Approach to Transmedia Theatre. "Misántropo", by Teatro Kamikaze

Authors

  • Mario de la Torre Espinosa Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2019.7.2.731

Keywords:

Transmedia Narratives, Transmedia Theatre, Comparative Literature, Teatro Kamikaze, Virtual Reality

Abstract

This paper provides the possibility of thinking in a Transmedia Theatre through the analysis of the development of works from the fictional universes created on stage, resulting in paratheatrical or paratextual pieces of art, in line with the definition by Patrice Pavis. For illustrating these ideas, we expose the project Misántropo, by Teatro Kamikaze, focusing on the collaboration with Lab RTVE. In addition to the play, we analyze the edition of the adaptation by Miguel del Arco of the original play, promotional videos in YouTube, a photo gallery, the use of Twitter and Facebook, or a video piece in 360º. This experience is a clear example of transmedia “snow ball” storytelling, according to the definition by Domingo Sánchez-Mesa and Jan Baetens. Also, the different media that have been analyzed contribute to the performative nature of the expansion. This is especially evident in the case of the 360º video, that makes the viewing of the virtual reality piece closer to the theatrical experience. But this is not theatre, because everything has been registered in an inalterable way on the film, without any possibility of interaction, far from the here and now characteristic of theatre.

References

Aarseth, Espen J. (1997): “No linealidad y teoría literaria”. En George P. Landow (comp.): Teoría del hipertexto. Barcelona, Paidós, pp. 71-108.

Abuín González, Anxo (2006): Escenarios del caos: entre la hipertextualidad y la performance en la era electrónica. Valencia, Tirant Lo Blanch.

Abuín González, Anxo (2008): “Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos”, Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, nº. 17, pp. 29-56.

Abuín González, Anxo (2012): El teatro en el cine: estudio de una relación intermedial. Madrid, Cátedra.

Arco, Miguel del (2014): Misántropo. Madrid, Antígona.

Bolter, Jay David; Grusin, Richard (1999). Remediation: Understanding New Media. Cambridge, MIT Press.

Chapple, Freda; Kattenbalt, Chiel (eds.) (2006): “Key Issues in Intermediality in Theatre and Performance”. En Freda Chapple y Chiel Kattenbalt (eds.): Intermediality in Theatre and Performance. Ámsterdam / Nueva York, Rodopi, pp. 11-25.

García Barrientos, José Luis (2007): Cómo se comenta una obra de teatro: ensayo de método. Madrid, Síntesis.

Grande Rosales, María Ángeles (2013): “Tecnologías de la performance digital en Johannes Birringer”. En José Romera Castillo (ed.): Teatro e Internet en la primera década del siglo xxi. Madrid, Verbum, pp. 546-556.

Grande Rosales, María Ángeles; Sánchez-Montes, María José (2016): “Posibilidades de un teatro transmedia”, Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, n.º 18, pp. 64-72.

Guarinos, Virginia (1996): Teatro y cine. Sevilla, Padilla editores.

INAEM (2017): “Kamikaze Teatro, Premio Nacional de Teatro 2017” [web]. En línea [última visita: 11.12.2018].

Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, Paidós.

Jenkins, Henry (2009): “The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling”. En: Confessions of an Aca-Fan (The Official Weblog of Henry Jenkins), 12 de diciembre. En línea: <http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html> [última visita: 15.1.2019].

Lehmann, Hans-Thies (2010): “El teatro posdramático: una introducción”, Telondefondo, revista de teoría y crítica teatral, n.º 12, pp. 1-18. En línea: <http://www.telondefondo.org/numeros-anteriores/numero12/articulo/318/el-teatro-posdramatico-una-introduccion-.html> [última visita: 10.1.2019].

López-Pellisa, Teresa (2013): “La pantalla en escena: ¿es teatro el ciberteatro?”, Letral, Revista Electrónica de Estudios Transatlánticos de Literatura, n.º 11, pp. 23-39.

Molière (2017): El misántropo o El atrabiliario enamorado. Madrid, Austral.

Murray, Janet H. (1999): Hamlet en la holocubierta: el futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona, Paidós.

Pavis, Patrice (2008): Diccionario del teatro. Barcelona, Paidós.

Pavis, Patrice (2011): El análisis de los espectáculos: teatro, mimo, danza, cine. Barcelona: Paidós.

Pavón Teatro Kamikaze (2018): “El equipo” [web]. En línea: <https://teatrokamikaze.com/ el-teatro/> [última visita: 10.12.2018].

Pérez Bowie, José Antonio (2010): “Sobre reescritura y nociones conexas. Un estado de la cuestión”. En José Antonio Pérez Bowie (ed.): Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 21-43.

Pratten, Robert (2015): Getting Started in Transmedia Storytelling. A practical Guide for Beginners. En línea: <http://www.tstoryteller.com/getting-started-in-transmedia-storytelling> [última visita: 20.12.2018].

Ryan, Marie-Laure (2019): “¿La narrativa en la Realidad Virtual? Anatomía de un sueño renacido”. En Domingo Sánchez-Mesa (ed.): Narrativas transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa, pp. 59-84.

Sánchez-Mesa, Domingo; Aarseth, Espen; Pratten, Robert; Scolari, Carlos (2016): “Transmedia (Storytelling?): A polyphonic critical review”, Artnodes. Journal of Art, Science & Technology, n.º 18, pp. 8-19.

Sánchez-Mesa, Domingo; Baetens, Jan (2017): “La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la literatura comprada, los estudios culturales y los New Media Studies”, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, n.º 27, pp. 6-27.

Sánchez-Mesa, Domingo (ed.) (2019): Narrativas transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa.

Sánchez-Montes, María José (2019): “Teatro Transmedia: ¿modo o moda?”. En Domingo Sánchez-Mesa, (ed.): Narrativas transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona, Gedisa, pp. 217-228.

Ubersfeld, Anne (1997): La escuela del espectador. Madrid, Asociación de Directores de Escena de España.

Published

2019-09-01

How to Cite

de la Torre Espinosa, M. . (2019). Approach to Transmedia Theatre. "Misántropo", by Teatro Kamikaze. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 7(2), 365–380. https://doi.org/10.37536/preh.2019.7.2.731

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.