Notes on Realism in Current Visual Narratives: the Case of Félix de Castro's Cinematographic Adaptation of Miguel Gallardo's Comic "María y yo"

Authors

  • Isabelle Touton Université Bordeaux Montaigne

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.1.659

Keywords:

Literary Field, Documentary, Comic, Miguel Gallardo, Paco Roca, Arrugas, María y yo

Abstract

This essay starts with an analysis of the concept of "realism" (in its aesthetic, sociological, pragmatical and editorial dimensions), which may convey different meanings according to the narrative languages and artistic fields concerned (novel, film, comics). It focuses on two graphic novels, both published in 2007 (Paco Roca's Arrugas and Miguel Gallardo's María y yo), and their adaptations to film (Arrugas, animation by Ignacio Ferrero, and María y yo, documentary by Félix Fernández de Castro). Its main purpose is to show that Fernández de Castro's work, with its unique blending of "realistic" and "idealistic" aspects, manages to apprehend a complex object from different points of view. The study's argument finally leads to a reflexion about the status of what is "real" (including an utopic imaginary) and demonstrates how María y yo may actually have an action on reality.

References

Alba Rico, Santiago (2007): Leer con niños. Barcelona, Caballo de Troya.

Aumont, Jacques (1983): “Le réalisme au cinema”. En: Jacques Aumont et al. (eds.): L’esthétique du film. París, Nathan, pp. 96-108.

Baetens, Jan, (2001): “Revealing Traces: A New Theory of Graphic Enunciation”. En: Robin Varnum y Christina T. Gibbons (eds.): The Language of Comics: Word and Image. Jackson, UP of Mississippi, pp. 145-155.

Benavente, Fran (2012): “Formas de resistencia en el documental español contemporáneo: en busca de los gestos radicales perdidos”. En: Luis Moreno Caballud (ed): La imaginación sostenible: culturas y crisis económica en la España actual. Hispanic Review, vol. 80, n.º 4, pp. 607-629.

Boillat, Alain (2001): La fiction au cinéma. París, L’Harmattan.

Brugère, Fabienne (2008): Le sexe de la sollicitude. París, Seuil.

Cassac, Michel (2004): “Introduction”. En: Michel Cassac (ed.): Littérature et cinema néoréalistes. Réalisme, réel et représentation. París, L’Harmattan, pp. 9-19.

Chirbes, Rafael (2007): Crematorio. Madrid, Anagrama.

Darley, Andrew (2002): Cultura visual digital. Barcelona, Paidós.

Eisner, Will (2007): El cómic y el arte secuencial [1990], trad. de Enrique S. Abulí. Barcelona, Norma.

Fernández de Castro, Félix (2010): María y yo (guion de Félix Fernández de Castro e Ibon Olaskoaga). Barcelona, Cameo, D. L.

Ferreras, Ignacio (2011): Arrugas (guion de Ignacio Ferreras, Rosana Cecchini, Ángel de la Cruz y Paco Roca). España, Perro Verde Films.

Gallardo, Miguel, y Roca, Paco (2009): Emotional World Tour. Diarios itinerantes. Bilbao, Astiberri.

Gallardo, Miguel, y Gallardo, María (2011): Los viajes de María, libro electrónico, producción Yayaki.

Gallardo, Miguel (2012): María y yo [2007]. Bilbao, Astiberri.

Gil, Sylvia L. (2011): Nuevo feminismos. Sentidos comunes en la dispersión. Madrid, Traficantes de Sueños.

Gómez Martínez, Luisa (2008): “Cómic cinematizado: el realismo de tercer orden”. En: Revista Digital Universitaria. Educación y nuevas tecnologías, vol. 9, n.º 6, disponible en <http://www.revista.unam.mx/vol.9/num6/art38/int38.htm>. Última visita: 21.01.2013.

Gómez Salamanca, Daniel (2013): Tebeo, cómic y novela gráfica: la influencia de la novela gráfica en la industria del cómic en España. Tesis doctoral inédita. Barcelona, Universitat Ramon Llull.

Guiral, Antonio (1996): Veinte años de cómic. Selección e introducción [1993]. Barcelona, Vicens-Vives.

Groensteen, Thierry (2011): Bande dessinée et narration. Système de la bande dessinée 2. París, Presses Universitaires de France.

Groensteen, Thierry (2012): “Réalisme” (entrada del Dictionnaire esthétique et thématique de la bande dessinée). En: neuvième art 2.0, <http://neuviemeart.citebd.org/spip.php?article573>. Última visita: 01.12.2013.

Hamon, Philippe (1989): “L’architecture/le sens/le réel/la représentation”. En: Jean Bessière (ed.): Roman, réalités, réalismes. París, Presses Universitaires de France / Université e Picardie, pp. 31-39.

Larrosa, Jorge (2003): La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México, Fondo de Cultura Económica.

Lioult, Jean-Luc (2004): A l’enseigne du réel. Penser le documentaire. Aix-en-Provence, Publications de l’Université de Provence.

Martín, Antonio (2007): “Malos tiempos. Los desastres de la guerra…”. Prólogo a Carlos Giménez: 36-39. Malos Tiempos. Barcelona, Glénat, pp. 3-4.

McCloud, Scott (1999): L’art invisible [1992], trad. de Dominique Petitfaux. París, Delcourt G. Productions.

Moreno-Caballud, Luis (2012): “La imaginación sostenible: culturas y crisis económica en la España actual”. En: Hispanic Review, vol. 80, n.º 4, pp. 535-555.

Niney, François (2009): Le documentaire et ses faux-semblants. París, Klincksieck.

Ottavi, Antoine (2007). “Néo-réalisme: le malentendu”. En: Michel Cassac (ed.): Littérature et cinéma néoréalistes. Réalisme, réel et représentation. París, L’Harmattan, pp. 45-56.

Pérez Orozco, Amaia (2012): “De vidas vivibles y producción imposible”. En: Rebelión.org, <http://www.rebelion.org/noticia.php?id=144215>. Última visita: 07.09.2013.

Quintana, Ángel (2005): “Modelos realistas en un tiempo de emergencias de lo político”. En: Archivos de la Filmoteca, n.º 49, pp. 11-31.

Robach Clémentine (2010): De l’animation dans le cinéma documentaire. Tesina inédita. École Supérieure d’Arts Dramatiques, París.

Roca, Paco (2007): Arrugas. Bilbao, Astiberri.

Seknadje-Askénazi, Enrique (2007): "À propos de la distinction dans le champ du cinéma, entre néoréalisme littéraire et néoréalisme documentaire". En: Michel Cassac (ed.): Littérature et cinéma néoréalistes. Réalisme, réel et représentation. París, L’Harmattan, pp. 229-243.

Stefanelli, Matteo (2010). “Du ‘cinéma-centrisme’ dans le champ de la bande dessinée”. En: Alain Boillat (dir.): Les Cases à l’écran: bande dessinée et cinéma en dialogue. Ginebra, Georg, pp. 283-301.

Touton, Isabelle (2004): L’image du Siècle d’or dans le roman historique contemporain espagnol (1975-2000). Tesis doctoral inédita. Université de Toulouse.

Touton, Isabelle (2011): “La bande dessinée de témoignage en Espagne. De l’enfermement traumatique à la construction de l’événement”. En: Dominique Breton y Elvire Gomez-Vidal Bernard (dirs.): Clôtures et Mondes clos dans les espaces ibériques et ibéro-américains. Burdeos, PUB, pp. 369-392.

Touton, Isabelle (en prensa): “María y yo (Miguel Gallardo, 2008 y Félix Fernández de Castro, 2010). Regard(s) sur le handicap et la relation père-fille”. En: Benoît Mitaine, Isabelle Schmidt y David Roche (dirs.): Bande dessinée et adaptations. Clermont Ferrand, Presses Universitaires de Clermont Ferrand.

Valencia, Roberto (2014-en preparación): Binomios. Conversaciones sobre ideas en crisis en la creación contemporánea. Zaragoza, Institución Fernando el Católico.

Vázquez Montalbán, Manuel (2001): “Dibujar la memoria, dibujar el deseo”. En: Carlos Giménez, <http://www.carlosgimenez.com/obra/rambla.htm>. Última visita: 01.11.2013.

Webb, Tim (1992): A is for Autism. Gran Bretaña, Dick Arnall.

Published

2014-03-01

How to Cite

Touton, I. . (2014). Notes on Realism in Current Visual Narratives: the Case of Félix de Castro’s Cinematographic Adaptation of Miguel Gallardo’s Comic "María y yo". Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 2(1), 77-99. https://doi.org/10.37536/preh.2014.2.1.659

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.