BALLET IN THE VICEROYALTY OF NEW SPAIN DURING THE SECOND HALF OF THE EIGHTEENTH CENTURY

Authors

  • Maya Ramos Smith Centro Nacional de Investigación Teatral México

DOI:

https://doi.org/10.37536/quodlibet.2022.78.2033

Keywords:

New Spain, Coliseo de México, theatrical dance, ballet, choreography, dancers, repertoire, viceroy

Abstract

During the second half of the eighteenth century, theatrical dance flourished in New Spain, and in the last quarter of the century, ballet was introduced and was met an enthusiastic reception. With international influences, its tradition was established thanks to close contact with the Teatro Italiano of Cádiz and the Teatro de los Caños del Peral of Madrid, where ballet experienced a brilliant period under the guidance of distinguished Noverre disciples.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivo General de la Nación: Ayuntamientos, caja 5909; Historia, vols. 473, 478 y 479; Judicial, vol. 32.

Archivo Histórico del Instituto Nacional de Antropología e Historia: Colegio de San Gregorio, vols. 152 y 153.

Basso, Alberto. I Mozart in Italia: cronistoria dei viaggi, documenti, lettere, dizionario dei luoghi e delle persone. Roma: Accademia Nazionale di Santa Cecilia, 2006.

Biblioteca Nacional, Fondo Reservado: Asuntos de Teatro, vols. 1411, 1412 y 1413; Colección Lafragua, vol. 247.

Camastra, Caterina. «Miseria e nobiltà. Percepciones y decepciones de un bailarín italiano en la Nueva España». Relaciones Estudios de Historia y Sociedad 3, n.º150 (2017): 175-213.

Catalogo de’ Libretti Italiani al 1800, Milano, Biblioteca Nazionale. 18 vols., s.f. Mecanoscrito en New York Public Library, Music Division, vol. XVI.

Centro de Estudios de Historia de México Carso, Colección Maria y Campos.

Cotarelo y Mori, Emilio. Origen y establecimiento de la ópera en España. Madrid: Tipografía de la Revista de Archivos, Biblioteca y Museos, 1917.

Diario de Madrid, 1790 y 1793.

Diario de México, 1805.

D’Ors, Miguel. «Representaciones dramáticas en la Pamplona del siglo XVIII». Principe de Viana 35, n.º 134-135 (1974): 281-315.

Favart, Charles-Simon. Ninette à la Cour, comédie en 3 actes et en vers, mêlée d’ariettes. Oeuvres choisies de Favart, tome second. París: Didot (1812): 1-75.

Gómez, José. Diario curioso de México de D. José Gómez, Cabo de Alabarderos. Manuscritos, 1687 y 1691 en la Biblioteca Nacional, Fondo Reservado.

Guest, Ivor. The Ballet of the Enlightenment. The Establishment of the Ballet d’Action in France, 1770-1793. Londres: Dance Books, 1996.

Highfill, Philip, Kalman A. Burnim y Edward A. Langhans. A Biographical Dictionary of Actors, Actresses, Musicians, Dancers, Managers and other Stage Personnel in London, 1660-1800, vol. 5. Carbondale y Edwardsville: Southern Illinois University Press, 1978.

Indice de’ Spettacoli Teatrali 1764-1804. Milán, P. Agnelli, G.B. Bianchi et al, 1767-1793.

Lohmann Villena, Guillermo. El arte dramático en Lima durante el Virreinato. Madrid: Escuela de Estudios Hispano-Americanos de la Universidad de Sevilla, 1945.

Medina, Juan. El desertor: Bayle pantomimo tragi-cómico en tres actos de la composición de M[onsieur] Dauverbal, Maestro de Bayles de la Academia Real de Música, Inspector de la Escuela de Bayle de S.M. Christianísima. Dispuesto por el señor Juan Medina. Que se ha de ejecutar en el Coliseo de los Caños del Peral de Madrid en este año de 1790 que a beneficio de los Reales hospitales administra la Real Junta de su Gobierno. Madrid: Imprenta de González, 1790, 21 pp. Biblioteca Nacional de España, Sala Cervantes.

El Noticioso General, 1820.

Ramos Smith, Maya. La danza teatral en México durante el virreinato (1521-1821). México: Conaculta, INBA, Escenología, 2013.

Sasportes, José. Historia da dança em Portugal. Lisboa: Fundaçāo Calouste Gulbenkian, 1970.

Teuber, Oskar. Geschichte des Prager Theaters. 3 vols. Praga: Haase, 1883-1888.

Wiel, Taddeo. I teatri musicali veneziani del Settecento. Venecia: Visentini, 1897.

Published

2023-05-04

Issue

Section

Monographic

Categories