Rethinking the Author in Contemporary Literature

Authors

  • Julia E. Negrete Sandoval

DOI:

https://doi.org/10.37536/PREH.2020.8.2.25

Keywords:

Author, Autobiography, Autofiction, Referentiality, Fiction

Abstract

Among the various perspectives from which autobiography and autofiction have been studied, there is no theoretical approach that shows the
difficulties created by one of the main elements of these genres: the author. Recent studies about the author underline the importance of going back to this concept to reevaluate the connections between writers and their work, along with the role it plays in their relationships with the context. Because they create autofigurations, autobiographical genres problematize the creator’s status and, for instance, he/she becomes the center of the conflict between reality and fiction (origin of numerous discussions). For this reason, in this paper I propose an analysis that considers the author as the main focus of the referentiality related to both genres but also –due to its own unstable and fragmented nature– as the source of the paradoxes that taint autobiography and define autofiction.

References

Alberca, Manuel (2007): El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva.

Bajtín, Mijaíl (1982): “Autor y personaje en la actividad estética”. En: Estética de la tradición verbal. Trad. Tatiana Bubnova. México, Siglo XXI.

Amossy, Ruth (2014): “La doble naturaleza de la imagen de autor”. En: Juan Zapata (comp.): La invención del autor: nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial. Medellín, Universidad de Antioquia, pp. 67-84.

Barthes, Roland (1993): El placer del texto. Lección inaugural. Trad. Nicolás Rosa (El placer del texto) y Oscar Tebán (Lección inaugural). México, Siglo XXI.

Barthes, Roland (1975): Roland Barthes par Roland Barthes. París, Seuil.

Bennett, Andrew (2005): The Author. Londres / Nueva York, Routledge.

Casas, Ana (2015): “Desmontando al autor: ironía, parodia y sátira en la narrativa y el cine autoficcionales”, Tropelías, nº. 24, pp. 174-190.

Casas, Ana (2012): “El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual”. En Ana Casas (comp.): La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libros, pp. 9-42.

De Man, Paul (1991): “La autobiografía como desfiguración”, Suplementos Anthropos, nº. 29, pp. 113-118.

Diaz, José-Luis (2016): “Muertes y renacimiento del autor”. En: Aina Pérez Fontdevilla y Meri Torras Francés (eds.): Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Madrid, Arco Libros, pp. 55-77.

Diccionario de la Real Academia Española (2014). 23a ed. Madrid.

Lang, Sabine (2006): “Prolegomenos para una teoría de la narración paradójica”. En Nina Grabe, Sabine Lang y Klaus Meyer-Minnemann (eds.): La narración paradójica. “Normas narrativas” y el principio de la “transgresión”. Madrid, Iberoamericana-Vervuert, pp. 21-47.

Lejeune, Philippe (1994): El pacto autobiográfico y otros estudios. Trad. Ana Torrent. Madrid, Megazul-Endymion.

López García, Dámaso (1993): Ensayo sobre el autor. Barcelona, Júcar.

Loureiro, A. G. (1991): “Problemas teóricos de la autobiografía”, Suplementos Anthropos, nº. 29, pp. 2-9.

Louis, Annick (2013): “Monumento Borges o ¿Qué es hoy un autor?”, Inti: Revista de Literatura Hispánica, nº. 77-78, pp. 237-248. En línea: <http://digitalcommons.providence.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2715&context=inti> [última visita: 15.2.2018].

Ludmer, Josefina (2017): “Literaturas postautónomas”, Ciberletras, nº. 17. En línea: <http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v17/ludmer.htm> [última visita: 30.7.2018].

Maingueneau, Dominique (2016a): “El ethos: un articulador”. En Aina Pérez Fontdevilla y Meri Torras Francés (eds.): Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Madrid: Arco Libros, pp. 131-154.

Maingueneau, Dominique (2016b): Trouver sa Place dans le Champ Littéraire. Paratopie et Creation. París, Academia/L’Harmattan.

Martínez Bonati, Félix (1992): La ficción narrativa (su lógica y ontología). Murcia, Universidad de Murcia.

Meizoz, Jérôme (2013): “‘Escribir, es entrar en escena’: la literatura en persona”, Estudios: Revista de Investigaciones Literarias y Culturales, vol. 42, pp. 253-269. En línea: <http://orbi.ulg.ac.be/handle/2268/202915> [última visita: 23.5.2018].

Meizoz, Jérôme (2014): “Aquello que le hacemos decir al silencio: postura, ethos, imagen de autor”. En Juan Zapata (comp.): La invención del autor: nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial. Medellín, Universidad de Antioquía, pp. 85-96.

Meizoz, Jérôme (2015): Posturas literarias. Puestas en escena modernas del autor. Trad. y pról. Juan Zapata. Bogotá, Universidad de Los Andes, Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Humanidades y Literatura / Ediciones Uniandes.

Meyer-Minnemann, Klaus (2006): “Narración paradójica y ficción”. En Nina Grabe, Sabine Lang y Klaus Meyer-Minnemann (eds.): La narración paradójica. “Normas narrativas” y el principio de la “transgresión”. Madrid/Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, pp. 49-71.

Pérez Fontdevilla, Aina; y Torras Francés, Meri (2016): “Hacia una biografía del concepto de autor”. En Aina Pérez Fontdevilla y Meri Torras Francés (eds.): Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Madrid, Arco Libros, pp. 11-51.

Pérez Fontdevilla, Aina; y Torras Francés, Meri (eds.) (2016): Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Madrid,Arco Libros.

Quin, Alejandro (2014): “Median Reyes: impostura, sujeción y riesgo”. En Juan Zapata (comp.): La invención del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial. Medellín, Universidad de Antioquia, pp. 256-268.

Woodmansee, Martha (1994): “On the Author Effect: Recovering Collectivity”. En Martha Woodmansee y Peter Jaszi (eds.): The Construction of Authorship. Textual Appropiation in Law and Literature. Durham/Londres, Duke University Press.

Yvancos Pozuelo, José María (2012): “‘Figuración del yo’ frente a autoficción”. En Ana Casas (comp.): La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libros, pp. 151-173.

Yvancos Pozuelo, José María (1993): “La frontera autobiográfica”. En: Poética de la ficción. Madrid, Síntesis, pp. 179-226.

Zapata, Juan (comp.) (2014): La invención del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial. Medellín, Universidad de Antioquia.

Zapata, Juan (2011): “Muerte y resurrección del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico del autor”, Lingüística y Literatura, nº. 60, pp. 35-58

Published

2020-09-01

How to Cite

Negrete Sandoval, J. E. . (2020). Rethinking the Author in Contemporary Literature. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 8(2), 463–480. https://doi.org/10.37536/PREH.2020.8.2.25

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.