Evil Presences in Contemporary Spain: Film Noir by Enrique Urbizu

Authors

  • María Pilar Rodríguez Universidad de Deusto

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.932

Keywords:

Urbizu, Film Noir, Evil, Ethical Commitment, Social Denunciation

Abstract

This article explores the particular approach to film noir by Enrique Urbizu through an analysis of the presences of evil in contemporary Spanish society as projected in Box 507 (2002) and No rest for the wicked (2011). Based on the theory by Hanna Arendt on the “banality of evil” for the analysis of the first film and up readings of Jean Baudrillard and Zymungt Bauman for the second, this text studies the sense of ethical commitment and social responsibility in the works by Urbizu. The exposition of a corrupt and dysfunctional social system is the background for a desolated human landscape in which individual intervention is the only option.

References

Alarcón, Tonio (2011): “Enrique Urbizu: el género como figura de estilo”, Dirigido por. Revista de Cine, n.º 415, pp. 42-49.

Arce, José (2011): “Enrique Urbizu, director de No habrá paz para los malvados: Vivimos una época aterradora”, <http://noticias.labutaca.net/enrique-urbizu-director-de-nohabra-paz-para-los-malvados-vivimos-una-epoca-aterradora/> [última visita: 15.05.2015].

Argüelles, Manu (2011): “A la caza. No habrá paz para los malvados”, <http://www.elespectadorimaginario.com/pages/octubre-2011/criticas/no-habra-paz-para-los-malvados.php> [última visita: 27.05.2015].

Arendt, Hannah (1994): Eichmann in Jerusalem: A report on the banality of evil. Nueva York, Pneguin.

Baudrillard, Jean (1991): La transparencia del mal. Ensayo sobre los fenómenos extremos. Barcelona, Anagrama.

Bauman, Zygmunt (2007): Miedo líquido. Barcelona, Paidós.

Davies, Ann (2007): “Spanish Neo-Noir”. En Andrew Spicer (ed.): European Film Noir. Manchester, Manchester UP , pp. 210-35.

Heredero, Carlos (1997): “Cuando la sustancia es el mal. Gánsteres, criminales y mujeres fatales en el cine negro”, Academia, 18, abril.

Heredero, Carlos, y Santamarina, Antonio (2003): Enrique Urbizu. La imagen esencial. San Sebastián, Filmoteca Vasca.

Herrero, Carmen (2007): “Paisajes urbanos y ‘no lugares’ en el thriller español contemporáneo: Fausto 5.0 y La caja 507”, Romance Studies, vol. 25, n.º 2, pp. 137-149.

Hurtado, José Antonio (2003): “Sombras de sospecha (Notas sobre la maldad en el cine negro)”. En Vicente Domínguez (coord.): Imágenes del mal. Ensayos de cine, filosofía y literatura sobre la maldad. Madrid, Valdemar, pp. 239-255.

González, Santiago (2003): “Las raíces del mal. El esquema de Platón”. En Vicente Domínguez (coord.): Imágenes del mal. Ensayos de cine, filosofía y literatura sobre la maldad. Madrid, Valdemar, pp. 179-206.

Medina, Elena (2000): Cine negro y policíaco español de los años cincuenta. Barcelona, Laertes.

Mira, Alberto (2000): “Transformations of the Urban Landscape in Spanish Film Noir”. En Myrto Konstantarakos (ed.): Spaces in European Cinema. Exeter, Intellect, pp. 124-37.

Rodríguez, María Pilar (2013): “No habrá paz para los malvados. Presencias líquidas del mal”. En: Historia, memoria y sociedad en el género negro. Literatura, cine, televisión y cómic. Santiago de Compostela, Andavira, pp. 389-395.

Sánchez Barba, Francesc (2007): Brumas del Franquismo. El auge del cine negro español (1950-1965). Barcelona, Universitat de Barcelona.

Sánchez Zapatero, Javier, y Marcos Ramos, María (2014): “La representación de la sociedad en el cine negro: Enrique Urbizu y La caja 507”, Tonos digital, n.º 27. Disponible en <https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/40433/1/La%20representaci%C3%B3n%20de%20la%20sociedad%20en%20el%20cine%20negro. pdf> [última visita: 26.05.2015].

Sánchez Zapatero, Javier (2015): “La consolidación de un género: el cine negro español”, Cuadernos de ALDEEU. Número especial: Cine español y latinoamericano, n.º 29, pp. 32-58.

Schrader, Paul (1996): “Notes on Film Noir”. En Adam Silver y James Ursini (eds.): Film Noir Reader. Nueva York, Limelight, pp. 53-63.

Spicer, Andrew (2010): Historical Dictionary of Film Noir. Plymouth, The Scarecrow Press.

Stone, Rob (2007): “Spanish Film Noir”. En Andrew Spicer (ed.): European Film Noir. Manchester, Manchester UP , pp.185-209.

Urbizu, Enrique (2008): “Delito, violencia y puesta en escena”. En Àlex Martín Escribà y Javier Sánchez Zapatero (eds.): Palabras que matan: Asesinos y violencia en la ficción criminal. Córdoba, Almuzara, pp. 217-229.

Urbizu, Enrique (2011): Entrevista a Enrique Urbizu. Universidad Carlos III (Getafe), 5 de octubre. Disponible en <http://www.youtube.com/watch?v=ONL E-9LHQRg> [última visita: 9.05.2015].

Zimbardo, Philip (2007): The Lucifer Effect. Understanding how good people turn evil. Nueva York, Random House.

Published

2016-03-01

How to Cite

Rodríguez, M. P. (2016). Evil Presences in Contemporary Spain: Film Noir by Enrique Urbizu. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 4(1), 139–155. https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.932

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.