Genesis and Poetics of Antonio Pereira's Short Short Stories

Authors

  • Ana Calvo Revilla Universidad CEU San Pablo

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.1.1081

Keywords:

Antonio Pereira, short short story, humor, eroticism, metaficion

Abstract

In this article we analyze the short short stories of Antonio Pereira, a writer who forges his vocation to the brevity in his poetic work and in journalism. Without subjecting himself to the canonical norms and the generic question, the writer breaks the established limits and arrives at the micro-story throughthe condensation of the non-narrative and descriptive components of the prose poem. Within the short narrative this literary genre represents a minimal part in his literary work and is scattered among his books of short stories: Los brazos de la i griega (1982), Picassos en el desván (1991), Relatos sin fronteras (1998), Cuentos de la Cábila (2000) y La divisa en la torre (2007). We study the génesis of his short short stories and the origin of some of the stories that make up his plots, such as some news read in the press in order to deepen in the process of narrative condensation to which Pereira submits the plot through ellipsis to a continuous pruning, which is at the service of the rigor of the composition and the exact word. We define the features that shape Pereira’s style in the writing of short short stories, such as autobiography, metafictional reflections, oral register, culturalism, condensation of the anecdote, the play with generic hybridization, the purification of eroticism and changes of perspective; and we outline the resources through which the writer subverts semantic fields and destabilizes the expected order, such as lyrical condensation, humor, irony, linguistic games and paradox, among others.

References

Alberca, Manuel (2000). La escritura invisible. Testimonios sobre el diario íntimo. Oiartzun: Sendoa.

Andres-Suárez, Irene (ed.) (2012). Antología del microrrelato español (1906-2011). El cuarto género narrativo. Madrid: Cátedra.

Bataille, George (1997). El erotismo. Barcelona: Tusquets.

Blanchot, Maurice (1983). El libro que vendrá. Caracas: Monte Ávila.

Calvo Revilla, Ana (2012). “Delimitación genérica del microrrelato: microtextualidad y micronarratividad”, en Las fronteras del microrrelato. Teoría y crítica del microrrelato español e hispanoamericano, ed. Ana Calvo Revilla y Javier de Navascués. Madrid/ Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 5-36.

Cortázar, Julio (1994). “Algunos aspectos del cuento”, en Obra crítica. Madrid: Santillana.

Cortázar, Julio (1969). “Del cuento breve y sus alrededores”, en Último round. México: Siglo XXI.

Díez, Luis Mateo (2008). “Ideas, medidas, historias”, en La era de la brevedad. El microrrelato hispánico, ed. Irene Andres-Suárez y Antonio Rivas. Palencia: Menoscuarto, 531-535.

Díez Navarro, Epicteto, y José Ramón González (2002). El cuento español en el siglo XX. Madrid: Alianza.

Encinar, Ángeles, y Anthony Percival (eds.) (1993). Cuento español contemporáneo. Madrid: Cátedra.

Fernández Ferrer, Antonio (ed.) (1990). La mano de la hormiga. Los cuentos más breves del mundo y de las literaturas hispánicas. Madrid: Fugaz.

Gamoneda, Antonio (1997). El cuerpo de los símbolos. Madrid: Huerga & Fierro.

Genette, Gerard (1972). Figures III. París: Seuil.

Gómez Trueba, Teresa (2012). “Entre el libro de microrrelatos y la novela fragmentaria: un nuevo espacio de indeterminación genérica”, en Las fronteras del microrrelato. Teoría y crítica del microrrelato español e hispanoamericano, ed. Ana Calvo Revilla y Javier de Navascués. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 37-52.

González Bermejo, Ernesto (1986). Revelaciones de un cronopio: conversaciones con Cortázar. Buenos Aires: Contrapunto.

González Boixo, José Carlos (2004). “Introducción”, en Antonio Pereira. Recuento de invenciones. Madrid: Cátedra, 13-77.

Gullón, Ricardo (1991). “Picassos en el desván. Antonio Pereira”, ABC, 23 de febrero.

Howe, Irving, e Iliana Wiener Howe (eds.) (1983): Short Shorts. An Anthology of the Shortest Stories. Nueva York: Bantam Books.

Hutcheon, Linda (1984). Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox. Nueva York / Londres: Methuen.

Lagmanovich, David (2006). El microrrelato. Teoría e historia. Palencia: Menoscuarto.

Lejeune, Phillippe (1996). El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion.

Martínez, José Enrique (2010). “El poeta que canta y cuenta y el narrador de historias”, en Voces del Noroeste, ed. José Enrique Martínez. León: Eolas, 111-158.

Martínez García, Francisco (1982). “Antonio Pereira”, en Historia de la Literatura Leonesa. León: Everest, 997-1017.

Merino, José María (2012). Cuento popular y cuento literario. León: Universidad de León / Fundación Pereira.

Mora, Gabriela (1983). En torno al cuento: de la teoría general y de su práctica en Hispanoamérica. Buenos Aires: Danilo Vergar.

Mora, Carmen de (2012). “El microrrelato intercalado y la metaficción en Respiración artificial y Nocturno de Chile”, en Las fronteras del microrrelato. Teoría crítica del microrrelato español e hispanoamericano, ed. Ana Calvo Revilla y Javier de Navascués. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert, 193-206.

Navascués, Javier de (2019). “Minificción digital y escritura autobiográfica: del diario al blog”, en Epifanías de la brevedad. Microformas literarias y artísticas en la red, ed. Ana Calvo Revilla. Madrid: Visor, 231-249.

Pereira, Antonio (1964). El regreso. Madrid: Adonais.

Pereira, Antonio (1966). Del monte y los caminos. Barcelona: El Bardo.

Pereira, Antonio (1967). Una ventana en la carretera. Barcelona: Rocas.

Pereira, Antonio (1969). Cancionero de Segres. Madrid: Oriens.

Pereira, Antonio (1972). Dibujo de figura. Barcelona: El Bardo.

Pereira, Antonio (1976). El ingeniero Balboa y otras historias civiles. Madrid: Magisterio Español.

Pereira, Antonio (1978). Historias veniales de amor. Barcelona: Plaza & Janés.

Pereira, Antonio (1982). Los brazos de la i griega. Gijón: Noega.

Pereira, Antonio (1985). Reseñas y confidencias. Breviarios de la calle del pez. León: Diputación de León.

Pereira, Antonio (1988). El síndrome de Estocolmo. Barcelona: Mondadori.

Pereira, Antonio (1989). Cuentos para lectores cómplices. Madrid: Espasa Calpe.

Pereira, Antonio (1991a). Relatos de andar el mundo. Madrid: Biblioteca del periódico El Sol.

Pereira, Antonio (1991b). Picassos en el desván. Barcelona: Mondadori.

Pereira, Antonio (1994). Las ciudades de Poniente. Madrid: Anaya & Mario Muchnik.

Pereira, Antonio (1995). “Reflexiones de un escritor de cuentos”, en Actas del Congreso Internacional de escritores castellano-leoneses, hispanoamericanos y portugueses, ed. Gonzalo Santoja. Valladolid: Sociedad V centenario del Tratado de Tordesillas, 167-170.

Pereira, Antonio (1997). Crónicas de Villafranca. León: Diputación de León.

Pereira, Antonio (1998). “Confesiones del autor”, en Relatos sin fronteras. Junta de Castilla y León / Consejería de Educación y Cultura, 7-9.

Pereira, Antonio (1999a). Me gusta contar. Barcelona: Mario Muchnik.

Pereira, Antonio (1999b). “Cuento de los dos narradores”, en Cuentos del Medio Siglo. Barcelona: Espasa Calpe, 9-10.

Pereira, Antonio (2000). Cuentos de la Cábila. León: Edilesa.

Pereira, Antonio (2006). Meteoros. Poesía, 1962-2006. Madrid: Calambur.

Pereira, Antonio (2007). La divisa en la torre. Madrid: Alianza.

Pereira, Antonio (2012). Todos los cuentos. Prólogo de Antonio Gamoneda. Madrid: Siruela.

Pereira, Antonio (2019). Oficio de mirar. Andanzas de un cuentista, 1970-2000. Madrid: Pre-Textos.

Pratt, M. Louise (1981). “The Short Story: The Long and the Short of it”, Poetics, 10.3/3: 175-194.

Quiroga, Horacio (1970). Obras inéditas y desconocidas: sobre literatura. Montevideo: Arca.

Romera Castillo, José, y Francisco Gutiérrez Carbajo (eds.) (2001). El cuento en la década de los noventa. Madrid: Visor.

Rosell, María (2009). “Autobiografías mínimas: la invención del yo en una página”, en Narrativas de la postmodernidad. Del cuento al microrrelato, ed. Salvador Montesa. Málaga: Aedile, 471-482.

Rubio, David (2017). “La faceta periodística de Antonio Pereira”, Siglo XXI, Literatura y cultura españolas, 17:1-11.

San Vicente, Ricardo (2018). “Relatos, de Anton Chéjov”, en La literatura admirable. De Génesis a Lolita, ed. Jordi Llovet. Barcelona: Pasado & Presente, 472-481.

Sanz, Ignacio (2012). “Todos los cuentos, Antonio Pereira”, Blog La tormenta en un vaso. <http://latormentaenunvaso.blogspot.com/2012/11/todos-los-cuentos-antoniopereira.html> [última visita: 17 de enero de 2020].

Sanz Villanueva, Santos (2001). “Relato y biografía”, Revista de Libros, 52: 44.

Varga Llamazares, Raquel de la (2018). “La ficción hiperbreve de Antonio Pereira”, Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción, 5: 106-115.

Vargas Llosa, Mario (2004). “Prologo”, en Julio Cortázar. Cuentos completos/1 (1945-1966). Madrid: Alfaguara, 3-26.

Waugh, Patricia (1984). Metafiction: the theory and practice of self-conscious fiction. Londres / Nueva York: Methuen.

Published

2021-03-01

How to Cite

Calvo Revilla, A. (2021). Genesis and Poetics of Antonio Pereira’s Short Short Stories. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 9(1), 25–46. https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.1.1081

Issue

Section

Miscellaneous