de Idhún”, El País. <https://elpais.com/diario/2006/12/10/domingo/1165726359_850215.html> (20 de abril de 2022).

Bloom, Harold (1997). El canon occidental, trad. Damián Alou. Barcelona: Anagrama.

Cáceres Banco, Roberto (2016). Mundos épicos imaginarios: de J. R. R. Tolkien a G. R. R. Martin. Madrid: UAM. DOI: https://doi.org/10.15366/mundos.epicos2016

Castro Balbuena, Antonio (2023). “Hacia una definición multimodal de la fantasía épica contemporánea”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 32: 309–334. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol32.2023.32688

Cerrillo, Pedro (2013). “Canon literario, canon escolar y canon oculto”, Quaderns de filologia. Estudis literaris, 18: 17-31. <https://ojs.uv.es/index.php/qdfed/article/view/3289> (31 de julio de 2022).

Cerrillo, Pedro (2021). “Educación literaria y canon escolar de lecturas”, Leer.es. <https://leer.es/wp-content/uploads/2021/07/art_prof_canonescolar_pedrocerrillo_acc.pdf> (31 de julio de 2022).

Chica_unicornio_ (2018). “Horóscopo-Memorias de Idhún”, Wattpad. <https://www.wattpad.com/story/82284409-hor%C3%B3scopo-memorias-de-idh%C3%BAn> (18 de diciembre de 2023).

Correas Rodríguez, Cecilia (2021). El periplo del héroe en la fantasía juvenil contemporánea. Trabajo de Fin de Grado. Universidad de Valladolid. <https://uvadoc.uva.es/handle/10324/51465> (31 de julio de 2022).

Clúa Ginés, Inés (2011). “¿Damas, brujas y guerreras? Especulaciones de género en la fantasía española contemporánea”, in En los márgenes del canon. Aproximaciones a la literatura popular y de masas escrita en español (siglos XX y XXI), ed. Ana Cabello et al. Madrid: CSIC, 123-138.

Clute, John (1997). “Adult fantasy”, in The encyclopedia of fantasy, eds. John Clute y John Grant. Londres: Orbit, 7.

Culler, Jonathan (1998). “El futuro de las humanidades”, in El canon literario, comp. Enric Sullà. Madrid: Arco Libros, 139-160.

De Amo Sánchez Fortún, José Manuel, Juana Celia Domínguez Oller y Anastasio García Roca (2021). “El fenómeno booktuber: nuevo agente en la construcción del canon de lecturas”, in La lectura y la escritura como prácticas sociales, ed. José Manuel de Amo. Valencia: Tirant lo Blanch, 75-110.

De la Torre-Espinosa, Mario (2021). “La interferencia intersistémica como aproximación al canon”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 30: 713-730. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol30.2021.26469

Efe (2008). “Laura Gallego dice que hay que explorar los límites de la fantasía, salir de Tolkien”, Soitu.es. <http://www.soitu.es/soitu/2008/12/03/info/1228338739_785723.html> (31 de julio de 2022).

El Coleccionista de Mundos (2016). “LOS LIBROS QUE ME MÁS ME HAN MARCADO (primera parte)”, YouTube. <https://www.youtube.com/watch?v=lu_Xny_j0gU> (31 de julio de 2022).

Enrique, Antonio (2013). “El espejo invisible: la literatura española bajo la perspectiva de su heterodoxia”, in Mitificación y desmitificación del canon y literaturas en España e Hispanoamérica, ed. Antonio Chicharro, Karolina Dumor y Katarzyna Moszczynska-Dürst. Granada: Universidad de Granada, 29-46.

Estébanez Calderón, Demetrio (2009). Breve diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza.

Even-Zohar, Itamar (1990). “Polysystem Studies”, Poetics Today, 1(11): 9-26. DOI: https://doi.org/10.2307/1772666

Even-Zohar, Itamar (1999). “Factores y dependencias en la Cultura. Una revisión de la Teoría de los Polisistemas”, in Teoría de los Polisistemas, ed. Montserrat Iglesias Santos. Madrid: Arco Libros, 23-52.

Federación de Gremios de Editores de España (2023). “Comercio interior del libro en España 2022”, Federacioneditores.org. <https://www.federacioneditores.org/img/documentos/comercio_interior_2022.pdf> (18 de diciembre de 2023).

Fontana, Antonio (2015). “Los secretos de Laura Gallego, al descubierto”, ABC. <https://www.abc.es/cultura/cultural/20150227/abci-idhunita-memorias-idun-laura-201502261746.html> (31 de julio de 2022).

García Montserrat, Francisco Javier (2022). Discurso y estereotipos de género en la obra de Laura Gallego: Análisis lingüístico a través de los mecanismos de atenuación e intensificación. Córdoba: UCOPress.

García-Roca, Anastasio (2020). “Nuevos mediadores de la LIJ: análisis de los BookTubers más importantes de habla hispana”, Cuadernos.info, 48: 94-114. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.48.27815

García Yebra, Tomás (2008). “La novela fantástica dobla en ventas a las de corte convencional”, Diario de León. <https://www.diariodeleon.es/articulo/cultura/novela-fantastica-dobla-ventas-corte-convencional/20070430020000898899.html> (31 de julio de 2022).

González de la Llana Fernández, Natalia (2011): “Las estructuras antropológicas de lo imaginario y la high fantasy: análisis de “Memorias de Idhún” de Laura Gallego desde las propuestas teóricas de Gilbert Durand”, Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil, 9: 107-120. <https://revistas.webs.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/view/860> (31 de julio de 2022).

González Vázquez, Antonio (2012). “Canon literario y educación”, in Canon y educación literaria, ed. María Bermúdez Martínez y Pilar Núñez Delgado. Barcelona: Octaedro, 11-25.

Guillory, John (1990). “Canon”, in Critical Terms for Literary Study, ed. Frank Lentricchia y Thomas McLaughlin. Chicago: University of Chicago, 233-249.

Gutiérrez Trápaga, Daniel (2021). “Sesgos de las historias de la literatura: tres géneros narrativos populares en español y sus fuentes”, Taller de Letras, 68: 78-98. DOI: https://doi.org/10.7764/tl6878-99

Harris, Wendell V. (1998). “La canonicidad”, in El canon literario, comp. Enric Sullà. Madrid: Arco Libros, 37-60.

Horcajo Díaz, Irene (2013). “Propuestas de educación de género a partir de la fantasía épica de Laura Gallego”, Revista de Didácticas Específicas, 8: 99-119. DOI: https://doi.org/10.15366/didacticas2013.8.006

Linares Valcárcel, Francisco (2007). “Algunas conexiones entre el cuento maravilloso y la literatura fantástica actual: Memorias de Idhún, de Laura Gallego”, Garoza: revista de la Sociedad Española de Estudios Literarios de Cultura Popular, 7: 163-172. <https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2377970.pdf> (31 de julio de 2022).

Lumbreras Martínez, Daniel (2019). El viaje del héroe en la fantasía juvenil actual: “El valle de los lobos”, de Laura Gallego. Madrid: Ápeiron.

Lumbreras Martínez, Daniel (2023). “Fronteras teóricas de la Alta Fantasía: características definitorias y etiquetas subgenéricas” in Territorios de la alta fantasía, eds. Mario-Paul Martínez y Fran Mateu, Fran. Valencia: Tirant lo Blanch, 29-38.

Lotman, Iuri (1996). La semiosfera I. Madrid: Cátedra.

Lluch, Gemma (2021). “El canon lector creado entre iguales. Estudio de caso: la recomendación virtual” in La lectura y la escritura como prácticas sociales, ed. José Manuel de Amo. Valencia: Tirant lo Blanch, 51-74.

Lluch, Gemma y Mercè Cantó (2021). “Los premios literarios y el canon literario. El caso Protagonista Jove”, in Verbas amigas, ed. Marta Neira Rodríguez y Armando Requeixo. Santiago de Compostela: Centro Ramón Piñeiro, 473-490.

López-Pellisa, Teresa y Ricard Ruiz Garzón (eds.) (2019). Insólitas: narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España. Madrid: Páginas de espuma.

Mainer, José-Carlos (1998). “Sobre el canon de la literatura española del siglo XX”, in El canon literario, comp. Enric Sullà. Madrid: Arco Libros, 271-299.

Mandrell, James (2012). “Fantasy and Equilibrium in Laura Gallego García’s Alas de Fuego [Wings of Fire]”, The Lion and the Unicorn, 36(1): 20-34. DOI: https://doi.org/10.1353/uni.2012.0009

Martín Rodríguez, Mariano (2022). “Preliminares de una historia. Hacia una caracterización específica de la fantasía épica”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 31: 557–573. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.29509

Montaner Frutos, Alberto (2011). “Factores empíricos en la conformación del canon literario”, Studia aurea, 5: 49-70. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.8500767.24

Negrín Carro, Nazaret de la Luz (2020). Mujer y literatura en la Educación Secundaria. Trabajo de Fin de Máster. Universidad de La Laguna. <http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/22884> (31 de julio de 2022).

Netflix (2023). “What We Watched: A Netflix Engagement Report”, Netflix.com. <https://assets.ctfassets.net/4cd45et68cgf/1HyknFM84ISQpeua6TjM7A/97a0a393098937a8f29c9d29c48dbfa8/What_We_Watched_A_Netflix_Engagement_Report_2023Jan-Jun.xlsx> (20 de diciembre de 2023).

Núñez, Gabriel (2014). “Las historias de la literatura y la canonización de autores y obras en el sistema educativo español”, Revista de Literatura, LXXVI(151): 39-55. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.002

Palmer-Patel, Charul (2020). “Introduction – Defining Heroic Epic Fantasy”, in The Shape of Fantasy. Investigating the Structure of American Heroic Epic Fantasy, ed. Charul Palmer-Patel. Nueva York / Londres: Routledge, 1-18. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429199264-1

Pérez Pardo, Rubén (2022). “Recomendaciones de libros y cómics”, Wattpad. <https://www.wattpad.com/story/239379520-recomendaciones-de-libros-y-c%C3%B3mics-%2B> (31 de julio de 2022).

Pons, Joan J. (2023). “¿Alta o baja fantasía? Una aproximación al debate ontológico desde la suspensión de la incredulidad”, in Territorios de la alta fantasía, eds. Mario-Paul Martínez y Fran Mateu. Valencia: Tirant lo Blanch, 303-313.

Pozuelo Yvancos, José María y Rosa María Aradra Sánchez (2000). Teoría del canon y literatura española. Madrid: Cátedra.

Prieto de Paula, Ángel y Mar Langa Pizarro (2007). Manual de literatura española actual: de la transición al tercer milenio. Madrid: Castalia.

Publishnews (2021). “Las novedades de la rentrée y la vuelta al cole, protagonistas de la lista de más vendidos”, Publishnews.es. <https://publishnews.es/rentree-y-vuelta-al-cole-protagonistas-mas-vendidos/> (31 de julio de 2022).

Pujante, David (2016). “Las inquisiciones de la literatura fantástica”, El Futuro del Pasado, 7: 37-63. DOI: http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2016.007.001.001

Rosal Nadales, María (2016). “Écfrasis y fantasía en El libro de los portales, de Laura Gallego”, Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 25: 1059-1079. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol25.2016.16974

Ruescas, Javier (2016). “Top libros que cambiaron mi vida”, YouTube. <https://www.youtube.com/watch?v=SN9FMOj0DTg> (31 de julio de 2022).

Ruiz Garzón, Ricard (ed.) (2014). Mañana todavía: Doce distopías para el siglo XXI. S. l.: Fantacsy.

Ruiz Martínez, José Manuel (2013). “La crítica literaria, la configuración del canon e Internet: el caso de García Viñó y la Fiera literaria”, in Mitificación y desmitificación del canon y literaturas en España e Hispanoamérica, ed. Antonio Chicharro, Karolina Dumor y Katarzyna Moszczynska-Dürst. Granada: Universidad de Granada, 159-178.

Sánchez Martínez, Sonia (2020). “Escritoras (des)conocidas y ausentes en los libros de texto. Siglo XX. Una propuesta de inclusión”, Aula de Encuentro, 22(2): 27-57. DOI: https://doi.org/10.17561/ade.v22n2.5667

Sánchez-Mesa, Domingo y Jan Baetens (2017). “La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la Literatura Comparada, los Estudios Culturales y los New Media Studies”, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 27: 6–27. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017271536

Scolari, Carlos A. (2023). “Intermedialidad”, Contratexto, 040: 13-20. DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2023.n40.6761

Saneleuterio, Elia y Mónica Fuentes del Río (2021). “Escritoras españolas e hispanoamericanas y la apertura del canon”, in Femenino singular. Revisiones del canon literario iberoamericano contemporáneo, eds. Elia Saneleuterio y Mónica Fuentes del Río. Salamanca: Universidad de Salamanca, 9-23. DOI: https://doi.org/10.14201/0AQ0318

Sanz-Alonso, Irene (2021). “New Worlds Beyond Reality: Imagined Futures in Laura Gallego’s Las hijas de Tara”, in Imaginative ecologies, eds. Diana Villanueva-Romero, Lorraine Kerslake y Carmen Flys-Junquera. Leiden/Boston: Brill, 107-121. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004501270_008

Serrano, Rubén (ed.) (2014). Relatos insólitos. S. l.: Arconte.

Sullà, Enric (2009). “El canon literario y los clásicos”, in Teoría literaria española con voz propia, comp. Amelia Sanz Cabrerizo. Madrid: Arco Libros, 15-34.

Tejerina Lobo, Isabel (2005). “El canon literario y la literatura infantil y juvenil. Los cien libros el siglo XX”, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. <http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-canon-literario-y-la-literatura-infantil-y-juvenil-los-cien-libros-del-siglo-xx-0/html> (31 de julio de 2022).

Vergara, Isabel (2016). “Recomendando libros”, Wattpad. <https://www.wattpad.com/story/22332818-recomendando-libro> (31 de julio de 2022).

Villareal, Mariano (2016). “Literatura fantástica en cifras. Estudio de la producción editorial de género fantástico en España (2005-2015)”, Literatura fantástica. <http://literfan.cyberdark.net/Recursos/LiteraturaFantasticaEnCifras.pdf> (31 de julio de 2022).

Published

2024-05-23

How to Cite

Lumbreras Martínez, D. (2024). Spanish high fantasy as a canonical exo-genre: audience, consumption, and institutional acceptability (Laura Gallego’s case). Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 12(1), 163–184. https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.1997

Issue

Section

Miscellaneous

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.