Ethics and Aesthetics in Contemporary Realist Fiction: from "Miau" (1888) to "Animales domésticos" (Domestic Animals) (2003)

Authors

  • Marta Simó University of Birmingham

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.1.657

Keywords:

Realism, Ethics, Aesthetics, Benito Pérez Galdós, Marta Sanz, Miau, Animales domésticos

Abstract

Following several decades during which Peninsular narratives have steered away from confronting the most conflictive aspects of contemporary history, the last few years have witnessed the emergence of a new type of realism, one that is both testimonial and committed. Owing an evident debt to the realist literature of the second half of the Nineteenth Century, it focuses on the task of portraying the dialectic between the individual and the social stresses that Spain is experiencing today. Taking as its primary point of reference Marta Sanz's 2003 novel Animales domésticos (Domestic Animals), and the work that inspired it, Benito Pérez Galdós' Miau (1888), this article identifies and examines the fundamental characteristics of this new tendency, in both its ethical and aesthetic dimensions, exploring the connections and fissures between it and its nineteenth-century precursor.

References

Ayala, Francisco (1974): La novela: Galdós y Unamuno. Barcelona, Seix Barral.

Azancot, Nuria (2007): “Rafael Chirbes: «Crematorio me ha llenado de dudas y me ha tenido en un pozo oscuro durante muchos meses»”. En: <http://www.elcultural.es/articulo_imp.aspx?id=22043>. Última visita: 15.11.2013.

Basanta, Ángel (2005): “Galdós y la novela española actual”. En: Actas del Octavo Congreso Internacional de Estudios Galdosianos. Las Palmas de Gran Canaria, Cabildo Insular de Gran Canaria, pp. 896-904.

Bly, Peter A. (1983): Galdós’s Novel of the Historical Imagination. A Study of the Contemporary Novels. Liverpool, Francis Cairns.

Dendle, Brian (1972): “The first Cordero: Elia and the Episodios nacionales”. En: Anales Galdosianos, vol. VII , pp. 103-105.

Díaz, Carolina (1990): “Eduardo Mendoza destaca que la frivolidad ya es posible en la narrativa española”. En: <http://elpais.com/diario/1990/07/17/cultura/648165606_850215.html>. Última visita: 15.11.2013.

Díez de Revenga, Francisco Javier (2006): “Introducción” a Benito Pérez Galdós: Miau. Madrid, Cátedra, pp. 11-72.

Florenchie, Amélie (2011): “Radiografía de la violencia en la sociedad española contemporánea”. En: Geneviève Champeau et al. (eds.): Nuevos derroteros de la narrativa española actual. Veinte años de creación. Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, pp. 257-274.

Gilman, Stephen (1976): “Novel and society: Doña Perfecta”. En: Anales Galdosianos, vol. XI, pp. 15-27.

Gullón, Ricardo (1960): Galdós, novelista moderno. Madrid, Taurus.

Ingenschay, Dieter (2011): “Las sombras de Atocha. El 11-M en la literatura española actual”. En: Geneviève Champeau et al. (eds.): Nuevos derroteros de la narrativa española actual. Veinte años de creación. Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, pp. 365-384.

Jarque, Fietta (2001): “La burguesía se transforma, se adapta, pero no decae jamás”. En: <http://elpais.com/diario/2001/01/19/cultura/979858804_850215.html>. Última visita: 15.11.2013.

Kronik, John W. (1988): “La retórica del realismo: Galdós y Clarín”. En: Yvan Lissorgues (ed.): Realismo y naturalismo en España en la segunda mitad del siglo xix. Barcelona, Anthropos, pp. 47-57.

Lissorgues, Yvan (2001): “Hacia una estética de la novela realista (1860-1897)”. En: Paul Aubert (ed.): La novela en España (siglos XIX-XX). Madrid, Casa de Velázquez, pp. 53-72.

Llorens, Isabel (1984): “Molina Foix declara pertenecer a una generación que ama la estética”. En: <http://elpais.com/diario/1984/04/02/cultura/449704807_850215.html>. Última visita: 15.11.2013.

Martín, Carmelo (1987): “Los escritores son alérgicos a la realidad, según Sanz Villanueva”. En: <http://elpais.com/diario/1987/04/04/cultura/544485606_850215.html>. Última visita: 15.11.2013.

Martín Rodrigo, Inés (2012): “La novela vuelve a la trinchera”. En: <http://www.abc.es/20121101/cultura-libros/abci-pablo-gutierrez-democracia-201210301228.html>. Última visita: 15.11.2013.

Navajas, Gonzalo (2002): La narrativa española en la era global. Imagen. Comunicación.n Ficción. Barcelona, EUB.

Núñez Jaime, Víctor (2012): “La literatura no se mide con un termómetro”. En: <http://cultura.elpais.com/cultura/2012/12/23/actualidad/1356297980_157439.html>. Última visita: 15.11.2013.

Oleza, Juan (1984): La novela del xix. Del parto a la crisis de una ideología. Barcelona, Laia.

Pérez Galdós, Benito (2006): Miau [1888], edición de Francisco Javier Díez de Revenga. Madrid, Cátedra.

Pérez Galdós, Benito (1991): “La sociedad presente como materia novelable” [1897]. En: Laureano Bonet (ed.): Ensayos de crítica literaria. Barcelona, Península, pp. 157-165.

Pérez Galdós, Benito (1991) “Leopoldo Alas (‘Clarín’)” [1901]. En: Laureano Bonet (ed.): Ensayos de crítica literaria. Barcelona, Península, pp. 195-205.

Pozuelo Yvancos, José María (2004): Ventanas de la ficción. Narrativa hispánica, siglos xx y xxi. Barcelona, Península.

Rodríguez, Alfredo (1978): Estudios sobre la novela de Galdós. Madrid, J. Porrúa Turranzas.

Rodríguez Marcos, Javier (2013a): “La gran novela de la crisis en España”. En: <http://cultura.elpais.com/cultura/2013/02/28/actualidad/1362067884_779080.html>. Última visita: 15.11.2013.

Rodríguez Marcos, Javier (2013b): “Rosa y negro”. En: <http://cultura.elpais.com/cultura/2013/06/06/actualidad/1370517976_178688.html>. Última visita: 15.11.2013.

Sackett, Theodore A. (1969): “The Meaning of Miau”. En: Anales Galdosianos, vol. IV , pp. 25-38.

Sanz, Marta (2003a): Animales domésticos. Barcelona, Destino.

Sanz, Marta (2003b): “Marta Sanz publica su última novela, Animales domésticos”. En: <http://www.elmundo.es/elmundolibro/2003/01/26/anticuario/1043435685.html>. Última visita: 15.11.2013.

Sarraute, Nathalie (1956): L’Ère du soupçon. París, Gallimard.

Sobejano, Gonzalo (1988): “El lenguaje de la novela naturalista”. En: Yvan Lissorgues (ed.): Realismo y naturalismo en España en la segunda mitad del siglo xix. Barcelona, Anthropos, pp. 583-615.

Sotelo Vázquez, Adolfo (2001): “Clarín, crítico de Galdós: la teoría de la novela realista en España”. En: Actas del Séptimo Congreso Internacional de Estudios Galdosianos. Las Palmas de Gran Canaria, Cabildo Insular de Gran Canaria, pp. 668-684.

Vázquez Montalbán, Manuel (1991): “La novela española entre el posfranquismo y el posmodernismo”. En: Yvan Lissorgues (ed.): La renovation du roman espagnol depuis 1975. Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, pp. 13-25.

Published

2014-03-01

How to Cite

Simó, M. . (2014). Ethics and Aesthetics in Contemporary Realist Fiction: from "Miau" (1888) to "Animales domésticos" (Domestic Animals) (2003). Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 2(1), 33-56. https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.1.657