TO THE USE OF OUR LAND. REFLECTIONS ON SOME MUSICAL ASPECTS OF THE MARTÍNEZ COMPAÑÓN CODEX AS SEEN BY A PRACTICAL MUSICIAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/quodlibet.2022.78.1971

Keywords:

Martínez Compañón, Trujillo del Perú, Peruvian harp, cachua, Trujillo cathedral, historical interpretation

Abstract

Many and varied scientific studies have emerged in recent years in relation to the famous codex “Trujillo del Perú” by Baltasar Martínez Compañón. Its encyclopaedic nature certainly allows researchers, from various fields of knowledge, to develop their theories, studies and analyses. This article examines two aspects related to the musical universe of this great work. On the one hand, and as a complement to the study of Teresita Campana contained in this same magazine, we will focus on the first musical work of the codex: the cachua Niño il mijor, analysing musical and historical elements of this piece, which will subsequently allow for a proposal for practical execution based on these same historical sources. On the other hand, our objective will be the analysis of the four harps represented in four watercolours of the codex. In conclusion, we will make a quick journey through the presence of the harp in northern Peru from the beginning of the 17th century to the 20th century, thus allowing us to perceive the great importance that the iconographic representations of Compáñon have for the history of the harp in Peru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia española de Cooperación Internacional. Martínez Compañón, Baltasar. Trujillo del Perú en el siglo XVIII. Tomo II, facsímil. Madrid: Ediciones de Cultura Hispánica, 1978.

Arellano, Ignacio y Carlos Mata Induráin. El obispo Martínez Compañón: vida y obra de un navarro ilustrado en América. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2012.

Barandiarán Sánchez, Juan Miguel. El arpa en el norte del Perú. Costumbres y tradiciones de la región Lambayeque. Chiclayo: Lambayeque, 2021.

Centro de estudios de historia eclesiástica del Perú. Monografía de la diócesis de Trujillo. Trujillo: Imprenta Diocesana, 1931.

Claro Valdés, Samuel. «Contribución musical del obispo Martínez Compañón, Perú, hacia fines del siglo XVIII». Revista Musical chilena 34, n.º 149-50 (1980): 18-33.

Cobo, Bernabé y Marcos Jiménez de la Espada. Historia del Nuevo Mundo. Sevilla: imp. de E. Rasco, 1895.

Fernández Calvo, Diana. «La música en el códice del obispo Baltasar Jaime Martínez Compañón». En El obispo Martínez Compañón: vida y obra de un navarro ilustrado en América, editado por Ignacio Arellano y Carlos Mata Induráin, 303-376. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2012.

Fernández de Huete, Diego. Compendio numeroso de zifras armonicas, con theorica, y practica, para harpa de una orden, de dos ordenes, y de organo / compuesto por don Diego Fernandez de Huete ...; primera parte. Madrid: Imprenta de Música, 1702.

Fernández Navarrete, Martín, Miguel Salvá y Pedro Saiz de Baranda. Colección de documentos inéditos para la historia de España. Madrid: Imprenta de la Viuda de Calero, 1844.

Ferrier, Claude. El arpa peruana. Lima: Biblioteca Nacional del Perú/ Pontificia Universidad Católica del Perú, 2003.

González Holguín, Diego. Vocabulario de la lengua general de todo el Perú. Ciudad de los Reyes (Lima): imp. de Francisco del Canto, 1608.

Instituto de Etnomusicología PUCP. «03 Instrumentos y Música de Lambayeque (Serie de Videos Etnográficos)». Video de YouTube, 30:18. Publicado el 20 de junio de 2017. https://www.youtube.com/watch?v=uyOzrGUlrKU

León Pinelo, Antonio de. Vida del ilvstr. i reverend. Don Toribio Alfonso Mogrovejo Arzobispo de Lima. Madrid: imp. de Antonio León Pinelo, 1653.

Macera, Pablo, Arturo Jiménez Borja e Irma Franke. Trujillo del Perú, Baltazar Jaime Martínez Compañón y Bujanda. Acuarelas: siglo XVIII. Lima: EDUBANCO, Fundación del Banco Continental para el fomento de la Educación y la Cultura, 1997.

Macera, Pablo. «El hallazgo del arpa-mate». Acceso el 8 de abril de 2022. http://pablomacera.blogspot.com/2012/11/el-hallazgo-del-arpa-mate.html

Minguet e Yrol, Pablo. Reglas, y advertencias generales que enseñan el modo de tañer todos los instrumentos. Madrid: Pablo Minguet, 1754.

Nassarre, Pablo. Escuela música según la práctica moderna. Zaragoza: Imprenta de Herederos de Diego de Larumbe, 1724.

Pizarro, Pedro. «Relación del descubrimiento y conquista de los reinos del Perú, 1571». En Colección de documentos inéditos para la historia de España, editado por Martín Fernández Navarrete, Miguel Salvá y Pedro Saiz de Baranda, 201-388. Madrid: Imprenta de la Viuda de Calero, 1844.

Poma de Ayala, Felipe Guamán. Nueva crónica y buen gobierno. Perú: manuscrito, 1615. Actualmente en la Biblioteca Real de Dinamarca.

Restrepo Martínez, Daniel. «Baltasar Martínez Compañón y su obra en la diócesis de Trujillo». En El obispo Martínez Compañón: vida y obra de un navarro ilustrado en América, editado por Ignacio Arellano y Carlos Mata Induráin, 77-161. Pamplona: Gobierno de Navarra, 2012.

REVENTÓN MUSICAL PERÚ. «ROSITA DE ESPINAR & LAURITA PACHECO – LA IDIOTA 2020». Video de YouTube, 5:02. Publicado el 24 de julio de 2020. https://www.youtube.com/watch?v=0j_KH8bGzU8&ab_channel=REVENT%C3%93NMUSICALPER%C3%9A

Rodríguez Van der Spoel, Adrián. Bailes, tonadas & cachuas. La música del Códice Trujillo del Perú en el siglo XVIII. Amsterdam: Deuss Music, 2013.

Roger Morales. «Laurita Pacheco vs Rosita De Espinar.#@». Video de YouTube. 12:49. Publicado el 15 de agosto de 2020, https://www.youtube.com/watch?v=KXkkMfX-e7I&ab_channel=RogerMorales%F0%9F%92%AF%F0%9F%A4%99

Ruiz de Ribayaz, Lucas. Luz y Norte musical. Madrid: imp. por Melchor Álvarez, 1677.

Santo Tomás, Fray Domingo de. Lexicon o Vocabulario de la lengua general del Perú. Valladolid: imp. por Francisco Fernández de Cordova, 1560.

Stevenson, Robert. Music in Aztec and Inca Territory. Berkeley: University of California Press, 1968.

Venegas de Henestrosa, Luys. Libro de cifra nueva para tecla, harpa y vihuela. Alcalá: imp. por Joan Brocar, 1557.

Waithman, Samuel. Three years in the Pacific including notices of Brazil, Chile, Bolivia and Peru. Filadelfia: Carey, Lea & Blanchard, 1834.

Published

2023-05-04