Minoritized languages: empowerment and writing of mocoví language (Guaycurú family, Argentina)

Authors

  • Cintia Carrió Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales del Litoral (CONICET-UNL) https://orcid.org/0000-0002-0732-0838
  • Micaela Lorenzotti Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales del Litoral (CONICET-UNL) https://orcid.org/0000-0002-2848-4727
  • Natalia Bas Facultad de Ingeniería y Ciencias Hídricas (UNL)

DOI:

https://doi.org/10.37536/LYM.14.2.2022.1125

Keywords:

technological empowerment, literate culture, cultural identity, linguistic policy

Abstract

In Argentina, as well as across Latin America, writing instruction in native languages receives special attention within the regulation of intercultural and bilingual education. Writing is often brought into the academic discussion when talking about schooling. It is expected that native languages following an oral tradition will eventually become the language promoting literacy when they develop a writing system. Because languages are power mechanisms, the addition of a writing system to an unwritten language also implies that one variety is more ’prestigious’ than others. These biases are consequentially part of standardization processes. This article reviews different representations and operations on a minority language present in Argentina, the Mocoví. Three proposals of alphabets are presented. They are described taking into account different factors and they are analyzed from different points of view to show the multiple faces and implications of writing systems created for native languages.

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Author Biographies

Cintia Carrió, Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales del Litoral (CONICET-UNL)

Doctora en Letras por la Universidad Nacional de Córdoba y licenciada y profesora en Letras por la Universidad Nacional del Litoral (UNL). Investigadora Adjunta del IHuCSo Litoral (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas-UNL). Profesora Asociada Ordinaria en la cátedra Gramática del español y Jefe de Trabajos Prácticos en Lingüística General y Didácticas de la Lengua y la literatura. Áreas de investigación: lingüística descriptiva centrada en las lenguas español y mocoví y didáctica de la lengua.

Micaela Lorenzotti, Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales del Litoral (CONICET-UNL)

Doctora en Humanidades con mención en Letras, Magíster en Didácticas Específicas, licenciada y profesora en Letras por la Universidad Nacional del Litoral (UNL). Becaria posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y miembro del Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales del Litoral (CONICET-UNL). Profesora Ayudante de Cátedra en las cátedras Multiculturalidad y Lenguas y Gramática del español. Áreas de investigación: educación intercultural bilingüe para pueblos indígenas y políticas lingüístico-educativas.

Natalia Bas, Facultad de Ingeniería y Ciencias Hídricas (UNL)

Licenciada en Letras por la Universidad Nacional del Litoral (UNL). Coordinadora del Área de Educación a Distancia de la Facultad de Ingeniería y Ciencias Hídricas de la UNL. Docente de la asignatura Videojuegos y Sociedad de la Tecnicatura en Diseño y Desarrollo de Videojuegos y del Taller de Tecnologías Digitales de la Escuela de Nivel Inicial y Primario de la UNL. Integrante de proyectos vinculados a la inclusión de tecnología en los procesos de enseñanza-aprendizaje.

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Published

2022-12-30 — Updated on 2023-01-07

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How to Cite

Carrió, C., Lorenzotti, M., & Bas, N. (2023). Minoritized languages: empowerment and writing of mocoví language (Guaycurú family, Argentina). Language & Migration, 14(2). https://doi.org/10.37536/LYM.14.2.2022.1125 (Original work published December 30, 2022)

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