Realism and Theatricality: from Benito Pérez Galdós to Isaac Rosa


Authors

  • Geneviève Champeau Université Bordeaux Montaigne

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.1.656

Keywords:

Realism, Novel, Theatricality, Benito Pérez Galdós, Alfonso Grosso, Isaac Rosa, La de Bringas, El capirote, La mano invisible

Abstract

How did the æsthetics of Realism adapt to the cultural changes that took place from the beginning of the 19th century? A comparative study of three novels produced during three key periods of the realistic Spanish novel —Benito Pérez Galdós' La de Bringas (1884), Alfonso Grosso's El capirote (1964) and Isaac Rosa's La mano invisible —offers some answers. This essay, centered on the concept of theatricality, deals successively with Galdos' grotesque theatricality, Grosso's pathetic theatricality and Rosa's reflexive theatricality. It highlights three corresponding pragmatic strategies based on irony, empathy and distanciation, respectively.

References

Barral, Carlos (1969): “Reflexiones acerca de las aventuras del estilo en la penúltima literatura española”. En: Cuadernos para el diálogo, n.° extra xiv, pp. 39-42.

Barthes, Roland (1957): “Le mythe aujourd’hui”. En: Mythologies. París, Seuil, pp. 191-247.

La Bible de Jérusalem (1973): París, Éditions du CERF.

Bikalo, Stéphane, y Enjelibert, Jean-Paul (eds.) (2012-2013): Dire le travail. Fiction et témoignage. Rennes, La Licorne, Presses Universitaires de Rennes.

Bravo, Federico (1993): “Postures et impostures énonciatives. Notes sur le discours polyphonique”. En: Bulletin Hispanique, t. 95, enero-junio, pp. 59-97.

Brecht, Bertolt (2000): Petit Organon pour le théâtre [1ª ed. alemana: 1948]. En: Écrits sur le théâtre. París, Bibliothèque de la Pléiade, NRF, pp. 353-390.

Ducrot, Oswald (1984): “Esquisse d’une théorie polyphonique de l’énonciation”. En: Le dire et le dit. París, Minuit, pp. 171-233.

Gassier, Pierre (1975): Les dessins de Goya, t. 2. París, Office du Livre, Ediciones Vilo.

Genette, Gérard (1972): Figures III. París, Seuil.

Grosso, Alfonso (1966): El capirote [1ª ed. francesa y rusa: 1964]. México, Joaquín Mortiz.

Hamon, Philippe (1992): “Un discours contraint”. En: Littérature et réalité. París, Seuil, pp. 119-181.

Hamon, Philippe (1996): L’ironie littéraire: essai sur les formes de l’écriture oblique. París, Hachette Supérieur.

Jouve, Vincent (2001): Poétique des valeurs. París, PUF (col. Écritures).

Kronik, John W. (1982): “Benito Pérez Galdós. Introducción”. En: Historia y crítica de la literatura española, t. 5/1. Barcelona, Crítica, pp. 287-310.

Larue, Anne (ed.) (1996): “Avant-propos”. En: Théâtralité et genres littéraires. Poitiers, Publications de la Licorne (Hors série colloques II, UFR Langues Littératures).

Mariniello, Silvestra (1999): Médiation et intermédialité. Montréal, Premier colloque du CRI, Centre de Recherche sur l’intermédialité, Université de Montréal.

Pérez Galdós, Benito (2000): La de Bringas [1ª ed.: 1884], ed. de Alda Blanco y Carlos Blanco Aguinaga. Madrid, Cátedra (col. Letras Hispánicas).

Rico, Eduardo (ed.) (1971): Literatura y política. Madrid, Cuadernos para el diálogo, EDICUSA.

Robin Suleiman, Susan (1983): Le roman à thèse ou l’autorité fictive. París, Seuil.

Rosa, Isaac (2011): La mano invisible. Barcelona, Seix Barral.

Rosa, Isaac (2013): “Entrevista a Isaac Rosa, autor de La mano invisible”. En: Revista HOAC (Hermandad Obrera de Acción Católica), <http://hoac.es/2013/01/02/entrevista-arosa-autor-de-la-mano-invisible/>. Última visita: 15.06.2013.

Roux, Dominique, y Teyssier, Jean-Pierre: Les enjeux de la télé-réalité. París, Economica.

Todorov, Tzvetan (1981): Mikhaïl Bakhtine. Le principe dialogique. París, Seuil.

Ubersfeld, Anne (1996): Les termes clés de l’analyse du théâtre. París, Seuil.

Vernant, Jean-Pierre (1974): Mythe et société en Grèce ancienne. París, Maspero.

Viart, Dominique, y Vercier, Bruno (eds.) (2008): La littérature française au présent [1ª ed.: 2005]. París, Bordas.

Published

2014-03-01

How to Cite

Champeau, G. . (2014). Realism and Theatricality: from Benito Pérez Galdós to Isaac Rosa
. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 2(1), 11-32. https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.1.656

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.