Death Carries a Passport: Contract Killers in Contemporary Spanish Films

Authors

  • Álvaro Baquero-Pecino The City University of New York-College of Staten Island

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.927

Keywords:

Contract Killers, Film Noir, Spain, Immigration, Globalization

Abstract

This article establishes a panorama of the Spanish films produced between 1990 and 2010 that had a contract killer as their main character. The article will make a brief genealogy of the representations of violence and their relationship with the development of the literary tradition of crime fiction in Spain. Later on, the article will analyze in detail the abovementioned films on contract killers paying special attention to Beltenebros (Pilar Miró, 1991), Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto (Agustín Díaz Yanes, 1995) and Sólo quiero caminar (Agustín Díaz Yanes, 2008). In doing so, the article will provide an overview of the main trends related to the portrayal of contract killers in Spain, and how those trends were related to the current dynamics of migrations in the globalized world.

References

Abad Faciolince, Héctor (1995): “Estética y narcotráfico”, Revista Número, n.º 7, Separata ii-iii, pp. 6-7.

Abad Faciolince, Héctor (2008): “Estética y narcotráfico”, Revista de Estudios Hispánicos, vol. 42, n.º 3, pp. 513-518.

Amezcua, Patxi (2009): 25 kilates. España, Icónica/Ovídeo TV, 86 m.

Aranda, Vicente (1982): Asesinato en el Comité Central. España, Morgana/Lolafilms/Acuarius, 110 m.

Aranda, Vicente (1984): Fanny Pelopaja. España, Lolafilms / Morgana Films / Lima P.C. / Carlton Films, 100 m.

Aristarain, Adolfo, y Larraz, José Ramón (1986): Las aventuras de Pepe Carvalho. España, Anntenne-2 / Radio Televisión Española (RTVE) / Radio Télévision Luxembougueise / Telécip.

Armendáriz, Montxo (1990): Las cartas de Alou. España, Elías Querejeta P.C., 100 m.

Bajo Ulloa, Juanma (1997): Airbag. España-Alemania, Marea Films / Asegarce Zinema / Road Movies Britte Produktionen / MGN Filmes, 125 m.

Baquero-Pecino, Álvaro (2010): Universo sicario: espacios traumáticos y asesinos a sueldo. Una aproximación comparativa. Tesis doctoral. Georgetown University. Disponible en <https://repository.library.georgetown.edu/handle/10822/553229> [última visita: 15.12.2015].

Benet, Vicente J. (2008): “Tracing the past. Dealing with the present. Notes on the political thriller in contemporary Spanish Cinema”. En Jay Beck y Vicente Rodríguez (eds.): Contemporary Spanish Cinema and Genre. Nueva York, Manchester University Press, pp. 122-132.

Bigas Luna, J. J. (1976): Tatuaje, primera aventura de Pepe Carvalho. España, Luna Films, 85 m.

Bolívar, Gustavo (2005): Sin tetas no hay paraíso. Bogotá, Quintero Editores.

Borau, José Luis (1975): Hay que matar a B. España, El Imán Cine y Televisión/ Luis Megino / Taurean Films, 92 m.

Colmeiro, José F. (1994): La novela policíaca española: teoría e historia crítica. Barcelona, Anthropos.

De Soto, Iago (2008): Versus. España, 24 mentiras S.L., 80 m.

Diaconu, Diana (2013): Fernando Vallejo y la autoficción. Bogotá, Universidad Nacional.

Díaz López, Marina (2005): “Cierta música lejana de la lengua. Latinoamericanos en el cine español. 1926-1975”, Secuencias. Revista de historia del cine, n.º 22, pp. 76-106.

Díaz Yanes, Agustín (1995): Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto. España, Flamenco Films, 99 m.

Díaz Yanes, Agustín (2008): Sólo quiero caminar. España-México, Boomerang TV / Antena 3 Films / Canana Films, 130 m.

Domingo, Javier (2004): Mala uva. España, Wanda Visión / Fénix P.C., 93 m.

Drove, Antonio (1980): La verdad sobre el caso Savolta, España-Francia-Italia, Filmalppha /Net Difusión / PC Domingo Pedret, 120 m.

Garci, José Luis (1981): El crack. España, Nickel Odeon Dos / Acuarius Films, 119 m.

Garci, José Luis (1983): El crack dos. España, Nickel Odeon Dos / Lolafilms / Lima, 120 m.

Herlinghaus, Hermann (2013): Narcoepics: A Global Aesthetics of Sobriety. Nueva York, Bloomsbury Academic.

Herrero, Gerardo (2008): Que parezca un accidente. España-Argentina, Tornasol Films, Telecinco Cinema / Vicsa / Zona Audiovisual / Haddock Films, 90 m.

Jácome, Margarita (2009): La novela sicaresca. Testimonio, sensacionalismo y ficción. Medellín, Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Kinder, Marsha (1993): Blood Cinema. The Reconstruction of National Identity in Spain. Berkeley, University of California Press.

Larsson, Stieg (2008): La chica que soñaba con una cerilla y un bidón de gasolina. Barcelona, Destino.

Larsson, Stieg (2008): Los hombres que no amaban a las mujeres. Barcelona, Destino.

Larsson, Stieg (2011): La reina en el palacio de las corrientes de aire. Barcelona, Destino.

Legarreta, Igor y Pérez, Emilio (1999): El trabajo. España, Sebastopoleko Titiriteroak, 15 m.

León, Christian (2005): El cine de la marginalidad: Realismo sucio y violencia urbana. Quito, Abya Yala.

Luque Carreras, José Antonio (2015): El cine negro español. Madrid, TyB.

Martín, Andreu (1984): Prótesis. Barcelona: Planeta.

Martín Escribá, Àlex, y Sánchez Zapatero, Javier (eds.) (2009): La lista negra: nuevos culpables del policial español. Madrid, Salto de Página.

Martínez Moreno, Juan (2004): Dos tipos duros. España, Zebra Producciones / Ensueño Films / Impala, 99 m.

Medina de la Viña, Elena (2000): Cine negro y policíaco español de los años cincuenta. Barcelona, Laertes.

Mendoza, Eduardo (1976): La verdad sobre el caso Savolta. Barcelona, Seix Barral. Muñoz Molina, Antonio (2008): Beltenebros. Madrid, Cátedra.

Miró, Pilar (1991): Beltenebros. España, Iberoamericana Films, 114 m.

Miró, Pilar (1979): El crimen de Cuenca. España, Incine / Jet Films, 92 m.

Monzón, Daniel (2009): Celda 211. España-Francia. La Fabrique de Films / Morena Films / Telecinco Cinema / Vaca Films, 110 m.

Muñoz, Javier (2015): Sicarivs: la noche y el silencio. España, Bow & Arrow SL / Chester Media Producciones S.L. / Stop and Play Eur / Bisojo Media Producciones SL, 90 m.

Novoa, José Ramón (1994): Sicario, la ley de la calle. Venezuela, Joel Films, 105 m.

Osorio, Óscar (2015): El sicario en la novela colombiana. Cali, Programa Editorial Universidad del Valle.

París-Huesca, Eva (2015): “Pilar Miró y el revival del noir en los noventa: Beltenebros y la femme fatale en proceso de de(con)strucción”, Lectora, Revista de dones i textualitat, n.º 21, pp. 73-87.

Polit Dueñas, Gabriela (2013): Narrating Narcos: Culiacán and Medellín. Pittsburgh, University of Pitts-burgh Press.

Ponte, Alber (2003): El barbero ciego. España, Cabeza Líquida SL, 25 m.

Puerto, Carlos (1978): El francotirador. España, Laro Films, 93 m.

Rashotte, Ryan (2015): Narco Cinema: Sex, Drugs, and Banda Music in Mexico’s B-Filmography. Nueva York, Palgrave Macmillan.

Resina, Joan Ramón (1997): El cadáver en la cocina. La novela criminal en la cultura del desencanto. Barcelona, Anthropos.

Rodríguez, Alberto (2014): La isla mínima. España, Atresmedia Cine / Atípica Films / Sacromonte Films, 105 m.

Rodríguez, Alberto (2012): Grupo 7. España, Atípica Films / La Zanfoña / TVE / Canal Sur, 95 m.

Ripoll, Alejandro (2007): Roma no paga traidores. España, Centro de Estudios Fotográficos de Ciutat SL, 13 m.

Sánchez Barba, Francesc (2007): Brumas del franquismo. El auge del cine negro español (1950-1965). Barcelona, Publicacions i Edicions Universitat de Barcelona.

Shang, Salomón (2009): El asesino a sueldo. España, Producciones Kaplan SL / Televisió de Catalunya (TV3), 120 m.

Sistiaga, Jon (2010): Baby Sicarios en Colombia. España, Canal Cuatro, 49 min.

Spotorno, Radomiro (2001): 50 años de soledad: de “Los olvidados” (1950) a “La Virgen de los sicarios” (2000). Infancia y juventud marginales en el cine iberoamericano. Huelva, Ocho y Medio, Libros de Cine.

Tarantino, Quentin (2003): Kill Bill:Vol. 1. EE.UU., Miramax Films / A Band Apart, 110 m.

Tarantino, Quentin (2004): Kill Bill: Vol. 2. EE.UU., Miramax Films / A Band Apart, 137 m.

Tarantino, Quentin (1994): Pulp Fiction. EE.UU., Miramax Films / A Band Apart / Jersey Films, 153 m.

Tarantino, Quentin (1992): Reservoir Dogs. EE.UU., Live Entertainment / Dog Eat Dog Productions, 99 m.

Triana-Toribio, Núria (2003): Spanish National Cinema. Londres, Routledge.

Urbizu, Enrique (2002): La caja 507. España, Sogecine, 104 m.

Urbizu, Enrique (2011): No habrá paz para los malvados. España, Lazona films / Telecinco Cinema / Manto Films, 114 m.

Uribe, Imanol (1995): Bwana. España, Aurum / Cartel / Origen PC, 90 m.

Valles Calatrava, José Rafael (1991): La novela criminal española. Granada, Universidad de Granada.

Vázquez Montalbán, Manuel (1981): Asesinato en el Comité Central. Barcelona, Planeta.

Vázquez Montalbán, Manuel (1974): Tatuaje. Barcelona, J. Batlló.

Vázquez-Figueroa, Alberto (1991): Sicario. Barcelona, Plaza & Janés.

Vidor, Charles (1946): Gilda. EE.UU., Columbia Pictures Corporation, 110 m.

Vilarós, Teresa M. (1998): El mono del desencanto: Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). México, Siglo Veintiuno.

VV. AA. (2015): Adictos a El Crack. Madrid, Notorius.

Wolf, Sergio (2001): Cine/literatura: Ritos de pasaje. Buenos Aires, Paidós.

Zavala, Oswaldo (2014): “Imagining the US-Mexico Drug War: The Critical Limits of Narconarratives”, Comparative Literature, vol. 66, n.º 3, pp. 340-360.

Published

2016-03-01

How to Cite

Baquero-Pecino, Álvaro. (2016). Death Carries a Passport: Contract Killers in Contemporary Spanish Films. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 4(1), 125-138. https://doi.org/10.37536/preh.2016.4.1.927