META-LITERARY NARRATIVE IN READING EDUCATION: THE CASE OF CONTEMPORARY GERMAN YOUTH NOVELS

Authors

  • Juan José Hernández Medina Universidad de Almería

DOI:

https://doi.org/10.37536/ej.2018.27.1897

Keywords:

Literature Education, intertextuality, metalepsis, metaliterature

Abstract

In this investigation, we study the presence of a transgressive poetic practice in German young readers’ narrative from the 21st century that brings forth a myriad of advantages where the reader-literacy competence of the young readers are concerned. The term in question is deemed as metaliterature which is a textual modality that breaks the mould and creates the topic of the current conventions of traditional rhetoric which requires a more active participation on behalf of the reader throughout the process of how the work is to be perceived. 

With this intention in mind, three meta-literary resources frequently used in twelve contemporary young reader German novels have undergone investigation which reinforce their own nature of literary artefacts: intertextuality, metalepsis and meta-literary observations. These resources trigger the activation of reader-literary strategies during the receptive process of the work, given that it breaks and reveals basic codes in the art of the written word.

References

Primary bibliography

Funke, C. (2005). Tintenblut. Hamburg, Germany: Cecilie Dressler.

Funke, C. (2010). Tintenherz. Hamburg, Germany: Oetinger Taschenbuch.

Funke, C. (2012). Tintentod. (10th ed.)Hamburg, Germany: Cecilie Dressler.

Gier, K. (2014). Das zweite Buch der Träume.Frankfurt am Main, Germany: Fischer.

Gier, K. (2015). Das dritte Buch der Träume (2nd ed.).Frankfurt am Main, Germany: Fischer.

Gier, K. (2017). Das erste Buch der Träume. Frankfurt am Main, Germany: Fischer Taschenbuch.

Lembcke, M. (2006). Ein Märchen ist ein Märchen ist ein Märchen. Frankfurt am Main, Germany: Fischer Taschenbuch.

Moers, W. (2006). Die Stadt der Träumenden Bücher (5th ed.). München, Germany: Piper.

Regnier, S.(2016a). Das geheime Vermächtnis des Pan.Hamburg, Germany: Carlsen.

Regnier, S. (2016b). Die dunkle Prophezeiung des Pan. Hamburg, Germany: Carlsen.

Regnier, S. (2016c). Die verborgenen Insignien des Pan. Hamburg, Germany: Carlsen.

Regnier, S. (2017). Die magische Pforte der Anderwelt. Hamburg, Germany: Carlsen.

Secondary bibliography

Amo Sánchez-Fortún, J. M. (2005). El papel del álbum en el desarrollo del intertexto lector. Campo Abierto,28, 61-80. Retrieved from http://redined.mecd.gob.es

Amo Sánchez-Fortún, J. M. (2010). Los recursos metaliterarios en la literatura juvenil: El caso de Dónde crees que vas y quién te crees que eres de Benjamín Prado.

Ocnos, 6, 21-34. doi: 10.18239/ocnos_2010.06.02

Amo Sánchez-Fortún, J. M. (2016). Textos multimodales en la educación literaria: la novela gráfica metaliteraria en la formación lectora. In C. Romea &S. Muñoz (Eds.), Propuestas y experiencias sobre estructuras hipertextuales en el aula (pp. 91-110). Barcelona, Spain: Octaedro.

Arizpe, E. (2010). El lector infantil ante la intertextualidad y la metaliteratura en el libro álbum. In A. Mendoza & C. Romea (Eds.), El lector ante la obra intertextual (pp. 25-35). Barcelona, Spain: Horsori.

García-Roca, A. (2016). Prácticas lectoras en espacios de afinidad: formas participativas en la cultura digital. Ocnos, 15, 42-51 doi: 10.18239/ocnos_2016.15.1.979

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La Escritura en Segundo Grado. Madrid, Spain: Taurus.

Gómez-López-Quiñones, L. (2015). Metaliteratura en los libros infantiles italianos del siglo XXI.Ocnos, 13, 99-115. doi: 10.18239/ocnos_2015.13.06

Heber, S. (2010). Das Buch im Buch: Selbstreferenz¸ Intertextualität und Mythenadpation in Cornelia Funkes Tintentrilogie.Kiel, Germany: Ludwig.

Hutcheon, L. (1980). Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox.Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier University Press.

Juri, S. (2010). Sobre los libros de juego intertextual con los cuentos populares. In A. Mendoza & C. Romea (Eds.), El lector ante la obra intertextual (pp. 43 – 55). Barcelona, Spain: Horsori.

Lozano Mijares, M. P. (2007). La novela española posmoderna. Madrid, Spain: Arco Libros.

Mendoza Fillola, A. (2010). La lectura del hipertexto literario. El despliegue de referentes, conexiones e hipervínculos en la formación del lector. In A. Mendoza & C. Romea (Eds.), El lector ante la obra intertextual (pp. 143-174). Barcelona, Spain: Horsori.

Pérez Valverde, C. (2010). La lectura en fractal: Ficciones en ficciones.In A. Mendoza & C. Romea (Eds.),El lector ante la obra intertextual (pp. 77-85). Barcelona, Spain: Horsori.

Ruiz Domínguez, M. M. (2012). Metalepsis e hipertextualidad: análisis de los procesos metaliterarios en dos álbumes ilustrados. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 10, 155-171.

Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaliterarios y conocimiento literario. Barcelona, Spain: Universidad Autónoma de Barcelona.

Silva-Díaz, M. C. (2010). La discusión literaria y la recepción de álbumes metaliterarios. In A. Mendoza y C. Romea (Eds.), El lector ante la obra intertextual (pp. 69-76). Barcelona, Spain: Horsori.

Sipe, L. R. (2008). Storytime. Young Childen’s Literary Understanding in the Classroom. New York, USA: Teachers College Columbia University.

Downloads

Published

2018-04-17

How to Cite

Hernández Medina , J. J. . (2018). META-LITERARY NARRATIVE IN READING EDUCATION: THE CASE OF CONTEMPORARY GERMAN YOUTH NOVELS. Encuentro Journal, 27, 112-126. https://doi.org/10.37536/ej.2018.27.1897

Issue

Section

Artículos