Voices thinking of me when I think of them: intertextual dialogue in Jazmina Barrera’s essays

Authors

  • Teresa González Arce

DOI:

https://doi.org/10.37536/preh.2023.11.2.1293

Keywords:

Essay, Intertextuality, Ekphrasis, Alterity, Pregnancy, Body

Abstract

This article studies three books of Jazmina Barrera (Mexico, 1988): Cuerpo extraño (2013), Cuaderno de faros (2019) and Linea nigra. Without losing sight of the fact that, as the author herself affirms, an essay is a hybrid and unclassifiable text, this work observes the features of the essay genre that allow us to understand each book in its singularity, as well as the universe to which they belong to. In this way, it is based on a review of these characteristics, among which are its experimental and playful nature (Bense), the desire to build itself from what already has a form (Lukács) and the use of quotes such as textual underpinning technique. Immediately, after reviewing the layout of each book, intertextuality is addressed as understood by Genette, including ekphrasis as one of the privileged techniques used by the Mexican author’s prose. In this sense, the obvious similarity that exists between essay writing and collecting as understood by thinkers such as Walter Benjamin and Jean-Claude Nancy is observed, that is, as the always unsatisfied desire to annul the distance that separates the collector from the loved objects to become them. The semantic resonance that occurs between images related to the intersection between life and death is also addressed, on the one hand, and with motherhood as recognition and appropriation of otherness, on the other. This article finally identifies a poetics where the biological body and the textual body are interchangeable notions.

References

Adorno, Theodor. W. (2003). “El ensayo como forma”, in Notas sobre literatura. Obra completa, 11, trad. Alfedo Brotons. Madrid: Akal.

Aullón de Haro, Pedro (2005). “El género ensayo, los géneros ensayísticos y el sistema de géneros”, in El ensayo como género literario, ed. Vicente Cervera, Belén Hernández y María Adsuar. Murcia: Universidad de Murcia, 13-24.

Baena Crespo, Erik (2020). “Llamo ‘ensayo’ a los libros inclasificables, extraños, que bordean los límites: Jazmina Barrera”, Sin embargo.mx. <https://www.sinembargo.mx/28-03-2020/3756112> (8 de marzo de 2023).

Barber, Kattelin (2019). “Silvia Rivera Cusicanqui: tenemos que producir pensamiento a partir de lo cotidiano”, El Salto. <https://www.elsaltodiario.com/feminismo-poscolonial/silvia-rivera-cusicanqui-producir-pensamiento-cotidiano-pensamiento-indigena> (8 de marzo de 2023).

Barrera, Jazmina (2013). Foreign Body /Cuerpo extraño, trad. Dave Oliphant. Ciudad de México: Literal Publishing.

Barrera, Jazmina (2019). Cuaderno de faros. Logroño: Pepitas de calabaza.

Barrera, Jazmina (2020). Linea nigra. Ciudad de México: Almadía.

Benjamin, Walter (2012). Desembalo mi biblioteca. El arte de coleccionar, trad. Fernando Ortega. Barcelona: José de Olañeta.

Cauquelin, Anne (2000). L’invention du paysage. París: Presses Universitaires de France.

Chevalier, Jean y Alain Gheerbrant (1982). Dictionnaire des symboles: mythes, rêves, coutumes, gestes, formes, figures, couleurs, nombres. París: Robert Lafont / Jupiter.

Durand, Gilbert (1993). L’imagination symbolique. París: PUF.

Figari, Carlos Eduardo (2009). “Las emociones de lo abyecto: repugnancia e indignación”, in Cuerpo (s), Subjetividad (es) y Conflicto (s): Hacia una sociología de los cuerpos y las emociones desde Latinoamérica, ed. Carlos Figari y Adrián Scribano. Buenos Aires: Fundación Centro de Integración, Comunicación, Cultura y Sociedad / CICUS, 101-139.

Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado, trad. Celia Fernández Prieto. Madrid: Taurus.

Glaudes, Pierre (comp.) (2002). L’essai: metamorphoses d’un genre. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail.

González Arce, Teresa (2016). “Del ensayo a la novela. Los procesos autoficcionales de Papeles falsos y Los ingrávidos de Valeria Luiselli”, Sincronía. Revista de Filosofía, Letras y Humanidades. <http://sincronia.cucsh.udg.mx/pdf/69/gonzalez_69.pdf> (8 de marzo de 2023).

Hernández, Silvestre Manuel (2011). “Dialogismo y alteridad en Bajtín”, Contribuciones desde Coatepec, <https://www.redalyc.org/pdf/281/28122683002.pdf> (8 de marzo de 2023).

Hernández Martínez, Efrén Vicente (2018). “La biopolítica-impolítica de Roberto Esposito”, Andamios. Revista de Investigación Social, 15.37: 213-236. DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v15i37.637

Kerik, Claudia (2010). “De Montaigne a Walter Benjamin”, Letras Libres. <https://www.letraslibres.com/mexico/montaigne-walter-benjamin> (8 de marzo de 2023).

Kristeva, Julia (1988). Poderes de la perversión. Ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline, trad. Nicolás Rosa y Vivian Ackerman. México: Siglo XXI.

Miguel, Luna (2021). “Comentario a Punto de cruz de Jazmina Barrera”. México: Almadía, contraportada.

Montaigne, Michel de (2007). Los ensayos (según la edición de 1595 de Marie de Gournay), trad. J. Bayod Brau. Barcelona: Acantilado.

Navarro, Desiderio (2006). “Intertextualité: treinta años después”, Versión. Estudios de comunicación y política. <https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/275> (8 de marzo de 2023).

Pimentel, Luz Aurora (2001). El espacio en la ficcion. Ficciones espaciales. La representación del espacio en los textos narrativos. México: Siglo XXI.

Ricoeur, Paul (2001). Teoría de la interpretación: discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI.

Tavitas, Montserrat (2020). “Entrevista con Jazmina Barrera”, Argonáutica. Editorial especializada en traducción literaria. <https://edargonautica.wordpress.com/2020/02/24/entrevista-a-jazmina-barrera/ >

(8 de marzo de 2023).

Published

2024-01-02

How to Cite

González Arce, T. (2024). Voices thinking of me when I think of them: intertextual dialogue in Jazmina Barrera’s essays. Pasavento. Revista De Estudios Hispánicos, 11(2), 369-392. https://doi.org/10.37536/preh.2023.11.2.1293

Issue

Section

Miscellaneous