Didáctica de la secuencia textual argumentativa. Análisis y reflexiones metodológicas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37536/linred.2023.XX.2129

Keywords:

discursive competence, argumentative text, text cohesion, text coherence; discourse markers and morfolexical resources., discursive competence, argumentative text, text cohesion, text coherence, discourse markers, morfolexical resources

Abstract

The aim os this article is to show how the linguistic fragmentation, typical of the Communicative Approach, affects negatively the acquisition of the discursive strategies that a ELE learner must master to produce argumentative texts. To answer this question, we base our study on the characterization of the linguistic and discursive mechanisms of the argumentative texts made by Cuenca (1995) and we have analyzed their presence and treatment in different handbooks and workbooks for to the B2 level, according to the Instituto Cervantes’s inventory (2006). The results show that practice and exercises are centered almost exclusively on elements of textual cohesion, whilst other prototypical aspects of argumentative text are left aside.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Domínguez García, Mª. N. (2007). Conectores discursivos en textos argumentativos breves. Arco Libros.

Hoyos, M. L. H., Valencia, G. L. A., & Puente, S. M. (2020). “La competencia discursiva potenciada a través de textos multimodales”. Ciencias Sociales y Educación, 9 (17), 175-201.

Idiazabal, I., & Larringan, L. M. (2002). “La competencia discursiva: una noción clave para la didáctica de las lenguas y la didáctica del plurilingüismo”. Bilingual Socialization and Bilingual Language Acquisition: Proceedings from the Second University of Vigo International Symposium on Bilingualism (pp. 611-628).

López Samaniego, A. & Taranilla, R. (2000). “Mecanismos de cohesión I. El mantenimiento referencial”, en Manual práctico de escritura académica y profesional vol. I., Montolío, E. (ed.), Ariel.

Llamas Saíz, C. (2010). “Competencia discursiva escrita en los niveles Avanzado (B2) y Dominio (C1): la unidad textual en los manuales de ELE”, MarcoELE, n. 11. Disponible en <https://marcoele.com/la-unidad-textual-en-los-manuales-de-ele/> [Consulta: 12/04/22]

Muñoz Pérez, J. (2020a). “El currículo discursivo en los manuales de ELE: análisis de contenidos de cuatro series de los niveles B1 y B2”, en Creación discursiva del destino turístico y del viajero: Maneras de ver, maneras de ser, L. Chierichetti, G. Garofalo, G. Mapelli (eds.), Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 83, 147-168.

Published

2023-07-10

Issue

Section

Articles