Attitudes of students of immigrant origin to a minority language in Spain.

Authors

  • Isabel Hevia Artime Universidad de Oviedo
  • Xosé Antón González Riaño Universidad de Oviedo
  • Patricia Albá García Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.37536/LYM.12.2.2020.1027

Keywords:

minority language, linguistics attitudes, cultural diversity, immigrant students, Asturian.

Abstract

The school environment is a privileged area for conducting sociolinguistic studies, mainly since it incorporates the  characteristics of the society to which it belongs. In this sense, this research includes the results of a study that analyzes the linguistic attitudes of a group of 123 school children towards the traditional and minority language of the Principality of Asturias (Asturian or Asturian language) as well as the official language (Spanish). Through a questionnaire it is found that these young people manifest a positive attitude  towards both languages, finding attitudinal differences according to the origin of the students and other sociolinguistic variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport, Gordon. 1935. “Attitudes”. En A Handbook of Social Psychology, ed. por Carl

Murchison, 98-844. Worcester: Clark University Press.

Almeida, Manuel y Carmelo Vidal. 1995. “Variación socioestilística del léxico: un estudio

contrastive”. Boletín de Filología, 35. 49-65.

Appel, René y Pieter Muysken. 1996. Bilingüismo y contacto de lenguas. Barcelona: Ariel.

Baker, Colin. 1992. Attitudes and Language. Clevedon: Multilingual Matters.

Breckler, Steven. 1984. “Empirical validation of affect, behavior and cognition as distinct

components of attitudes”. Journal of Personality and Social Psychology, 47:6. 1191- 1205.

Consejería de Educación y Ciencias del Principado de Asturias (2015). Alumnáu en

Llingua Asturiana. (Informe inédito). Oviedo: Consejería de Educación y Ciencias

del Principado de Asturias.

Ehala, Martin y Katrin Niglas. 2006. “Language Attitudes of Estonian Secondary School

Students”. Journal of Language, Identity, and Education, 5:3. 209-227.

Esteban, Maria del Carmen y Farah Mohamed Chaib. 2014. “El valor predictivo de las

actitudes lingüísticas en la Educación Primaria en una comunidad de habla: El caso de

los hablantes de dariya en Ceuta”. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos,

1-15.

García-Marcos, Francisco. 2015. Sociolingüística. Madrid: Síntesis.

Gardner, Robert y Peter MacIntyre. 1993. “A student’s contribution to Second Language

Learning: Part II, Affective Factors”. Language Teaching, 26. 1-11.

González, Xosé Antón. 2001. “Actitúes sociollingüístiques del alumnáu de Secundaria

n’Asturies”. Lletres Asturianes, 78. 7-27.

González, Xosé Antón. 2002. Manual de Sociollingüística. Uviéu: Academia de la Llingua

Asturiana.

González, Xosé Antón, Isabel Hevia y Alberto Fernández. 2013. “Language Attitudes of

Asturian Students in the Area of Navia-Eo”. Language and Intercultural

Communication, 13:4. 450-469.

Hamers, Josiane y Michel Blanc. 1983. Bilingualité et Bilinguisme. Bruxelles: Mardaga.

Heining-Boynton, Audrey y Thomas Haitema. 2007. “A Ten-year Chronicle of Student

Attitudes towards Foreign Language in the Elementary School”. The Modern

Language Journal, 91:2. 149-168.

Hevia, Isabel. 2018. Los jóvenes y la lengua asturiana. Avance de resultados. Oviedo:

Academia de la Llingua Asturiana.

Huguet, Ángel. 2001. “Lenguas en contacto y educación: influencia del prestigio de las lenguas

en las actitudes lingüísticas de los escolares”. Revista de Educación, 326. 355-371.

Huguet, Ángel y Xosé Antón González. 2004. Actitudes lingüísticas, lengua familiar y

enseñanza de la lengua minoritaria. Barcelona: Horsori.

Huguet, Ángel, Cecilio Lapresta y José María Madariaga. 2008. “A study on language attitudes

towards regional and foreign languages by schoolchildren in Aragon, Spain”.

International Journal of Multilingualism, 5:4. 275–293.

Huguet, Ángel y Enric Llurda. 2001. “Language Attitudes of School Children in Two

Catalan/Spanish Bilingual Communities”. International Journal of Bilingual

Education and Bilingualism, 4:4. 267-282.

Huguet, Ángel y Judit Janés. 2005. “Niños inmigrantes en sociedades bilingües. Las actitudes

ante las lenguas por parte de los escolares recién llegados a Cataluña”. Cultura

& Educación, 17:4. 309-31

Huguet, Ángel y Jordi Suils. 1998. Contacte entre llengües i actituds lingüístiques.

Barcelona: Horsori.

Ibáñez, Tomas (coord.). 2004. Introducción a la psicología social. Barcelona: Editorial UOC.

Ibarraran, Amaia, David Lasagabaster y Juan Manuel Sierra. 2008. “Multilingualism and

Language Attitudes: Local Versus Immigrant Students’Perceptions”. Language

Awareness, 17:4. 326-341.

ICSLRA 2004. Informe y recomendaciones sobre la lengua asturiana. Lieja: International

Committee for the Safeguarding of Linguistic Rights in Asturies/Association

Internationale pour la Défense des Langues et Cultures Menacées.

INE (Instituto Nacional de Estadística). 2016. Continuos Register Statistics. Recuperado

el 15 de abril de 2016 from http://www.ine.es

Janés, Judit. 2006. “Las actitudes hacia las lenguas y el aprendizaje linguístico”. Revista

Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20:2. 117-132.

Lasagabaster, David. 2003. Trilingüismo en la enseñanza. Actitudes hacia la lengua minoritaria,

la mayoritaria y la extranjera. Lleida: Milenio.

Lewandowski, Theodor. 1982. Diccionario de lingüística. Madrid: Cátedra.

Labov, William. 1966. The Social Stratification of English in New York City. Cambridge:

Cambridge University Press.

Ley 1/1998, de 23 de marzo, de uso y promoción del bable/asturiano. Boletín Oficial del

Estado, 103, de 30 de abril de 1998, 14573 a 14576.

Llera-Ramos, Francisco. 2017. Los asturianos y la lengua asturiana. Estudio sociolingüístico

para Asturias, 1991. Oviedo: Servicio de Publicaciones del Prinicpado de Asturias.

Llera-Ramos, Francisco y Pablo San Martín. 2003. II Encuesta Sociolingüística de

Asturias. Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.

Llera-Ramos, Francisco. 2017. III Encuesta Sociolingüística de Asturias (Avance de

Resultados). Oviedo: Academia de la Llingua Asturiana.

López-Morales, Humberto. 1989. Sociolingüística. Madrid: Gredos.

Louzao, Maria y Xosé Antón González. 2009. “Investigación sobre les actitúes interculturales

del alumnáu asturianu d’Educación Primaria. Un estudiu de casu”. Lletres

Asturianes, 100. 107-126.

Madariaga, José María, Ángel Huguet y Cecilio Lapresta, C. 2013. “Actitud, presión

social y educación inclusiva en aulas con diversidad lingüística y cultural”. Educación

XX1, 16:1. 305-328.

Masgoret, Anne-Marie y Robert Gardner. 2003. “Attitudes, Motivation, and Second

Language Learning: A Meta-analysis of Studies Conducted by Gardner and

Associates”. Language Learning, 53:1. 123-163.

Milroy, James. 2007. “The ideology of the standard language”. En The Routledge

Companion to Sociolinguistics, ed. por Carmen Llamas, Louise Mullany y Peter

Stockwell, 133–139. Londres, Nueva York: Routledge.

Moreno, Francisco. 1998. Principios de sociolinguística y sociología del lenguaje.

Barcelona: Ariel Lingüística.

Moriarty, Máiréad. 2010. ·The Effects of Language Planning Initiatives on the Language

Attitudes and Language Practices of University Students. A Comparative Study of

Irish and Basque”. Language Problems and Language Planning, 34:2. 141-157.

Oskamp, Stuart. 1991. Attitudes and Opinion. Englewood Cliffs (NJ): Prentice Hall.

Paris, Django. 2011. Language across difference. Ethnicity, Communication, and Youth

Identities in Changing Urban Schools. Cambridge: Cambridge University Press.

Pérez, Laura. 2016. “Las actitudes lingüísticas de los jóvenes hispanos de Montreal”.

Lengua y Migración, 8:2. 105-132.

Perlman, Daniel y Christopher Cozby. 1985. Psicología Social. México: Interamericana.

Romaine, S. 1994. Language in Society. An Introduction to Sociolinguistics. Oxford: OUP.

Rojo, Vanesa, Ángel Huguet y Judit Janés. 2005. “Una aproximación a las actitudes lingüísticas

del alumnado autóctono e inmigrante en Euskadi y Cataluña”. Revista de

Psicodidáctica, 10:1. 75-83. 107

Rojo, Vanesa, José María Madariaga y Ángel Huguet. 2010. “Las actitudes lingüísticas del

alumnado autóctono e inmigrante de la educación secundaria en la comunidad autónoma

vasca”. Segundas Lenguas e Inmigración, 3. 43-60.

Sancho Pascual, María. 2013. “Identidad y prestigio en las actitudes lingüísticas de la

población ecuatoriana en Madrid”. Lengua y Migración, 5:1. 33-56.

SEDEC (Servei d’Ensenyament del Català). 1983. Quatre anys de catalá a l’escola.

Barcelona: Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Serrano, María José. 2008. “El rol de la variable sexo o género en sociolingüística: ¿diferencia,

dominio o interacción?”. Boletín de Filología, 43:1. 175-192.

Schneiderman, Eta. 1976. “An Examination of the Ethnic and Linguistic Attitudes of

Bilingual Children”. Review of Applied Linguistic, 33. 89-113.

Sharp, Derrick, Thomas Beryl, Price Eurwen, Francia Gareth y Davies Iwan. 1973.

Attitudes to Welsh and English in the Schools of Wales. London: McMillan, University

of Wales Press.

Sorolla, Ileana. 2011. La nueva Babel: la dimensión lingüística en la migración internacional.

Centro de Estudios de Migraciones Internacionales, Universidad de La Habana.

Spencer, Herbert. 1862. First Principles. London: Williams and Norgate.

Tremblay, Paul y Robert Gardner. 1995. “Expanding the Motivation Construct in

Language Learning”. Modern Language Journal, 79. 505-518.

Trudgill, Peter. 1985. Sociolinguistics. An Introduction to Language and Society. Britain:

Penguin.

Trudgill, Peter. 1992. Introducing Language and Society. London: Penguin.

Trudgill, Peter y Jose Manuel Hernández. 2007. Diccionario de Sociolingüística. Madrid:

Gredos.

Tusón, Jesús. 1995. Los prejuicios lingüísticos. Barcelona: Octaedro.

Verkuyten, Maykel y Jochem Thijs. 2010. “Ethnic Minority Labeling, Multiculturalism,

and the Attitude of Majority Group Members”. Journal of Language and Social

Psychology, 29:4. 417-477.

Wallwork, Jean. 1985. Language and Linguistics. London: Heineman.

Wright, Stephen y Évelyne Bougie. 2007. “Intergroup Contact and Minority-language

Education: Reducing Language-based Discrimination and its Negative Impact”.

Journal of Language and Social Psychology, 26:2. 157-181.

Zanna, Mark y John, Rempel. 1988. “Attitudes: a new look at an old concept”. En The

social psychology of knowledge, ed. por Daniel Bar-Tal y Arie Kruglanski, 315-334.

Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2021-05-06 — Updated on 2021-05-06

Versions

How to Cite

Hevia Artime, I. ., González Riaño, X. A., & Albá García, P. . (2021). Attitudes of students of immigrant origin to a minority language in Spain. Language & Migration, 12(2), 87-108. https://doi.org/10.37536/LYM.12.2.2020.1027