Narconovela and Society: Narrating the Crime in a Post-Political Reality

Authors

  • Adriana Sara Jastrzębska Uniwersytet Bielsko-Biała

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.924

Keywords:

Colombian Fiction, Narconovela, Crime Fiction, Drug Trafficking, Drugs, Capitalism Gore

Abstract

In every phase of its development, the crime fiction, describing the violation of the rules, paradoxically often confirm and reinforce their validity. The narconovela also proves to be the result of a very specific social reality and a particular historical moment. The aim of the article is to characterize this modality of crime fiction, reaching for examples of Colombian and Mexican narrative. The narconovela that was born in a post-political reality of globalized capitalism gore, handling deep anomie combined with revolutionary and utopist discourses, at the same denies three pillars on which base (or declare to base) the contemporary societies: the state and the law as guarantors of security, a common system of values that serve as a source of legislation and the vision of balanced development within the established legal system.

References

Álvarez Gardeazábal, Gustavo (2002): Comandante Paraíso. Bogotá, Grijalbo.

Berardi, Franco (2010): “Splatterkapitalismus. La cara criminal del capitalismo contemporáneo”. En: Generación Post-Alfa. Patologías e imaginarios en el semiocapitalimo. Buenos Aires, Tinta Limón, pp. 119-130.

Berger, Peter L., y Luckmann, Thomas (2003): La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Amorrortu.

Durkheim, Émile (1998): El suicidio. Buenos Aires, Grupo Editorial Tomo.

Fonseca, Alberto (2009): Cuando llovió dinero en Macondo: literatura y narcotráfico en Colombia y México. Tesis doctoral inédita. University of Kansas. Disponible en https://kuscholarworks.ku.edu/bitstream/handle/1808/5646/Fonseca_ku_0099D_10395_DATA_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y [última visita: 20.12.2015].

Forero Quintero, Gustavo (2009): “La novela de crímenes en Colombia a partir de la teoría de la anomia: el caso de Comandante Paraíso de Gustavo Álvarez Gardeazábal”, Lingüística y Literatura, n.º 55, pp. 72-85.

García Díaz, Teresa (2011): “El narco como telón de fondo: Fiesta en la madriguera”, Amerika, n.º 4. Disponible en <http://amerika.revues.org/2171> [última visita: 13.06.2015].

Herrera, Yuri (2010): Trabajos del reino. Cáceres, Periférica.

Jaramillo Agudelo, Darío (1995): Cartas cruzadas. Bogotá, Alfaguara.

Lemus, Rafael (2005): “Balas de salva: notas sobre el narco y la narrativa mexicana”, Letras libres, vol. 7, n.º 81, pp. 39-44.

Mendoza, Mario (2010): Scorpio City. Bogotá, Seix Barral.

Montt, Nahum (2005): El eskimal y la mariposa. Bogotá, Alfaguara.

Noguerol Jiménez, Francisca (2006): “Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino”, Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, n.º 15. Disponible en <http://www.lehman.edu/faculty/guinazu/ciberletras/v15/noguerol.html> [última visita: 15.06.2015].

Parra, Eduardo Antonio (2005): “Norte, narcotráfico y literatura”, Letras libres, vol. 7, n.º 83, pp.60-61.

Piglia, Ricardo (1990): “Sobre el género policial”. En: Crítica y ficción. Buenos Aires: Siglo Veinte / Universidad Nacional del Litoral, pp. 59-62.

Reguillo, Rossana (2011): “La narco máquina y el trabajo de la violencia: Apuntes para su decodificación”, E-misférica. Revista electrónica del Instituto de Performance de New York University, vol. 8, n.º 2, pp. 1-17. Disponible en <http://hemisphericinstitute.org/hemi/es/e-misferica-82/reguillo> [última visita: 10.12.2015].

Rincón, Omar (2013): “Todos llevamos un narco adentro-un ensayo sobre la narco/cultura/telenovela como modo de entrada a la modernidad”, MATRZes, vol. 7, nº 2, pp. 01-33. Disponible en <http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/viewFile/69414/71991> [última visita: 30.06.2015].

Romero Montaño, Luz Mireia (2007): “Raíces históricas de la toma de posición fatalista en la nueva novela policíaca colombiana”, Asian Journal of Latin American Studies, vol. 20, n.º 4, pp. 199-225.

Valencia, Sayak (2010): Capitalismo gore. Barcelona, Melusina.

Vallejo, Fernando (2002): La Virgen de los sicarios. Bogotá, Alfaguara.

Villalobos, Juan Pablo (2010): Fiesta en la madriguera. Barcelona, Anagrama.

Published

2016-03-01

How to Cite

Jastrzębska, A. S. (2016). Narconovela and Society: Narrating the Crime in a Post-Political Reality. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 4(1), 63–83. https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.924

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.