Revisiting Los museos abandonados, a symbolic chronicle of a decomposing world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2023.11.1.1989

Keywords:

Cristina Peri Rossi, Los museos abandonados, The museum as a symbol, Memory, History, Desire, Insubordination

Abstract

This article focuses on three of the four stories gathered in Los museos abandonados, a book published in Montevideo in 1969 and for which Peri Rossi won the “1968 Youth Award” from the Arca publishing house, “Los juegos”, “Un cuento para Eurídice” and “Los refugios” have a stylistic, structural anf thematic unity that the writer herself highlighted at the time on its publication, unity to which is added a similar symbolic charge. The three stories take place in tjhe space of a museum and all three revolve around a couple of characters, one male and one female, who roam the rooms expressing their fury or melancholy. In each of these couples, the female character stands out: two Ariadnes and one Eurydice drawn from myths to give them a new dimension and to serve as a vehicle for new meanings. Through this narrative scaffolding, the stories point to a world in decomposition, on which to reflect urgently to configure other cultural and collective meanings. The article seeks to account for all these particularities, analyzing some significant elements of ecah text, putting them in relation to the whole and valuing issues related to art, memory, history, desire and insubordination.

References

Aguirre, Analhi (2015). Espacio museográfico, género y psicoanálisis en tres novelas de Cristina Peri Rossi. Tesis Doctoral. México, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.

Aínsa, Fernando (1992). “Cristina Peri Rossi: del otro lado de la puerta”, Scriptura, 8-9: 219-227.

Benedetti, Mario (1988). “Cristina Peri Rossi: vino nuevo en odres nuevos”, in Literatura uruguaya. Siglo XX. Montevideo: Arca, 385-389.

Castillo, Debra (1987). “(De)ciphering Reality in ‘Los extraños objetos voladores’”. Letras Femeninas, XIII/1-2: 31-41.

Fariña Busto, María Jesús (2016). “Cuerpos dañados, enfermos, rebeldes. Artistas latinoamericanas”, Daimon Revista Internacional de Filosofía, suplemento 5: 257-267. DOI: https://doi.org/10.6018/daimon/269171

Ferraro-Osorio, María (2009). “En 1968 la mayoría de los uruguayos fuimos jóvenes: o la entrada en disidencia de una generación”, Nuevo Mundo Mundos Nuevos [en línea], Colloques: Conflits dans le monde hispanique. Hétérodoxies, déviances et dissidences. DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.56227

García Gual, Carlos (1983). “Jasón, el héroe que perdió el final feliz”, in Mitos, viajes, héroes. Madrid: Taurus, 77-120.

Golano, Elena (1982). “Soñar para seducir. Entrevista con Cristina Peri Rossi”. Quimera, 25: 47-50.

McDonnell, Anna (2013). Cartografías de lo irreal. Articulaciones de La sociedad del Espectáculo en los textos de Cristina Peri Rossi. Tesis doctoral. Universidad de Buenos Aires.

Medori Castro, Ana Belén (2019). “‘Los extraños objetos voladores’, una axiomática de la desaparición”, in 56 años viviendo con Cristina Peri Rossi, ed. Claudia Pérez y Néstor Sanguinetti. Montevideo: APLU / Universidad de la República, 51-57.

Peri Rossi, Cristina (1968). “El tiempo de los jóvenes”. Marcha, 27 de diciembre: 29.

Peri Rossi, Cristina (1969). Los museos abandonados. Barcelona: Lumen, 1974.

Peri Rossi, Cristina (1979). “Uruguay. Los cumpleaños de la dictadura”, Triunfo, 858 (7 de julio): 36-37.

Peri Rossi, Cristina (1980). “La rebelión de los niños”, in La rebelión de los niños. Barcelona: Seix Barral, 1988: 105-137.

Peri Rossi, Cristina (1981). Indicios pánicos. Barcelona: Bruguera.

Peri Rossi, Cristina (1983). El museo de los esfuerzos inútiles. Barcelona: Seix Barral.

Peri Rossi, Cristina (1988). Cosmoagonías. Barcelona: Laia.

Pitarello, Elide (1983). “Cristina Peri Rossi: ‘Los extraños objetos voladores’ o la disfatta del soggetto”, Studi di letteratura ispano-americana, 13-14: 259-287.

Velasco, Mavel (1988). “Cristina Peri Rossi y la ansiedad de la influencia”, Monographic Review / Revista Monográfica, IV/4: 207-220.

Veljacic, Kildina (2019). “Representaciones de lo femenino en ‘Los juegos’ de Los museos abandonados”, in 56 años viviendo con Cristina Peri Rossi, ed. Claudia Pérez y Néstor Sanguinetti. Montevideo: APLU / Universidad de la República, 155-163.

Published

2023-10-04

How to Cite

Fariña Busto, M. J. (2023). Revisiting Los museos abandonados, a symbolic chronicle of a decomposing world . Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 11(1), 47-62. https://doi.org/10.37536/preh.2023.11.1.1989