THE CHALLENGE OF THE SKILL OF SPEAKING IN MONOLINGUAL SECONDARY EDUCATION CENTRES OF ANDALUSIA
DOI:
https://doi.org/10.37536/ej.2020.28.1913Keywords:
English Learning Process, foreign language communication, tourism, socio-educational context, speakingAbstract
Spain, following the recommendations of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR, 2011), is undergoing a quick English-learning process in order to qualify the population as citizens of the world. The mastering of speaking skills in English is crucial to ease personal, social, political, professional and economic relationships. For this reason, the objectives of this paper are: analysing the current regional and national legislation regarding foreign language communication; understanding how relevant it is for the Andalusian population to speak fluently in English, given the magnitude of the international tourism industry in Andalusia and the current European socio-educational context; as well as knowing if Andalusian Secondary Education students are aware of this situation, and how comfortable they feel with their current oral-skills in English nowadays.
References
Andalucía, entre las CCAA con menor nivel de inglés, ocho puntos menos que la media (12 de enero de 2017). europapress.es. Retrieved from https://www.europapress.es/andalucia/noticia-andalucia-ccaa-menor-nivel-ingles-ocho-puntos-menos-media-20170112154106.html
Anguita, J. M. 2016. Análisis de la educación intercultural en la provincia de Ciudad Real. Inserción de la población rumana (Doctoral Thesis). Universidad Camilo José Cela, Madrid, Spain.
Barbero, J. 2012. «La enseñanza de la lengua inglesa en el sistema educativo español: de la legislación al aula como entidad social (1970-2000)». Cabás, 8, 72-96. http://revista.muesca.es/documentos/cabas8/La_lengua_inglesa.pdf
Cambridge University Press. 2016. Cambridge Monitor 4: Europa antes el espejo. Cambridge.es. Retrieved from https://www.cambridge.es/nosotros/cambridge-monitor/europa-ante-el-espejo
Council of Europe. 2018. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg: Council of Europe.
Crystal, D. 1997. English as a Global Language. New York: Cambridge University Press.
Dewey, M. 2007. «English as a lingua franca and globalization: an interconnected perspective». International Journal of Applied Linguistics, 17(3), 332-354. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/e7e0/168c6523fd9281f9455fccbdc1fa90572322.pdf
EF. 2017. Informe EF EPI. Índice del EF English Proficiency. 2017. EF.com.es. Retrieved from https://www.ef.com.es/epi/regions/europe/spain/?_ga=2.3603320.911834162.1579554931-1670597644.1579554931
Estadística de Movimientos Turísticos en Fronteras (FRONTUR). 2017. Instituto Nacional de Estadística. Retrieved from http://www.ine.es/daco/daco42/frontur/frontur1216.pdf
Fernández, D. 2009. «El inglés en Europa: origen y consolidación de una lengua franca». Odisea. 10, 57-69. Retrieved from http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/1016/Odisea10_Fernandez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Informe Cambridge Monitor 4: Europa ante el espejo. 2017. Cambridge University Press. Retrieved from http://www.cambridge.es/nosotros/cambridge-monitor/europa-ante-el-espejo
Informe EF EPI. Índice del EF English Proficiency. 2017. EF SET. Retrieved from https://www.ef.com/cl/epi/regions/europe/spain/
Informe España en Cifras. 2017. Instituto Nacional de Estadística. Retrieved from http://www.ine.es/prodyser/espa_cifras/2017/index.html#2
Junta de Andalucía. 2016. Informe sobre demanda turística en Andalucía. Retrieved from http://www.juntadeandalucia.es/turismoydeporte/publicaciones/estadisticas/destino_to_2016.pdf
Junta de Andalucía. 2016. Balance del año turístico en Andalucía. Retrieved from http://www.juntadeandalucia.es/turismoydeporte/publicaciones/estadisticas/bata_2016.pdf
Junta de Andalucía. 2016. Informe sobre el turismo como actividad estratégica de la economía andaluza. Retrieved from https://www.turismoandaluz.com/estadisticas/sites/default/files/impacto_2016.pdf
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 295, 97858- 97921.
MEC. 2004. Evaluación de la enseñanza y el aprendizaje de la lengua inglesa: Educación Secundaria Obligatoria 2001: informe final. Retrieved from https://www.mecd.gob.es/dctm/ievaluacion/nacional/13evaluacion-de-la-ensenanza-y-el-aprendizaje-de-la-lengua-inglesa.pdf?documentId=0901e72b80110dcd
MECD. 2016. Educación Primaria. El estudio de lenguas extranjeras ya es generalizado, principalmente el inglés (98,5%). Retrieved from https://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/actualidad/2016/08/20160812-idiomas.html
Orden de 14 de julio de 2016, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad y se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. Sevilla, 144.
Ostler, N. 2010. The Last Lingua Franca. New York: Walker Publishing Company, Inc.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. (2015). Boletín Oficial del Estado, 3, Sec. I, 422.
SAETA. 2016. Cuota de participación de los turistas en Andalucía según procedencia. In Junta de Andalucía (eds.). Informe sobre demanda turística en Andalucía (p. 4). Retrieved from http://www.juntadeandalucia.es/turismoydeporte/publicaciones/estadisticas/destino_to_2016.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Encuentro Journal
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.