No. 21 (2023): CuCo, Cuadernos de cómic
CuCoDosier

When «A room of one's own» is a collective space: the emergency of feminist comics magazines in Argentina, Chile and Brazil (2009-2022)

Mariela Alejandra Acevedo
Universidad de Buenos Aires Facultad de Ciencias Sociales

Published 2023-12-31

Keywords

  • feminism,
  • South America,
  • Feminist Collectives,
  • Comic Magazines,
  • Self-Management

How to Cite

Acevedo, M. A., & Burkart, M. (2023). When «A room of one’s own» is a collective space: the emergency of feminist comics magazines in Argentina, Chile and Brazil (2009-2022). CuCo, Cuadernos De cómic, 1(21), 34–56. https://doi.org/10.37536/cuco.2023.21.2301

Abstract

The purpose of this article is to map and discuss the experiences of some cultural magazines that from comic and graphic humor contributed to the construction and maintenance of the feminist agenda in the region. We recovered the editorial experiences of Tribuna Femenina Comix (Santiago de Chile, 2008-2014), Clítoris (Buenos Aires, 2010-2013), As Periquitas (2014), Tetas Tristes Cómics (Santiago de Chile, 2015-2018), Risca! (2015), Revista Brígida (Santiago de Chile, 2018-2023), Minha de HQ (2020-2022), femiñetas (Rosario/Barcelona; 2018-2023), ¡VLP! (Buenos Aires, 2018-2020). A genealogical line is traced that connects the demands of the regional feminist movement with the productions of visual imaginary in Latin American comics in the last decade.

Thus, we propose to account for the emergence of editorial projects, their editors and the intersection between comic production and feminist discourses. A genealogical line is traced that connects the demands of the regional feminist movement with the productions of visual imaginary in Latin American comics of the last decade.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acevedo, Mariela; Mamone, Julia; Ruggeri, Daniela; Oliva, Helena (2019);Nosotras contamos. Un recorrido por la obra de autoras de ayer y hoy, Feminismo Gráfico, Buenos Aires.
  2. Barcenas Barajas, Karina. «#EleNão (Él no): Tecnofeminismo interseccional en Brasil frente al ascenso del neoconservadurismo evangélico y el posfascismo», Alteridades, 2020, 30 (59): pp. 43-56.
  3. Barrancos, Dora. Mujeres en la sociedad argentina. Una historia de cinco siglos. Buenos Aires, Sudamericana, 2010.
  4. Beigel, Fernanda (2003) «Las revistas culturales como documentos de la historia latinoamericana» en Utopía y Praxis Latinoamericana año 8, n° 20, pp. 105-115.
  5. Borges, Gabriela (2020) Encuentre su clítoris. Observaciones sobre una revista de historieta de género en Argentina. Paraíba: Marca de Fantasía.
  6. Castillo, Rodrigo (2009) «Las chicas se apoderan de la historieta chilena» en Las Últimas Noticias, Talca, Chile, ene. 12, 2009, p. 38. Recuperado por http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-343389.html
  7. Domínguez, Paloma (2022) «Feminismos en la historieta chilena: un análisis de la panorámica nacional» en Domínguez, Paloma, Hinojosa, Hugo y Sánchez, Jorge (comp.). Non sequitur. Variaciones de las Historietas en Chile. Santiago: Editorial USACH. Pp. 93-103.
  8. Dominguez, Paloma (2020): «Tribuna femenina: de la creación de un espacio a la formación de un discurso de la mujer» En Dibujos que Hablan V, Santiago de Chile, enero 2020. [inédito].
  9. Fernández Cordero, Laura (2023) «Cómo hacer cosas con revistas»en Fernández Cordero, Laura (ed.) Hacer cosas con revistas. Publicaciones políticas y culturales del anarquismo a la nueva izquierda. Buenos Aires: Tren en Movimiento, pp. 11-18.
  10. García, Carla C. Breve História do Feminismo. São Paulo, Claridade, 2011.
  11. Girbal-Blacha, Noemí (1999) «Introducción» en Girbal-Blacha, Noemí y Quatrocchi-Woisson, Diana (dirs.) Cuando opinar es actuar. Revistas argentinas del siglo XX. Buenos Aires, Academia Nacional de Historia.
  12. Gluzman, Georgina; Palmeiro, Cecilia; Rojas, Nancy y Rosenberg, Julia , Las olas del deseo. Sobre feminismos, diversidades y cultura visual, Buenos Aires, Ministerio de Cultura de la Nación, 2021.
  13. Guzmán, Andrea (2022) «Un Aleph Fotocopiado. Un presente posible de los fanzines de historieta y las publicaciones independientes producidas por mujeres e identidades no hegemónicas en Argentina», en Revista de la RIHALC n° 15 (dic. 2021-mayo 2022).
  14. Lima Crescencio, Cintia (2016) Quem ri por último, ri melhor: Humor gráfico feminista (Cone sul, 1975-1988) [tesis doctoral]. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil. Disponible en: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/168070
  15. Mare, Federico. «La primavera de Chile: revuelta popular y estéticas callejeras» en SALAS, Ricardo (dir). Luchas sociales, justicia contextual y dignidad de los pueblos. Santiago: Ariadna Ediciones, 2020, pp. 295-311. Disponible en Internet: <http://books.openedition.org/ariadnaediciones/6304>.
  16. Mella González, Montserrat (2022) «Escena de cómic feminista en Chile» en Domínguez, Paloma; Hinojosa, Hugo y Sánchez, Jorge (comp.). Non sequitur. Variaciones de las Historietas en Chile. Santiago: Editorial USACH. Pp. 104-128
  17. Molina, Isabel (2022) «Revista Brígida: un espacio para las narrativas en cómic hecho por mujeres» en Domínguez, Paloma; Hinojosa, Hugo y Sánchez, Jorge (comp.) Non sequitur. Variaciones de las Historietas en Chile. Santiago: Editorial USACH. Pp. 159-169
  18. Supnem, Katherine (Katherine Muñoz Barrales) «Comiqueras: disidencia, resistencia y revolución en la historieta underground feminista interseccional» en Domínguez, Paloma; Hinojosa, Hugo y Sánchez, Jorge (comp.). Non sequitur. Variaciones de las Historietas en Chile. Santiago: Editorial USACH. P. 129-158
  19. Richard, Nelly. «Memorias, latencias y estallidos: La insurgencia de mayo 2018 en Chile», en D’Antonio, Débora, Grammático, Karin y Trebisacce, Catalina (eds). Tramas feministas al Sur. Buenos Aires, Madreselva, 2022, pp.19-36.