Auto-Fictional Games in Manuel Vilas Fiction

Authors

  • Sonia Gómez Université de Lausanne

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2015.3.1.977

Keywords:

Manuel Vilas, Autofiction, Game, Egodic

Abstract

Manuel Vila’s work, which is a vivid and creative contemporary example of fiction, introduces us with a real laboratory allowing us to study auto-fictional literature. Moreover, a myriad of auto-fictional examples seal undeniably his work. Villa’s humoristic philosophy uses auto-fiction as a basis for a literary game. We will rely on the different theories gathered by Ana Casas in La autoficción. Reflexiones teóricas (2012), we will insist on some concrete cases coming from his fictional work (EspañaMagiaAire NuestroLos Inmortales y El luminoso regalo). Beginning with those novels, we will try to underline the narrative effects coming from the auto-fiction which is based upon two principal plans, the fictional pact and the reading pact established with the reader. Finally, we will talk about a possible reading key (egodic literature, Vicente Luis Mora) in Vila’s work, allowing us to go in depth into his idiosyncrasy (lyrical pact according to A. Rodriguez). Understanding the attention for this stylistic feature is another way to appreciate the work of the aragonese author.

References

Alberca, Manuel (2007): “¿Qué es una autoficción? ¿Existe la autoficción en España? ¿Qué parentesco o parecido le une con la novela autobiográfica? ¿Y con la autobiografía?”, Clarín. Revista de Nueva Literatura. Disponible en <http://www.revistaclarin.com/ tag/manuel-alberca/>. [última visita: 15.07.2014].

Alberca, Manuel (2012): “Las novelas del yo”. En: Ana Casas (ed.): La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libros, pp. 177-209.

Bakhtine, Mikhaïl (1970): L’oeuvre de François Rabelais et la culture populaire au Moyen Âge et sous la Renaissance. París, Tel Gallimard.

Colonna, Vincent (2004): Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch, Tristram.

Gasparini, Philippe (2012): “La autonarración ”. En: Ana Casas (ed.): La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libros, pp. 177-209.

Houellebecq, Michel (2010): La carte et le territoire. París, Flammarion.

Meizoz, Jérôme (2007): Postures littéraires: mises en scène modernes de l’auteur. Essai. Ginebra, Slatkine.

Molero de la Iglesia, Alicia (2000): La autoficción en España. Jorge Semprún, Carlos Barral, Luis Goytisolo, Enriqueta Antolín y Antonio Muñoz Molina. Berlín, Peter Lang.

Mora, Vicente Luis (2006): Pangea. Internet, blogs y comunicación en un mundo nuevo. Sevilla, Fundación José Manuel Lara.

Mora, Vicente Luis (2013): La literatura egódica. El sujeto narrativo a través del espejo. Valladolid, Universidad de Valladolid.

Rancière, Jacques (2000): Le partage du sensible, esthétique et politique. París, La Fabrique.

Ricoeur, Paul (2013): Cinq études herméneutiques. Ginebra, Labor et Fides.

Rodríguez, Antonio (2003): Le pacte lyrique. Configuration discursive et interaction affective. Sprimont, Mardaga.

Sapiro, Gisèle (2014): La sociologie de la littérature. París, La Découverte.

Starobinski, Jean (2001): La relation critique. París, Tel Gallimard.

Vilain, Philippe (2009): L’autofiction en théorie. Chatou, La Transparence.

Vilas Manuel (2005): Resurrección. Madrid, Visor.

Vilas Manuel (2008): España. Barcelona, DVD.

Vilas Manuel (2009): Aire Nuestro. Madrid, Alfaguara.

Vilas Manuel (2010): Amor. Poesía reunida, 1998-2010. Madrid, Visor.

Vilas Manuel (2012): Los Inmortales. Madrid, Alfaguara.

Vilas Manuel (2013): El luminoso regalo. Madrid, Alfaguara.

Published

2015-03-01

How to Cite

Gómez, S. (2015). Auto-Fictional Games in Manuel Vilas Fiction. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 3(1), 155–169. https://doi.org/10.37536/preh.2015.3.1.977

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.