An Analysis of and from the Gaze in "Largo noviembre de Madrid" and in other Short Stories by Juan Eduardo Zúñiga

Authors

  • Elena Vega-Sampayo The University of Texas Rio Grande Valley
  • José Dávila-Montes The University of Texas Rio Grande Valley

DOI:

https://doi.org/10.37536/PREH.2020.8.2.19

Keywords:

Juan Eduardo Zúñiga, Largo noviembre de Madrid, Gaze, “Ruinas, el trayecto: Guerda Taro”, Readership, Photography

Abstract

This paper proposes an analysis of the short stories in Largo noviembre de Madrid and in other stories in Juan Eduardo Zúñiga’s Spanish Civil War trilogy, with a multidisciplinary approach based on the notion of the gaze –within a Lacanian theoretical framework. The analysis surveys the evident demand that is placed on the readership in the construction of text, a consequence of the author’s elliptical and elusive style. We elaborate an approach in a scopic key that differentiates the uses of ver (to see) and mirar (to look) as elements that articulate the psychological relationships between the characters and, also, that contribute to an immersive reading. In Zuñiga’s stories, a complicit readership is elicited, and things are often “seen” without being looked at, while characters may also look without seeing. Along those lines, the lexical recurrency of ojos (eyes) is analyzed to interpret how the gaze contributes to shaping both the stories’ structure and their endings. Finally, we propose that there is a sort of after-the-fact poetics of the gaze in Zuñiga’s trilogy, as outlined in the central passages of the short tale “Ruinas, el trayecto: Guerda Taro”, in Capital de la Gloria. There, the most accomplished execution of the gaze as a mechanism takes place in the author’s short narrative.

References

Alberti, Rafael (1969): Antología poética. Buenos Aires, Losada.

Andres-Suárez, Irene (2010): El microrrelato español: una estética de la elipsis. Palencia, Menoscuarto.

Beltrán Almería, Luis (2007): “‘Hotel Florida, Plaza del Callao’ y el simbolismo de Juan Eduardo Zúñiga”, Hispanogalia, Anejo II, pp. 91-101.

Beltrán Almería, Luis (2008): El simbolismo de Juan Eduardo Zúñiga. Málaga, Vitel·la.

Bengoa, Aitor (2016): “Zúñiga, el misterio de un fotógrafo olvidado”, El País Semanal, 10 de diciembre. Accesible en <https://elpais.com/elpais/2016/12/10/eps/1481324741_148132.html> [última visita: 10.2.2020].

Calderón Puerta, Aránzazu (2018): “Memoria, olvido y transición histórica en el relato ‘Ruinas, el trayecto: Guerda Taro’ de Juan Eduardo Zúñiga”, Sociocriticism, Institute Internacional de Sociocritique (Universidad de Granada), vol. XXXIII, n.º 1-2, pp. 193-214.

Chambers, Ross; y Godzichm Wlad (1984): Story and Situation: Narrative Seduction and the Power of Fiction. Minneapolis, University of Minnesota Press.

Cogotti, Carla Maria (2016): “Pasión y vida instintiva: la imagen del gato en el cuento ‘10 de la noche, Cuartel del Conde Duque’ de Juan Eduardo Zuniga”, Orillas, n.º 5, pp. 1-10.

Cortázar, Julio (1989 [1962]): “Algunos aspectos del cuento”. En Samuel Gordon (ed.): El tiempo en el cuento hispanoamericano. Antología de ficción y crítica. Ciudad de México, UNAM, pp. 185-203.

Cruz, Juan (2016): “El escritor Juan Eduardo Zúñiga, premio Nacional de las Letras”. El País,25 de noviembre. Accesible en <https://elpais.com/cultura/2016/11/24/actualidad/1479987412_877687.html> [última visita: 25.2.2020].

Derrida, Jacques (1988 [1975]): “The Purveyor of Truth” (traducción del francés al inglés de Alan Bass). En John P. Muller y William Richardson (eds.): The Purloined Poe. Lacan Derrida and Psychoanalytic Reading. Baltimore, John Hopkins, pp. 173-212.

Díaz Navarro, Epicteto (2018): “La representación de la guerra en Capital de la gloria (2003), de Juan Eduardo Zúñiga”, Revista de Filología Románica, n.º 35, pp. 167-176.

Encinar, Ángeles (2008): “Capital de la gloria: la guerra civil española en la narrativa de Juan Eduardo Zúñiga”, Siglo XXI, n.º 6, pp. 161-171.

Evans, Dylan (1996): An Introductory Dictionary of Lacanian Psychoanalysis. Nueva York, Routledge.

Fajardo, Salvador (1990): “Icons of War in Alberti: ‘Madrid-Otoño’”. En Janet Pérez y Wendell Aycock (eds.): The Spanish Civil War in Literature. Lubbock, Texas Tech University Press.

Goñi, Javier (1995): “Juan Eduardo Zúñiga cree que la realidad nunca es transparente y diáfana”, El País, 24 de enero. Accesible en <https://elpais.com/diario/1995/01/24/cultura/790902002_850215.html> [última visita: 26.2.2020].

Jiménez Madrid, Ramón (2006): “Juan Eduardo Zúñiga: un caso”. En: El cuento en Murcia en el siglo XX y otros ensayos. Murcia, Universidad de Murcia.

Johnson, Barbara (1977): “The Frame of Reference: Poe, Lacan Derrida”, Yale French Studies, n.º 55/59. The Question of Reading: Otherwise, pp. 475-575.

Lacan, Jacques (1998 [1973]): “The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis”. En Jacques Alain Miller (ed.) y Alan Sheridan (trad): The Seminar of Jacques Lacan. Book XI. Nueva York, Norton.

Lacan, Jacques (2002 [1956]): “Seminar on ‘The Purloined Letter”. En Bruce Fink (trad.): Écrits. Londres/Nueva York, Norton, pp. 6-48.

Longares, Manuel (2003): “Una charla con Juan Eduardo Zuñiga”, Quimera, n.º 227, pp. 39-40.

Muller, John P. (1988): “Negation in ‘The Purloined Letter’: Hegel, Poe, and Lacan”. En John P. Muller y William Richardson (eds.): The Purloined Poe. Lacan Derrida and Psychoanalytic Reading. Baltimore, John Hopkins, pp. 343-368.

Peloille, Manuelle (2007): “La guerre de Juan Eduardo Zúñiga. La mémoire d’un raopport au monde conflictuel”. En Danielle Corrado y Viviane Alary (eds.): La guerre d’Espagne en héritage: entre mémoire et oubli (de 1975 à nos jours). Clermont-Ferrand, Presses Universitaires Blaise Pascal, pp. 343-353.

Pozuelo Yvancos, José María (2019): “La trilogía de cuentos fantástico-simbólicos de Juan Eduardo Zúñiga”, Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 832, pp. 44-53.

Prados, Israel (2007): “Introducción” y notas al pie de página. En Juan Eduardo Zúñiga: Largo noviembre de Madrid. La tierra será un paraíso. Capital de la gloria. Madrid, Cátedra, pp. 11-98 y ss.

Prados, Israel (2014). “La Guerra Civil de Juan Eduardo Zúñiga: vida latente de ciudad sitiada”, Turia, n.º 109-110, pp. 206-217.

Reina Carmona, Elena; y C. García, Erica (1989): “Open Reading of a closed text: Zuñiga’s ‘Puertas abiertas, puertas cerradas’”. En Yishai Tobin (ed.): From Sign to Text: A Semiotic View of Communication. Amsterdam/Filadelfia, John Benjamins, pp. 235-251.

Sanz Villanueva, Santos (2012): “Historias de una historia: La guerra sin guerra de Juan Eduardo Zúñiga”, Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 739, pp. 25-30.

Sontag, Susan (2006 [1973]): Sobre la fotografía. Traducción del inglés de Carlos Gradini. Ciudad de México, Alfaguara.

Steinman, Ron (2007): “Capa and Taro: Together at Last”, The Digital Journalist, 10 de febrero. Accesible en <http://digitaljournalist.org/issue0710/capa-and-taro-togetherat-last.html> [última visita: 10.3.2020].

Zúñiga, Juan Eduardo (2007): Largo noviembre de Madrid. La tierra será un paraíso. Capital de la gloria. Madrid, Cátedra.

Published

2020-09-01

How to Cite

Vega-Sampayo, E. ., & Dávila-Montes, J. . (2020). An Analysis of and from the Gaze in "Largo noviembre de Madrid" and in other Short Stories by Juan Eduardo Zúñiga. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 8(2), 371–394. https://doi.org/10.37536/PREH.2020.8.2.19

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.