Poetics of multimodal storytelling in Cuerpos del delito, by Antonio Altarriba and Sergio García

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2023.11.1.1509

Keywords:

Fusion Text, Multimodality, Illustration, Detachability, Reading

Abstract

This article stems from the concept of fusion text (Evans) and multimodal discourse in order to study the formal features of the book by Antonio Altarriba and Sergio García, Cuerpos del delito published in 2017. In this particular fusion text we can see different discursive levels, which have different ways of textual cohesion that demand, in turn, different ways of reading. The text is based on repetitions, symmetries and the use of tobacco as leitmotiv; on the graphic level, Sergio García puts into practice his theoretical ideas about multilinear narratives and container of stories. The singularity of this book comes from the idea that its components can be detachable but, in fact, are harmonically bound together in a complementary way in order not to produce redundant repetitions. Sergio García’s illustrations, that are embedded in Antonio Altarriba’s text, act as a bridge between the two discursive levels assuming a new structural function.

 

References

Alexie, Sherman (2009). El diario completamente verídico de un indio a tiempo parcial [2007]. Madrid: Siruela.

Altarriba, Antonio (2016). “Entrevista con Gerardo Vilches”, in El guion del cómic, ed. Gerardo Vilches. Barcelona: Diminuta Editorial, 51-82.

Altarriba, Antonio y Sergio García (2017). Cuerpos del delito. Por el humo se sabe dónde está el fuego. Madrid: Dibbuks.

Baena, Francisco (2018). “El cómic de exposición”, in Viñetas desbordadas, ed. Sergio García, Max y Ana Merino. Granada: Centro José Guerrero, 1-31.

Beckett, Sandra L. (2012). Crossover Picturebooks: A Genre for All Ages. Nueva York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203154038

Kress, Gunter y Teo Van-Leeuwen (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication. Londres: Hodder Arnold.

Kress, Gunter (2003). Literacy in the New Media Age. Londres / Nueva York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203299234

Dunn, Maggie y Ann Morris (1995). The Composite Novel. The Short Story Cycle in Transition. Nueva York / Toronto: Twayne Publishers / Maxwell Mcmillan.

Eisner, Will (2008). Contrato con Dios. Ansia de vivir. La Avenida Dropsie [2006]. Barcelona: Norma Editorial.

Esquivel, Laura (1995). La ley del amor. Barcelona: Plaza y Janés.

Evans, Janet (2015). “Fusion Text- the New Kid on the Block: What Are They and Where Have they Come from?”, in Challenging and Controversial Picturebooks, ed. Janet Evans. Londres / Nueva York: Routledge, 97-129.

Forceville, Charles (2009). “Non-Verbal and Multimodal Metaphor in a Cognitivist Framework”, in Multimodal Metaphor, ed. Charles J. Forceville y Enrique Urios-Aparisi. Berlín / Nueva York: De Gruyter, 19-42. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110215366

García Jorge y Fidel Martínez (2017). Cuerda de presas [2005]. Bilbao: Astiberri.

García, Sergio (2000). Sinfonía gráfica. Variaciones en las unidades estructurales y narrativas del cómic. Barcelona: Glénat.

García, Sergio (2017). “El contenedor de historias: una narración multilineal en un espacio gráfico expansivo”, in Ideas visuales. Investigación basada en artes e investigación artística, ed. Ricardo Marín Viadel y Joaquín Roldán Ramírez. Granada: Universidad de Granada, 240-251.

García, Sergio y José Manuel Trabado (2021): “Ilustración conceptual y relato secuencial: la adaptación de Alicia en el País de las Maravillas”, in Lenguajes gráfico narrativos. Especificidades, intermedialidades y teorías gráficas, ed. José Manuel Trabado. Gijón: Trea, 325-341.

Gloeckner, Pohebe (2007). Diario de una adolescente. Barcelona: La Cúpula.

Groensteen, Thierry (2011). Bande dessinée et narration. Système de la bande dessinée 2. París: Presses Universitaires de France.

Guijarro Lasheras, Rodrigo (2019). “La multimodalidad en la narrativa española”, Signa, 28, pp. 747-780. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25093

Hallet, Wolfgang (2009). “Multimodal Novel. The Integration of the Modes and Media in Novelistic Narration”, in Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research, ed. Sandra Heinen y Roy Sommer. Berlín / Nueva York: De Gruyter, 129-153. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110222432.129

Hallet, Wolfgang (2015). “Non-Verbal Semiotic Modes and Media in Multimodal Novel”, in Handbooks of Intermedialty: Literature – Imagen –Sound-Music, ed. Sandra Heinen y Roy Sommer. Berlín/Boston: De Gruyter, 637-651. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110311075-036

Ingram, Forrest (1971). Representative Short Story Cycles of the Twentieth Century. Studies in a Literary Genre. La Haya / París: Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110888546

López Pérez, Nuria y Asunción Lozano Salmerón (2015). Jaén: Museo Provincial de Jaén.

Martínez Moro, Juan (2004). La ilustración como categoría. Una teoría unificada sobre arte y conocimiento. Gijón: Trea.

Miñana, Luisa (2021). Las hipnopómpicas. Alcorcón: Kaótica Libros.

Odmunsen, Ase Marie (2014). “Picturebooks for Adults”, in Picturebooks. Representations and Narration, ed. B. Kümmerling-Meibauer. Londres / Nueva York: Routledge, 17-35.

Odmunsen, Ase Marie (2015). “Who Are these Picturebooks for? Controversial and the Question of Audience”, in Challenging and Controversial Picturebooks, ed. Janet Evans. Nueva York: Routledge, 71-93.

Odmunsen, Ase Marie (2018). “Picturebooks for Adults”, in The Routledge Companion to Picturebooks, ed. Bettina Kümmerling-Meibauer. Londres / Nueva York: Routledge, 220-230. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315722986-23

Rey Cabero, Enrique del (2021). (Des)montando el libro. Del cómic multilineal al cómic objeto, León: Universidad de León (col. Grafikalismos, 10).

Selznick, Brian (2007). La invención de Hugo Cabret, Madrid: SM.

Selznick, Brian (2012). Maravillas [2011]. Madrid: SM.

Toolan, Michael (2010). “Electronic Multimodal Narratives and Literary Form”, in New Perspectives on Narrative and Multimodality, ed. Ruth Page. Nueva York / Londres: Routledge, 127-141.

Trabado Cabado, José Manuel (2013). “La novela gráfica en el laberinto de los formatos del cómic”, in La novela gráfica. Poéticas y modelos narrativos, ed. José Manuel Trabado Cabado. Madrid: Arco Libros, 11-61.

Varillas, Rubén (2009). La arquitectura de las viñetas. Texto y discurso en el cómic. Sevilla: Viaje a Bizancio Ediciones.

Published

2023-10-04

How to Cite

Trabado Cabado, J. M. (2023). Poetics of multimodal storytelling in Cuerpos del delito, by Antonio Altarriba and Sergio García. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 11(1), 193-216. https://doi.org/10.37536/preh.2023.11.1.1509